Hygrometer - hvilken skal man stole på digital eller analog

Hej alle

Har i nogle måneder gået og set på to analoge hygrometre herhjemme. En der er gammel og en billig nyere indkøbt og de har konsekvent lagt med en fugtighed på 70-80 %, hvilket jo ikke er godt. I sidste uge kom de to hygrometre tilfældigvis til at lægge i samme rum og jeg bemærkede de ikke vidste det samme -10-15 procent i forskel. Lavede så en test med salt og vand for at finde ud af hvad der var rigtig. Ved den test skal de gerne lægge på 75%. Den nye billige kunne jeg indstille så den lå på 75 og den gamle kunne ikke indstilles så den lægger 9 procent for højt ift. Hvad den bør efter testen.

Tænkte så at jeg ville købe et par digitale hygrometre ventus w028 for de skulle være mere præcise. Har så købt to digitale hygrometre til 300 kr stykket.

Lige nu er de ca 15 procent foskellige så jeg er noget i vildrede, hvad der er rigtigt og forkert eftersom den analoge lige er blevet indstillet til de 75 % så den burde være korrekt.

Se billede - hvad skal man tro - nogen der har erfaring med digital ift analog?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nok ikke formuleret mig præcist nok. Men de to analoge hygrometre kalibrede jeg i weekenden. Så de burde passe. Det der derfor jeg ikke forstår at der så stor forskel på de to helt nye hygrometre som viser ca 47 % og de to analoge spm viser 62 %.

Du har nok lavet noget galt da du kalibrerede. Måske de var fugtige i for kort tid, idet det tager nogen tid for de analoge og "falde" på plads ???

Men juster dem bare op efter de nye, efter de har været i stue sammen natten over. :-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja der kan jo være gået noget galt men de lå i en lukket pose med salt og vand ud fra beskrivelsen i 24 timer og de lå begge ca på 85 procent og skruede så den ene ned på 75 og den anden kunne så ikke skrues ned så den ved jeg så er 9 for høj. Men jeg kan jo forsøge at lægge dem alle i en pose med saltvand ud fra beskrivelsen og se hvor de lægger efter det?

De digitale kan ikke umiddelbart kalibreres...

Annonce
jeg ser at der er denne beskrivelse med salt vand. Jeg synes dog at huske at man kan pakke dem ind i våde klude, i nogle timer. Så skal de vise % Hvis det er med hestehår skulle det endda gavne hårets elasticitet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I min tid på DMI var min opgave blandt andet at kalibrere hygrometere af den gamle slags , hvor det var et affedtet hestehår som målte den relative fugtighed (analog) og det bestod i at pakke hygrometerene ind i fugtige klude (alm vand) og efter en time sætte dem til 95% fugtighed , lad det blive sagt med det samme du får aldrig 2 hygometer til at vise det nøjagtig det samme , selv om vi brugte høj kvalitets tyske hygrometer var der altid forskel.
Der findes en måde at måle luftfugtighed nøjagtig på , et vådt og et tørt termometer som er ventileret , men det er en anden historie...........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Skrevet af dan yh på 25-10-2016 21:51
De digitale kan ikke umiddelbart kalibreres...

Det er også de analoge du bør kallibrere efter de nye. Du kan helt sikkert regne med de digitale viser meget nær 100% rigtigt. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Leif !!
Desvære nej de viser også meget forskelligt...........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Skrevet af karl smart på 25-10-2016 22:44
Leif !!
Desvære nej de viser også meget forskelligt...........

Ikke dem jeg har. 

Mvh. Leif.

Onliner:
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis