Udestue, fejlkonstruktion af dampspærre eller?

Hej alle,

Jeg har brug for lidt sparring, da jeg er løbet ind i problemer med en utæt konstruktion i min nye udestue.

Der kommer vand ind i det ene hjørne, vandet løber ovenpå dampspærren og ned under gulvet. Jeg har ingen idé om hvordan vandet kommer ind, men konstruktionen er flg.

Fundablokke sat i beton, på toppen er drypnæse/vandnæse hvor dampspærre er ført ud og tapet fast. Ovenpå ligger tagpap og klodser som elementerne er sat på.
Selve dampspærren, som ligger imellem gulvisolering og gulvplader, er altså ført ud under elementerne og tapet fast på vandnæsen. Alle elementer er udvendigt fuget hele vejen rundt.

Jeg interesseret i at vide om dampspærren er forkert monteret i konstruktionen, da evt. vand som trænger ind bag fugerne vil kunne ledes direkte ind under gulvet ved at løbe ovenpå dampspærren.
Havde det været mere korrekt at føre dampspærren op på den indvendige side af elementerne og tape fast, og afsluttet imellem element og fejeliste?

Sig endelig til hvis jeg skal uddybe noget.

På forhånd tak

/Martin

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej martin !

....og det er ikke kondens der løber ned af ruden indvendigt ?

Har du isolering under spærren inde under gulvet ?

Hvordan konstaterede du der kom vand ind ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis

Hej Paranåhja,

Mange tak for dit svar.

Det er med sikkerhed ikke kondens, udestuen er pt. ikke opvarmet, så der er ikke kondens indvendig på ruderne.

Der er 150 mm trykfast isolering under gulvet. Dampspærren er imellem isolering og gulv.

Det var rent held jeg opdagede det, inden påsætning af sidste gulvliste. 
Da jeg skulle fjerne den sidste afstandsklods som sad imellem gulvet og vinduespartiet efter gulvlægning, var den fugtig i bunden. 
Havde den siddet bare 10 cm til højre eller 3 mm højere oppe, havde jeg ikke opdaget noget.

I forrige uge regnede det jo en del med kraftig vind fra øst, og det er det østlige hjørne at vandet kom ind.
Jeg tænker at vinden har pressen vand ind et eller andet sted. 

Hvad er din holdning til min konstruktion med dampspærren ud under elementerne, er det forkert?

Efter denne oplevelse, vil jeg nok hele tiden tænke lidt på, hvilke konsekvenser en utæthed kan have, specielt da jeg ikke vil opdage det før det er alt for sent. Det er jo skjult under gulv og lister.

Jeg kontrolleret fugerne igen, og taget disse billeder, der kunne godt være en potentiel utæthed på hjørnet, øverst på fugen.

(maligen er røget af pga afdækning med kraftig tape)

 

I min optik mangler der en form for drypnæse på konstruktionen, som du også selv er inde på. Jeg tror den konstruktion uden drypnæse, med tiden vil komme til at volde dig sorg.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 30-10-2016 14:17
I min optik mangler der en form for drypnæse på konstruktionen, som du også selv er inde på. Jeg tror den konstruktion uden drypnæse, med tiden vil komme til at volde dig sorg.

Hej Ktm,

Hvor tænker du drypnæsen skal placeres? 

Jeg mener ikke umiddelbart selv at der mangler en drypnæse, det er mest tvivlen om konstruktionen er korrekt med nuværende placering af dampspærre som bekymrer mig på sigt.

 

 

Det med tapen skal du ikke være ked af...jeg lærte lektien på den hårde måde for år tilbage, hvor jeg satte malertape på et lakeret gulv - bare midlertidigt - men der kom til at gå en uge inden jeg vendte tilbage til kunden og i mellemtiden havde solen brændt malertapen fast, så jeg trak lakken af gulvet da den skulle af ! Det var et sidespring (:

Du har lavet det så fint og så grundigt så det er sørme uheldigt ! Jeg vil umiddelbart tro, at det er bedst at slutte dampspærren bag fodlister, som du selv nævner. Dampspærren bliver i princippet en fugtspærre over soklen, men her er den så ikke længere på den varme side af konstruktionen, hvilket teoretisk set er forkert. Men en uopvarmet udestue...lad os lade den teori ligge . Jeg tror du har været uheldig med vand+vindtryk og når du så samtidig har en fin 'rutsjebane' til vandet helt ude fra soklen så er det sikkert løbet den vej ind. Hvor det ved en konstruktion med tagpap på soklen og dampspærre sluttet bag fodlisten blot ville være løbet ned på indersiden af soklen og var suget delvist ind i denne.

Tror jeg ....

I princippet skal der også være kantisolering mod soklen og dampspærren slutter så indenfor denne på den 'varme' side.

Men det er svært med udestuer, de skifter fra iskolde til tropevarme så god ventilation er ofte nødvendigt hvis man som du har gjort en dyd ud af at isolere dem.... Det er lidt den samme tvivl der har hersket med sommerhuse - dampspærre eller ej ?? Jeg tror jeg ville holde mig til 50mm isolering og god ventilation, så er risikoen for fugtproblemer minimal.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Mange tak for dit fine svar, og undskyld jeg ikke har svaret tilbage før nu.

Jeg har skåret fugen op på hjørnet og lagt en ny i, indtil videre er der ikke kommet nyt vand ind, men der har jo heller ikke været kraftig vind fra øst kombineret med regn ;-)

Det ender nok med at jeg tager gulvet op og retter dampspærren til, så den slutter bag fodlisten. Ellers tror jeg tanken om utætte fuger og vand under gulvet vil ride mig som en Mare fremover :-) Så må jeg lige i tænkeboksen og finde ud hvordan jeg bedst løser det ved de lave dørtrin i glasfiber.

Mange tak for jeres hjælp :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også