Carport på 5 stolper

Jeg har en carport, hvor taget bæres af 6 stolper, taget er utæt og jeg overvejer at skifte hele møget ud.

Problemet er at der kun er plads til en ret smal carport og derfor vil jeg gerne undgå midterstolpen på den ene side - altså lade taget være understøøtet af tre stolper i den ene side og kun to i den anden. Er der nogen, der har erfaring med at dimensionere de bærende bjælker?

Størrelsen på carporten er ca 7x3m og jeg regner med at lægge tag af vandfast krydsfiner med tagpap eller evt. en eller anden form for plastictag (Fastlock el.lign.). Erfaringer med forskellige typer af tag hører jeg også gerne om.

Mvh
T.S.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg har lige lavet en hurtig tegning til dig:
http://www.reactor7.dk/carport.gif

Carport set fra den side hvor der kun skal være 2 stolper.

Stolperne kan du lave af 150 x 150 mm.
Den øverste rem kan du lave af 150 x 63 mm. (lægges på højkant.)

Skrå stopler kan du lave af enten 150 x 63 el. 150 x 150 mm. alt afhængigt af hvad du selv synes er pænt.

Hvis du vil vide hvilke beslag og bolte du skal bruge, kan du lige skrive det her.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 10-07-2001).]
Tak for svaret, men jeg vil helst undgå de skrå stolper, så det er egentlig mest dimensionen på den øverste rem, jeg er interesseret i hvis den skal kunne bære klare et spænd på ca 6 meter. (Det er et relativt let tag: Krydsfiner + tagpap eller plastic)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hmmm... Du skal op i nogle dimensioner der ligger på omkring 275 x 60 mm T1 (DK18) tømmer.

Sådan lægte/rem i den dimension, koster vel omkring 600 kr.

Du kan jo også bruge limtræ, men det koster til gengæld lidt mere.

Under alle omstændigheder kan du nok ikke undgå nogle tværstivere/vindtræksbånd, da der skal tages hensyn til bygningens stabilitet.

Mvh
ThomasB
citat:
Oprindeligt indsendt af TSørensen:
Jeg har en carport, hvor taget bæres af 6 stolper, taget er utæt og jeg overvejer at skifte hele møget ud.

Problemet er at der kun er plads til en ret smal carport og derfor vil jeg gerne undgå midterstolpen på den ene side - altså lade taget være understøøtet af tre stolper i den ene side og kun to i den anden. Er der nogen, der har erfaring med at dimensionere de bærende bjælker?

Størrelsen på carporten er ca 7x3m og jeg regner med at lægge tag af vandfast krydsfiner med tagpap eller evt. en eller anden form for plastictag (Fastlock el.lign.). Erfaringer med forskellige typer af tag hører jeg også gerne om.

Mvh
T.S.



hej
brug endelig som tag træplader og tagpap,
trapetz og fastlock giver irriterende vandryp,kondens, om vinteren
mvh
henning

hning
Det her er et af de projekter fra sidste år, der blev udskudt til i år. Jeg havde egentlig bestemt mig til at lægge Fastlock plader, men nu kommer jeg pludselig i tvivl.

Jeg er dog noget forundret over at der virkelig skulle kunne komme kondens i en åben carport. Er der andre, der har erfaringer?

TS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis