Jernbjælke på loft

Hej.

Jeg skal fjerne en bærende skillevæg, og derfor har en ingeniør beregnet en H bjælke, som jeg kan lægge på mit loft (ovenpå spærfødderne istedetfor under (synligt). Laver et lille hul i gavlen ind på loftet.

Men hvor mon man kan købe sådan en HEB200 bjælke i Østjylland (incl. fragt + kran) ?? Har Smede sådan nogle .... ?




/ Raz100.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du spørger på dit byggemarked, kan de sikkert skaffe jernbjælken og for gode ord og lidt betaling skubbe bjælken ind på plads, når deres kranbil leverer den.

fase
Ja en smed har sådan en, eller kan skaffe den - hvor lang er den? Kan være du kan få deres stålcrossist til og fragte den hjem til dig hvis der er adgang til lastbil?
Den skal være (min.) 6,8 meter.



/ Raz100.
Ok .... god pointe .....



/ Raz100.
Der er da en god chance ved en af stålspær fabrikker. Men forhør om pris inden du bestiller. Der ligger en i Galten kan jeg se, (tryk her ) så der da ikke så mange kilometer. Ellers er der Give stålspær, Langkær stål o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Husk lige at gennemtænke scenariet når bjælken er løftet halvt ind og stroppen ikke kan komme længere.
Gæt hvorfor jeg nævner det!

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kunne jo bruge to stropper, så der var en mulighed så stropperne blev gjort fast, så den kunne løfte bjælken så meget, at over halvdelen var inde på loftet. Du nævner det, fordi man ellers ville stå med et problem.

fase
Det er også derfor jeg henviser til spærfabrikker. De har erfaringer og sikkert også grej til det.
Skal jeg komme med et bud på en løsning: Sådan en sag på 6,8 m vil veje ca. 450 kg.
Hvis man anhugger 1 m forskudt fra midten, så er der ca. 66 kg "for meget" i den ene ende. Det kan 2 mand løfte op med et stykke reb/ eller håndtalje stående på stillads eller inde fra loftet. Når så den tunge ende er kommet inden for hullet lægges et stykke rør under, og kranen løfter så langt ind som mulig.
Når den ikke kan mere lægges rør under lige ved hullet og bjælken kan trilles ind.
Er der udhæng må fatter eller madammen (hvem der er tungest ) sætte sig på den tunge ende inde på loftet OG BLIVE DER, indtil der er rullet lidt mere ind.
Alt det betinger naturligvis at der er noget plade eller gulv at trille på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis