Drejestål

Hej Je_ns. For det er jo nok dig der svare. hvordan kan jeg se om et drejestål er positivt/plus, hvis vi tage et drejestål med en påloddet hårdmetalplatte som på billederne, hvad er de.

VH
Hej Je_ns. For det er jo nok dig der svare.... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er ikke priser os private gider at betale.
Hvor hurtigt køre du med din slibeskive?
Den jeg har er ø150 mm, og jeg køre 2800 o/m, og den må gerne køre stærkere.

Hvis en diamantskive af den type som jeg har bliver sløv, kan man friske den op ved at tage et stykke almindelig fladjern, som er lige over enden, og så køre det frem og tilbage, hen over stenen, mens den køre med normal hastighed. (så fjerner man bindemiddelet, og får friske diamanter frem)
Måske det hjælper på din også.
Der findes også en speciel sten til formålet

www.hoffmann-group.com/BE/e...s/p/599840

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns. Det var da en god ide' for det er nemlig sådan at jeg kan se på min diamant sten, at det er ligesom om at den er mættet med afslebet materiale fra stålet så det vil jeg da prøve.
Da jeg købte stenen som jo egentlig er en aluskive med pålagt diamantstøv, var der en lille fejl i den, det gjorde jeg RDG tools opmærksom på og så sendte de mig bare en ny sten. Fejlen i den første er ikke værre end at jeg sagtens kan bruge den så jeg fik altså 2 sten for ens pris = tag 2 sten og betal for en.

VH
Jeg skal da også lige fortælle dig at jeg allerede i dag har prøvet at fræse med siden af skæret på en endefræser, endda med en kun 5 mm men jeg tilspændte meget forsigtig og det gik ganske fint.

VH
Hej Je_ns. Hvilken slags stikstål skal man bruge når man vil afstikke i stål. Jeg kan godt gøre det hvis jeg køre med langsom hastighed = ca 100 omdr. men det sker af og til at jeg brækker spidsen af stikstålet selv om jeg køre med meget forsigtig tilspænding. Det stikstål jeg bruger en et løst blad som man sætter i en holder, det er ikke hårdmetal, det er meget spinkelt/tyndt og kan genopslibes, men når jeg ser i Youtube at andre gør det med de store bænke, køre de bare løs og spånerne springer af i en lind strøm. Skal man have et stikstål i hårdmetal for at det kan lykkes.

VH

Lige det med at afstikke, kan godt være en udfordring på en lille drejebænk.
Det vil på ingen måde hjælpe med stikstål med løse platter, det kræver en del mere stabilitet.
Det kan ofte hjælpe at vende stikstålet på hovedet, og køre baglæns..
Sørg for at forsætteren er kørt tilbage, så du ikke har unødvendig udhæng.
Jo smallere stilkstål man bruger, jo bedre går det, men et smalt stikstål er jo også mere sart.
Ellers så stik for et lille stykke ned, og sav så emnet over med en nedstryger, mens emnet rotere langsom rundt, det giver en nogenlunde resultat.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har sjovt nok set en på youtube der vendte stålet på hovedet og kørte baglæns men så skal stålholderen jo også hæves meget for at få skæret i pinolhøjde. Den med nedstrygeren er også meget god men der vil jeg nok efter at jeg har lavet en fure i emnet, tage det ud og sætte det over i min metalbåndsav.

VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis