VVB til Pillefyr

Hej jeg har en metro therm 2643 vvb og den er med indbygget thermostat. Nu har jeg læst at man kan bruge selve thermostat som føler til varmtvandspriotering på pillefyr. Nu vil jeg træk en ledning til fyret., men hvad for en ledning skal jeg tage ind i vvb så det virker? Der sidder selve strøm ledning til thermostat (brun,blå,sort, jord) og så går der en grøn ledning fra thermostat in i beholder (føler). Så der er nogen valg muligheder?

 frank

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke blande elvandvarmers strøm med fyrets. Så du er nødsaget til at have et relæ imellem, der måske kan sidde inde i vvb. Den skal monteres så den trækker når vvb mangler varme. Og den slutte kontakt du så får der kan bruges henne i fyret.
Skal du have mere detaljeret information må du ud med hvilken type vvb. du har, så der kan findes et diagram.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Gør det rigtigt, brug en NTC-føler (pris 125 - 250 kr).Hedestoker 

Det er da umuligt at svare på uden et diagram eller en forklaring på, hvad strømmen/termostaten laver i din beholder. Hvis termostaten ikke har nogen andre forbindelser end de, der er vist på det utydelige billede i manualen, finder du de to ledninger, hvor termostaten er sluttet, når temperaturen er for lav.

Et bud kunne være mellem 1 og 2, kaldet henholdsvis fase og drift. Farverne kan jeg ikke se. Denne er anvisning er givet under forudsætning af at termostaten er potentialefri, altså at den ikke er tilsluttet noget andet.

At sætte en NTC føler i har ingen effekt, fordi den jo skal have noget at styre.


fase
Hej.
Nu er det ikke helt i skoven det Frank Chr. skriver, med det kommer an på pillefyret. Feks har vores ekoheat den funktion at det kan starte op efter en ntc føler i vvb. du kan sætte stoptemp og dif under . Men det er forskelligt fra pillefyr til pillefyr. Jeg mener at min metro combi vvb kan starte et oliefyr efter den indbyggede termostat ved ikke om det gælder for metro term.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hej kovas.

Som jeg har læst mig til det burde den 2643 også har mulighed for det. Det er derfor jeg var ved at tænke på det

 frank

NTC-føleren (ledningen) skal naturligvis i (en ledig) klemmerækken på motorprintet til pillefyrets styring. 

Husk at slukke for strømmen - ellers kilder det sådan. 

Det er da helt fint, at der gives alternative måder, at lave anlægget på, men i spørgerens indlæg er der ikke givet nogen som helst oplysninger, hvad termostaten skal tilsluttes, men kun et spørgsmål om hvilke ledninger, der skal bruges. At der kommer alternative svar er helt OK, men hvorfor er der ikke opgivet, hvad termostaten skal styre. Jeg synes at de alternative forslag bygger på rene gætterier, uden viden om hvilken kedel spørgeren har.

fase
Thermostat kan som sagt bruges som føler til varmtvandspriotering. Og i følge manualen kan den give signal til fyret om den skal starte op. Ligesom Kovas længere op skrive. Men hvad for en ledning skal bruges vedthermostayen fordi der er nogen forskellige. Selvfølgelig brun og blå og jord de skal ikke bruges til det men hvad medde andre

 frank

Hvorfor tror du ikke at brun, blå og jord ikke kan bruges? Jord skal du ikke bruge til styring, men brun og blå kan fint bruges.

Ledningsfarverne har ingen betydning for deres funktion, så, som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, skal du bruge den funktion, der slutter ved for lav temperatur. Jeg har forslået terminal 1 og 2. Jeg kan ikke se beskrivelsen af farverne på den utydelige tegning, der vist i manualen. Prøv at se på klemmerne i varmtvandsbeholderen, om der ikke er skrevet nogle tal eller se i manualen, om billedet er bedre, end det jeg kan se.


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis