Wavin AC 8014 strømforsyning

Forleden nat blev jeg vækket af, at vores hovedpanel til gulvvarmen (Wavin AC8014) larmede uhæmmet. Efter at have åbnet panelet, kunne jeg konstatere, at det var strømforsyningen, der lød som en "gal klapperslange". Jeg tog strømmen og tilsluttede igen, hvorefter problemet var løst for en tid.

Men det er et tilbagevendende problem. Da anlægget kun er fire år gammelt, er jeg lettere irriteret over at skulle købe nyt panel. Men jeg kan ikke finde en ny strømforsyning, som jeg kan udskifte den tilsyneladende defekte strømforsyning (se billede):

Så mine spørgsmål er:
1. Hvad kan problemet være med den nuværende strømforsyning?
2. Kan jeg bruge en alternativ strømforsyning? I bekræftende fald - nogle forslag?
Alternativt må jeg bide i det sure æble og betale for et nyt hovedpanel...

/Thomas
Forleden nat blev jeg vækket af, at vores... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Jeg prøver lige at holde denne tråd i live selvom mit problem er lidt anderledes.
Min boks larmer ligeledes virkelig meget men det er ikke trafoen - hos mig er det den blå 'dims' som jeg med min beskedne viden tror er et relæ der står og klaprer. Tager jeg stikket af (de 2 tynde ledninger) stopper relæet med at klapre men ellers virker det til at styreboksen stadig virker og åbner/lukker mine gulvvarme-ventiler.
Er der nogen der ved hvad denne blå 'dims' gør godt for?

På forhånd tak...

Det kan sagtens være et relæ der er beregnet til at styre din cirkulations pumpe. Kablet der går ud af kassen i højre side mon ikke det er tilgang med strømmen Og de ledige klemmer i på det lille print er så beregnet til pumpen. Er de forudsætninger ok så tag de 2 tynde ledninger af og kør videre

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej. Tak for svaret. Korrekt at kablet der kommer ind i nederste højre hjørne er strøm tilgang.
Det er nu anden gang at relæet går i stykker - sidst købte jeg en hel styreboks og skiftede så kun printet med relæet (så jeg ikke skulle programmere det hele forfra). Det har kørt i 18 måneder og nu er relæet så gået igen - bør jeg være bekymret for om det i virkeligheden er 'hoved-printet' der er defekt og over tid ødelægger relæet? (selvom relæet ingen funktion har).

/Lasse

Hvad mener du med at relæet 'er gået igen'?
Er det kontakterne, der ikke fungerer længere, så må du se på den belastning, der ligger på disse.
Er det derimod spolen, der er brændt over og dermed afbrudt, så bør du kontrollere styrespændingen er inden for relæets specifikationer.

Hej efry - tak for dit svar.
Jeg er nok ikke teknisk nok til at svare præcist på dine spm, men relæet står og 'klaprer'.
Jeg ved ikke mht kontakter og spole, men som du kan se på billedet fra mit oprindelige spm (4 poster oppe), så er der ikke sat noget til udgangen (de nederste 'klemmer' på printet) på relæet.
Jeg havde samme problem med det klaprende relæ for 18 mdr siden - købte dengang en hel styreboks men skiftede kun det lille print med relæet i den originale styreboks for ikke at skulle genprogrammere alle termostater til en ny styreenhed, og det har kørt lige siden uden at relæet har klapret - indtil for 2 dage siden da det begyndte igen. Jeg tænker at det ikke er normalt at en styreboks skal have nyt relæ hver anden år, så derfor mit spm om det i virkeligheden er hovedprintet og ikke relæet der kan være årsagen til at relæet ikke holder mere end 18 mdr.
Annonce
Hvis du stadig har styreprintet, som du pillede relædelen fra, kunne du prøve at sætte det til i stedet for det nuværende print og undersøge om relæet stadig kobler til og fra. Der er noget, der tyder på, at der er en fejl i styringen til relæet på det print, du bruger nu.

fase
Da du ikke bruger pumpestyring så ville jeg nu slutte sagen med at pille de 2 styreledninger fra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak til alle for svarene - jeg kører videre uden styreledninger. 
Hej

Nu prøver jeg lige at køre tråden videre. Jeg har samme styreboks, hvor relæet står og klaprer, når der kaldes på varme. Men som jeg læser svarene ovenover, er det vel ikke en mulighed for mig at pille styreledningerne ud. Da jeg jo har pumpestyring på, i de på Lasses billede, to ledige klemmer? Så hedder det vel ny styreboks?
Hej., jeg har nu næsten samme problem med det blå relæ. Jeg skal slå let på den, før pumpen starter.
Jeg regner med at købe et nyt relæ GOODSKY MI-SH-124L og få loddet en ny på. Håber det fikser problemet.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis