Nedsættelse af registreringsafgiften lige om hjørnet ?

Der forhandles lige nu mellem regeringen og sine støttepartier omkring ny finanslov. Der er kun 3 ting, der mangler at falde på plads. Liberal Alliance vil have registreringsafgiften sat ned, Dansk Folkeparti yderligere stramninger omkring flygtningekontrol/grænsekontrol og De Konservative en reduktion af grundskylden (ejendomsskatterne).

Og da en afgiftenedsættelse er dokumenteret provenue-neutral fra forrige nedsættelse, ligger den lige til højrebenet. Spørgsmålet er nok kun, hvor meget Liberal Alliance får forhandlet den ned.

Forhandlingerne menes af føre til en nye finanslov indenfor de nærmeste 2-3 dage, måske før. Så inden weekenden ved vi, om afgiften sættes ned, og hvor meget. Nedsættelsen vil træde i kraft samme dag (eller dagen efter).
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal du ikke glæde dig for tidligt :-) Grænsekontrol, hvad mener du med det. Jeg var for en måneds tid siden tæt på den dansk-tyske grænse på en mindre overgangssted, ja faktisk passerede jeg grænsen 4 gange den dag uden at se så meget som skyggen af kontrol.

fase
Hej.
Udgiftsneutral ? Jeg mener at detektor havde fat i det og liberal alliance måtte erkende at man faktisk ikke kunne sige hverken det ene eller det andet. på det tidspunkt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tja statskassen har da fået 1,3 mia. mere i registreringsafgift i kassen i 1 halvår 2016 i forhold til samme periode i 2015 (før afgiftsnedsættelsen).

Man kan så ikke sige, hvad den ville have været, hvis afgiften ikke var sat ned, så derfor skal der selvfølgelig ikke konkluderes at der er en direkte sammenhæng. Men fakta er og at indtæger var 1,3 mia. højere

http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/nye-tal-fra-ministeriet-statskassen-tjener-ekstra-milliard-paa-nedsat-afgift
Ja men det havde man også regnet med før man satte afgiften ned. http://www.dr.dk/nyheder/indland/faktatjek-samuelsens-paastand-om-bil-afgift-er-udokumenteret

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Jamen så er den jo netop udgiftsneutral, som jeg skrev. Man fik samme indtægter som man forinden havde regnet med at få UDEN en nedsættelse.

Annonce
Du skulle jo blive politikker. Prøv at læse det jeg linkede til. Men ellers skal der jo ikke meget hovedregning til at se at hvis du halvere afgiften så skal du fordoble mængden af biler for at få det samme ind. hvor mange gange tror du du kan det, før markedet er mættet. Og så får du ingen afgift ind de næste 10 år. Bare for at stille det på spidsen.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Det bliver næsten udgiftneutralt hvis folk køber en model større bil, end de ellers havde planlagt, også alligevel ikke.
f.eks en bil der idag koster 300.000 kr(nissan qashqai), falder med 20.000 kr, så koster den 280.000 kr.
en anden bil falder så fra 322.000(nissan xtrail) kr til 300.000.

afgiften på qashqai til 300.000 var en større del af prisen, en afgiften på xtrail, så selv om folk køber en større bil, til det samme beløb, mister staten stadig penge..

Det kan kun løbe rundt hvis folk enten vælger at købe endnu dyrere biler, eller hvis folk køber flere biler...

Men måske regeringen er tilfredse, hvis de kan sænke afgiften og kun miste 0.5-1 mia kr, og gøre vælgerne glade

Det er jo alt sammen skat, som går til fordeling i samfundskagen. Lidt til hist og lidt fra her, men det bliver alt i alt nogenlunde det samme. Og resultatet bliver at vi lever i noget nær det bedste system i verden.

Som en gammel slogan nogenlunde siger BETAL DIN SKAT MED GLÆDE. - - - - -Jeg har prøvet men de ville hellere se nogen kontanter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som en gammel slogan nogenlunde siger BETAL DIN SKAT MED GLÆDE. - - - - -Jeg har prøvet men de ville hellere se nogen kontanter.
Ja og så er der historien fra dengang man betalte sin skat på kommunekontoret, den med tjeneren, der ville betale sin skat og spurgte om de tog imod drikkepenge. Svaret var, at selvfølgelig gjorde de ikke det. Hvortil svaret fra tjeneren var, at så kunne han ikke betale sin skat, for han havde ikke andre penge end drikkepenge. Nå, men det var noget helt andet og uden for spørgsmålet :-)

fase
Skrevet af ev elmand på 16-11-2016 21:25

Det er jo alt sammen skat, som går til fordeling i samfundskagen. Lidt til hist og lidt fra her, men det bliver alt i alt nogenlunde det samme. Og resultatet bliver at vi lever i noget nær det bedste system i verden.

Ja de skal nok få hevet pengene ind på en anden måde alligevel, der er ikke noget sjov ved at have dem i madrassen

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis