Drejestål

Hej Je_ns. For det er jo nok dig der svare. hvordan kan jeg se om et drejestål er positivt/plus, hvis vi tage et drejestål med en påloddet hårdmetalplatte som på billederne, hvad er de.

VH
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har kun set stål med påloddede platter, som med posetive skær.

Negative skær er oftes noget man bruger, for at kunne have skær på begge sider af "løse platter"

Posetiv skær

Negativ skær

Vi prøver igen, i morgen --

VH
Det var rart at få at vide, så kan jeg se at mine stål med påloddede platter er positive. Jeg troede at det havde noget at gøre med at nogle stål har en rille lige ved siden af skæret, men det er vist kun HSS stål der har det som dem på billedet her.

VH
Nej det har ikke noget med spånbryderen at gøre, du kan for øvrigt godt slibe spånbryder i de på loddede platter, hvis du har en diamant slibeskive.
For uden spånbryder, giver det nogle trælse lange spåner, især ved større spåndybder.
Til rejfe stål er det fint uden spånbryder..

Jeg har en diamant slibesten men jeg syntes nu ikke at den er så effektiv, den kan godt slibe platterne skarpe men det tager sin tid så det vil nok tage lang tid at slibe en spånbryder i sådan en. Men tak for alle svarene nu ved jeg også LIDT om drejestål. jeg har efterhånden lært en hel del her i Lav Det Selv hvor man kan få svar på mange spørgsmål.

VH
Annonce

Det kræver en diamant slibeskive af god kvalitet, når der skal slibes hårdmetal, sliber du så meget på platten, at du komme ind og slibe på skaftet, så slib skaftet med en almindelig slibesten, det er meget hurtigere.
Men at slibe spånbryder i hårdmetal kan godt være svært, også med den rigtige skive.

Jeg har sat en diamant skive på min almindelige bænksliber.

Jeg har en Tyrolit skive den er god, og kan bruges både tør og med vand på.

Stenen så ca sådan her ud fra ny, bare ikke konisk krop som denne her.

Hvor har du købt den sten

VH
Var heldig at finde en på DBA der næsten ikke var brugt, til 4-500 kr, utrolig billigt, de koster en bondegård fra ny, mener jeg.
Den er magen til denne her..
http://www.ebay.com/itm/TYROLIT-Diamant-Schleifscheibe-6A2-150x18x30-D126-C50-B52-NEU-/111680244615?hash=item1a00a94b87:g:qrwAAOSwBahVZHUx

slibnaxos laver også nogle gode skiver..

Jeg prøvede at købe en billig kina skive, har ikke fået prøvet den.
Du kan også slibe hårdmetal med en almindelig slibesten, det skal være den type der er grøn, men man får ikke så fin finish. (kan ikke huske det rigtige navn på skiven)

De grønne sten hedder SILICIUMKARBID
http://www.schmeltz.net/produkter/slibesten-siliciumkarbid-150x20-mm/

Ja det er sandelig mange penge = 1.567 kr, det kan man købe mange platter for ca 40 stk og som kan bruges på 2 sider, nogle på 3 sider og endnu nogle på alle 4 sider. Den diamant slibesten jeg har købte jeg hos RDG tools og den kostede kun 273 kr det er en lille på kun 80 mm i diameter, man får som bekendt hvad man betaler for så den til 1.567 kr er jo nok væsentlig bedre.

VH
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis