Gulvvarme 1. sal - varmerør nedefra

Med et "Filigrandæk med overbeton, i alt 14 cm" mellem stue-etage og 1. sal, så overvejer jeg i forbindelse med gulvvarme-installation i stue-etagen, at inkludere renoveringen så der også kommer gulvvarme på 1. sal.

Det vil være en del nemmere at pille loftet ned i køkken og stue, lægge varmerør på undersiden af betondækket, og så sætte et nyt loft op - i stedet for at gøre det i 3 værelser og en gang på 1. sal. Som beskrevet i andre tråde here på LDS så er jeg ude efter at ha fat i så meget masse og overflade at gemme varme i som muligt, da der er solvarme.

1) Jeg kan suge mere varme til mig når solen skinner (større masse der har relativ lav temperatur)

2) Jeg kan nøjes med en lavere fremløbstemperatur (større flade der varmes op)

3) Varmen holder i væsentlig længere tid end hvis jeg bruger radiatorerne som hovedsageligt bare opvarmer luften (hurtigere opvarmning med radiatorer, men flygtigt, bliver hurtigt koldt om natten).

Jeg har tænkt mig at klistre varmerør op ved at bruge alu-varmefordelingsplader. Jeg håber der er en smart måde jeg kan lime alu-pladerne fast på undersiden af beton-dækket, så kontaktfladen bliver god, og jeg ikke skal bore. Noget der holder "for evigt" og kan tåle ændringer i temperaturen (muligvis ned til 18 C, op til 30 C). Alu varme-fordelings-pladerne vil både hjælpe til at sprede varmen, men også til at fastgøre varmeslangerne - for tyngdekraften virker jo den forkerte vej lige pludselig, så der skal ikke (kan ikke) støbes som på et gulv.

Men alu og beton ligger et godt stykke fra hinanden i temperatur-udvidelses-koefficient. Rustfrit stål og jern er meget tættere på beton mht udvidelse, men varmen spredes ikke så hurtigt. Ikke kun mht at kunne mærke forskel på gulvet, for der er jo 14 cm til oversiden af gulvet - men hvor hurtigt det kan suge varmen når fremløbet ofte ikke er så meget varmere end selve gulvet. Hvis jeg kun limede hver plade to steder, så burde de kunne arbejde lidt. Hvordan kan man ellers nitte, stifte eller på anden måde gøre pladerne fast på en nem (men permanent) måde?

Kommentarer modtages gerne


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har kælder under vores køkkenalrum. Det er gamle gulvbrædder på ca. 150x150 mm bjælkelag. Over gulvbrædder er der en vinylbelægning.
Ønsket var gulvvarme ! Det blev monteret nedefra. Under gulvvarme er der isolering og gipsloft i kælderen.
Over hver fordelingsplade lagde jeg nogle striber kalkmørtel uden cement. Det blev så presset op imod gulvet med klodser over forskalling. Jeg regnede ikke på udvidelses koeficienter eller andet. Jeg ved heller ikke hvordan det ser ud nu, men jeg ved at vi har fint gulvvarme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 14-11-2016 10:56
Jeg har kælder under vores køkkenalrum. Det er gamle gulvbrædder på ca. 150x150 mm bjælkelag. Over gulvbrædder er der en vinylbelægning.
Ønsket var gulvvarme ! Det blev monteret nedefra. Under gulvvarme er der isolering og gipsloft i kælderen.
Over hver fordelingsplade lagde jeg nogle striber kalkmørtel uden cement. Det blev så presset op imod gulvet med klodser over forskalling. Jeg regnede ikke på udvidelses koeficienter eller andet. Jeg ved heller ikke hvordan det ser ud nu, men jeg ved at vi har fint gulvvarme.

 

Godt at høre at det virker, ev elmand.

Jeg kommer også til at bygge et loft op igen, men det bliver mest for syns skyld: Det gør bestemt ikke noget hvis nogt af varmen stråler nedad også MEN, det er på 1. sal at der er mest brug for mere masse og flade med varme i.

I dag lavede jeg 13,5 kWh samlet i varme og strøm fra solen. Over halvdelen er gemt i soklen og under huset, mens kun ca 1/3 gik til varmen ovenpå. 13,5 lyder måske ikke af så meget men det blev skyet fra middagstid - så mere fik jeg ikke ud af mine 28 m2 solfangere.

Man kan finde noget om "gulvvarme" i vægge og lofter på nettet, men det er bestemt ikke noget jeg har hørt installeret i Danmark. Skal man ha noget ud af termisk solvarme er det afgørende med stor masse/flade der varmes op, men jeg springer lige væggene over her. Når jeg varmer ca 35 m2 betondæk op, på 14 cm, så svarer det til ca 5 m3 volumen. I varmefylde er det ca det samme som 2,5m3 vand. Til gengæld er det jo ikke mange grader jeg varmer det op, så man kan ikke lige sammenligne det med f.eks. en varmtvands-buffer. Jo flere flader der er lune, jo mindre suger fladerne af kropsvarmen. Så kan man enten sænke temperaturen en smule, eller bare ha det mere lunt, med gulvvarme - når den gennemsnitlige strålingstemperatur er højere.

Mht Uponor minitec PE-Xa pipe 9.9 x 1.1mm rør, så står der de smelter ved 133 C, og der er angivet en udvidelses-koefficient ved 70 C - men hvad er mon maksimum fremløbstemperatur? Det kunne jeg ikke lige se. Ikke at jeg behøver så høj en temperatur normalt, men i nogle tilfælde ved start af systemet kan der jo være en spids når systemet åbner for flowet.

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 



Mht Uponor minitec PE-Xa pipe 9.9 x 1.1mm rør, så står der de smelter ved 133 C, og der er angivet en udvidelses-koefficient ved 70 C - men hvad er mon maksimum fremløbstemperatur? Det kunne jeg ikke lige se. Ikke at jeg behøver så høj en temperatur normalt, men i nogle tilfælde ved start af systemet kan der jo være en spids når systemet åbner for flowet.</p>

<p> </p>


Uponor laver jo en måtte til deres 9,9mm rør som der er klister på - men du får selvfølgelig ikke varmefordelingsplader så - hvis det var ønsket
Skrevet af Martin.v på 14-11-2016 19:49

Uponor laver jo en måtte til deres 9,9mm rør som der er klister på - men du får selvfølgelig ikke varmefordelingsplader så - hvis det var ønsket

Det var til loftet, der skal ikke minitec plader på (da tyngdekraften gør det lidt svært at støbe når den vender den forkerte vej)

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hvad med at lave det ligesom med gulv - men ved at sætte varmefordelingspladerne i pres nedefra med forskalling som man skruer op igennem? Hvis ønsket er at det meste af varmen skal afgives opad kan der evt sættes noget isolering fast imod forskallingen med tråd?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Skrevet af BOFH på 15-11-2016 20:51
Hvad med at lave det ligesom med gulv - men ved at sætte varmefordelingspladerne i pres nedefra med forskalling som man skruer op igennem? Hvis ønsket er at det meste af varmen skal afgives opad kan der evt sættes noget isolering fast imod forskallingen med tråd?

/BOFH

Det kunne jo også være en løsning, hvis man ellers kan holde på det mens man monterer.

Jeg tænker om ikke der findes en trykluft stift-pistol eller noget, som kan skyde ind i beton-dæk. Ca størrelse som  blåsøm (stort hoved), stærke nok til at bryde betonen, bare lige til at holde varmefordelingsplader samt rørene. Google siger mig at det findes der, til ca 5000 kr. Mon ikke man kan leje sådan en?
 

Prøver bare lige at forestille mig: Gammelt loft er pillet ned, nu står jeg nede i hjørnet af stuen med en rulle rør, og varmefordelingsplader. Mon ikke det går at klikke varmerør i varmefordelingspladen, og så holde begge dele mod loftet (med en hånd), og så sømme det fast med den anden hånd?

Jeg skal dække ca 35 m2 loft, det må vel kunne gøres på et par timer, måske en halv dag. Hvis jeg kan få så god kontakt til loftet vil det være sliddet værd.

Så skal der bare lige være plads ind imellem til at opbygge loftet igen.

Hvis det skal være på den måde du foreslår, så ved jeg bare ikke lige hvordan jeg skal få det til at sidde mens jeg sætter det fast. Det kunne evt kombineres så de nye lægter er med til at holde på plader/rør, så de bare sidder solidt og "rigtig permanent".

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Det er jo ligesom givet at det vil være noget bøvl uanset hvilken metode - hvis man nu kunne sætte en eller 2 rækker op ad gangen var det kun den del der skulle fikseres så man har hænderne fri imens - måske et gipshejs med nogle lange bjælker på til at lægge det hele an på og så hæve det hele op imod loftet, eneste bøvl bliver sløret til pex-slangen ved enden - hmmm.

Måske man kunne lave det gradvist med at sætte pex'en fast mod loftet først med nogle bøjle beslag, derefter presses fordelingsplader på pex'en og disse presses til sidst op ad med forskallingen?

Man kan godt få en betonsømpistol - op til 40mm længde, men ved ikke hvor godt det holder når man skyder op ad?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 16-11-2016 08:57
Det er jo ligesom givet at det vil være noget bøvl uanset hvilken metode - hvis man nu kunne sætte en eller 2 rækker op ad gangen var det kun den del der skulle fikseres så man har hænderne fri imens - måske et gipshejs med nogle lange bjælker på til at lægge det hele an på og så hæve det hele op imod loftet, eneste bøvl bliver sløret til pex-slangen ved enden - hmmm.

Måske man kunne lave det gradvist med at sætte pex'en fast mod loftet først med nogle bøjle beslag, derefter presses fordelingsplader på pex'en og disse presses til sidst op ad med forskallingen?

Man kan godt få en betonsømpistol - op til 40mm længde, men ved ikke hvor godt det holder når man skyder op ad?

/BOFH

Om jeg bruger bøjle beslag eller varmefordelingsplader - er vel næsten det samme. Med sømpistol til beton havde jeg tænkt mig at bruge varmefordelingspladerne som "beslag", ved at sømme igennem dem langs begge sider af røret, samt i kanterne (for at holde det ind til betonen så der er god kontakt).

Da der allerede er et loft nu, må jeg gå ud fra der er huller til eksisterende bolte for at holde lægterne oppe (har ikke åbnet og set efter). Dem kan jeg muligvis genbruge, og sætte lægter op med klodser til at løfte lægterne fri af rørene. Disse klodser (evt længere stykker lægte) kan presse varmefordelingspladerne på plads, til hvis nu sømpistolens søm ikke kan holde over længere tid. Hvis kontakten mistes til betondækket vil mænden af varme der kan optages falde drastisk.

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg tror det vil være både hurtigere, nemmere og billigere at rille rørene ned i gulvet oppefra - Koluda havde en artikel om det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 16-11-2016 10:44
Jeg tror det vil være både hurtigere, nemmere og billigere at rille rørene ned i gulvet oppefra - Koluda havde en artikel om det.

/BOFH

 

Så skal jeg bryde gulvet op i 3 værelser og en gang ... loftet er hurtigt pillet ned, og stue/køkken dækker hvad der svarer til alle 4 rum - på en gang. Jeg skal bare lige finde ud af hvordan jeg nemmest fastgør rør og varmefordelings-plader på nemmeste måde (og så det holder)

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis