Hygrometer - hvilken skal man stole på digital eller analog

Hej alle

Har i nogle måneder gået og set på to analoge hygrometre herhjemme. En der er gammel og en billig nyere indkøbt og de har konsekvent lagt med en fugtighed på 70-80 %, hvilket jo ikke er godt. I sidste uge kom de to hygrometre tilfældigvis til at lægge i samme rum og jeg bemærkede de ikke vidste det samme -10-15 procent i forskel. Lavede så en test med salt og vand for at finde ud af hvad der var rigtig. Ved den test skal de gerne lægge på 75%. Den nye billige kunne jeg indstille så den lå på 75 og den gamle kunne ikke indstilles så den lægger 9 procent for højt ift. Hvad den bør efter testen.

Tænkte så at jeg ville købe et par digitale hygrometre ventus w028 for de skulle være mere præcise. Har så købt to digitale hygrometre til 300 kr stykket.

Lige nu er de ca 15 procent foskellige så jeg er noget i vildrede, hvad der er rigtigt og forkert eftersom den analoge lige er blevet indstillet til de 75 % så den burde være korrekt.

Se billede - hvad skal man tro - nogen der har erfaring med digital ift analog?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.

Hej alle Har i nogle måneder gået og set... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dan

Den ene metode du kan bruge er, at gentage din kalibrering - som du laver med din salt / vand blanding. Og så lad det stå i rigtig lang tid.
Så kan du skrive på hvert enkelt hygrometer bagefter hvad der skal lægges til / trækkes fra.

Der er en anden metode:
Du kan stille dine hygrometre i et rum hvor luftfugtigheden er nogenlunde konstant.
Så kan man lave en måling med to termometer - som man svinger rundt i luften.
Det ene termometer er vædet med desitlleret vand på gazebind, det andet er tørt.
Temperaturforskellen er så et meget præcist udtryk for luftfugtigheden.
Det kan man så aflæse i et grafisk diagram.

Det er en meget præcis måde at måle luftfugtighed på - men det kræver jo at man er sikker på, at man gør det på den rigtige måde, og også at de to termometre viser ens.
Det hører nærmest hjemme i mere videnskabelige målemetoder - men kan altså bruges, og er præcis.

På den anden side, så svinger luftfugtighed så meget i løbet af dagen, at man ikke har brug for andet end en cirka - værdi.

Altså er mit forslag simpelthen at købe to-3 nye digitale hygrometre, og så bare tjekke om de viser ens, og så bare bruge dem.

Dan - hvorfor skal du have en meget præcis måling?

To ulykker kommer sjældent alene.

Tak for dit svar. 

Min opfattelse har været at man anbefaler luftfugtighed på mellem 30 - 60 og de gamle analoge viste ca. 65-70 altså noget over det anbefalede hvorimod de nye digitale viser 20 mindre ca - altså 45-50 - altså midt i området så derfor syntes jeg det var relevant at afklare om luftfugtigen var normal eller over det anbefalede. 

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.

Hvor snakker du om at man anbefaler den luftfugtighed ?

I hjemmet ?

Vi har et par nye digitale som virker ganske udmærket - så vidt jeg kan skønne.

De viser at: Luftfugtigheden både inde og ude svinger rigtig meget i løbet af døgnet
At i den tid på året hvor det er gråt og fugtigt ude - så ligger luftfugtigheden inde på et ret højt niveau.

Jeg tror at man skal acceptere at luftfugtigheden indendøre er ret høj i den "fugtige måneder# her i Danmark.

Det som er væsentligt at se på, er om den ligger konstant højt i køkken og badeværelse - for så er det tegn på at man ikke lufter nok ud.

Desudne så er konstruktionen af dit hus også vigtig - der kan være kolde glasruder (yderst ved alulisten i thermoruder) og kolde vægge hvor det kondenserer / bliver gråt af skimmel - det er meget vigtigere at undgå det, end lige at se på hvor fugtig luften er inde midt i rummet.

De kan være at man skal "spilde" noget varme for at få tilpas udluftning - det er det vigtigste.

Og så skal man helt undgå at tørre tøj inde i huset - eller andet som giver store mængder vanddamp.

Se lige på dette diagran for luftfugtighed - det svinger vildt megte i løbet af døgnet - altså den RELATIVE luftfugtighed svinger, fordi temperaturen svinger.
Tankeeksperiment:
Du laver en lukket kasse med noget fugtighed derinde, for eksempel 50 % relativ luftfugtighed.
Hvis du afkøler hele kassen kraftigt, så vil den samlede mængde fugt være den samme inde i kassen - MEN den relative fugtighed stiger kraftigt - indtil det dugger og bliver til tåge derinde. Relativ luftfugtighed hen mod 100%
Omvendt hvis kassen varmes op falder den RELATIVE luftfugtighed meget - måske helt ned til kun 20%.
Fugtigheden derinde ERDEN SAMME, men luftne er varm så den kan nu indeholde mere fugt.

Ikke for at holde foredrag, men for at fortælle at det er noget som svinger vildt meget, og man skal ikke fokusere for meget på nogen bestemte tal.

En sjov biting - hvis du har lagt mærke til det, så kører din bil bedre en kølig sommermorgen - fordi at luften er koldere (større mængde ilt suges ind) OG fugtig morgenluft, som giver en bedre forbrænding i motoren.
Fugt i indsugningsluften giver lidt mere effektiv forbrænding. Men det var et sidespring.
MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis