Hydraflex hydraulisk ratstyring

Hej

Jeg har en båd med manuel hydraulisk styring via en ratpumpe som hedder Hydraflex,

jeg vil godt sætte en hydraulisk motor på autopiloten, men kan ikke finde ud af om min styring har returventil indbygget eller ikke.

Håber der er nogen som kender mærket Hydraflex og kan fortælle noget om den, der er ikke mange hit på google

butikken siger at hvis den ikke har returventiler, så drejer rattet i stedet for roret, og så ændre den jo ikke kurs

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At dømme efter de simple tegninger af dit Hydraflex-system, der findes på nettet, er der ingen kontraventil.
På en tidligere båd har jeg haft et lignende system (fra Vetus) og grundlæggende kan der jo faktisk slet ikke være en sådan ventil. Olien skal naturligvis uhindret kunne flyde begge veje i rør og slanger for at systemet fungerer ved almindelig manuel ratstyring.
Naturligvis kan det laves, men en bekendt - med en båd som min - droppede dengang selvstyreren, da det enkleste/billigste var et lidt klodset system med remtræk til rattet.

Finnband
Tak for svaret finnband
I følge butikken kan der godt sidde en ventil, jeg kan heller ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre.
Men man kan altså få nogle modeller som har en returventil indbygget
Hej Miba.
Hvis du har mulighed for det, så tag et billede af bagsiden af ratpumpen, så skal jeg komme med et bud på om der er en kontraventil indbygget. Hvis båden er på land, kan du finde ud af det ved at tage fat i roret og præve at dreje det til en af siderne, hvis du kan flytte roret vil rattet dreje rundt og der er ingen kontraventil, hvis du ikke kan, er der en kontraventil indbygget. Og så kan du sagtens bygge en hydraulisk selvstyrer ind i systemet. Hvilket jeg selv har, godt nok på et Vetus system, men det virker og det er virkelig en rar ting.

Mvh Finn

Hej Finn den med roret vil jeg afprøve, båden er på land
Men jeg har også lagt et billede af bagsiden
Annonce
Hej Finn - jeg kunne ikke bevæge roret, måske er det bare for tungt eller er det sådan returventilen virker?
Jeg har aldrig kunne mærke tilbageslag i rattet - ved ikke om det fortæller noget
båden er 33 fod og vejer 8,5T langkølet
Når du ikke kan bevæge roret, er der indbygget en kontraventil i systemet og du kan roligt arbejde videre med dit projekt. Kontraventilen modvirker nemlig også tilbageslag i rattet især ved bak manøvre.
Mvh Finn
Hej Finn Gevind
Kan du - til nytte for nogle af os andre - forklare, hvordan det virker med den kontraventil i ratpumpen. Findes der en tegning eller beskrivelse et sted ?

Finnband
Hej Finnband

Det var godt nok noget af et spørgsmål, men jeg skal prøve. I kontraventilen sidder der en (måske 2, afhængig af konstruktionen) glider, som er fjederbelastet, således at når man ikke rører rattet lukker den for portene, henholdsvis frem og retur. Når du så begynder at dreje på rattet opstår der et tryk som påvirker gliderne, så de går fra hinanden og åbner for både frem og retur. I gliderne er der boret huller, som er placeret således, at når gliderne er upåvirket, skubber fjedrene dem ind i røret, og der er spærret til henholdsvis frem og retur forbindelser. Det er først når rattet bliver påvirket enten til den ene eller anden side at gliderne bliver skudt ud og danner forbindelse til portene til hydraulikcylinderen. Håber at det giver forståelse.

Mvh Finn
Tilføjelse, jeg har ikke kunnet finde en tegning eller diagram over den.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis