Gevindskære holder laver mærker i metallet, hvad kan jeg gøre?

Hej

Mit problem er at min elektriske gevindskærer laver mærker i rørene. Det er vigtigt at der ikke kommer mærker i rørene, da de bruges til møbler. 

Jeg har købt denne: https://ao.dk/el-klup-114-supertronic-1250-861282995

holderen der medfulgte som man skruer på røret laver mærker i metallet. Det er vigtigt for mig at der ikke kommer mærker i rørene. Kan jeg gøre noget ved holderen, eller kan jeg på en smart måde fastmontere gevindskæren og rørene, så jeg ikke behøver at bruge holderen?  

Jeg har prøvet med cykelslanger, og nu bruger jeg læder imellem, men det bliver slidt hurtigt, og holderen sidder ikke så godt fast på metallet. 

Alternativ kan man der købe en tusch eller lign. jeg kan bruge til at male metallet sort igen?


Frederik
Hej Mit problem er at min elektriske... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Natur

For det første havde jeg ikke set dit indlæg da jeg skrev mit, det var der ikke da jeg kikkede, og imens jeg så skrev et svar, var dit indlæg på, der er jo kun få minutter mellem indlægene, så ro på nu..


Dessuden er meningen med fora som dette er jo spørgeren får forskellige indput, så må han jo selv sortere.
Så jeg forstår ikke din kraftige reaktion.
Jeg mener stadig at en omsluttende spændting i allu kunne være en mulighed (lidt som bløde kløer) men det virker ikke som om trådstarteren synes det var løsningen, så derfor mit forslag med at ligge noget 2mm tykt alu i klemme, et nemt forsøg, der måske oven i købet virker?
At spænde rørene op i en drejebænk i bløde kløer boret ud til rørdiameteren, vil jo være en optimal løsning, men trådstarteren har jo nok ikke disse muligheder,


Vi prøver igen, i morgen --
@Je_ns - når du skriver "Hvis man nu læser hele tråden, kan man jo så se det er en rørskære fra AO som er af udmærket kvalitet, og at den er udstyret med en V hakklods med riller."
Så skriver du samtidigt, at jeg ikke har gidet at læse, hvad trådstarter har at arbejde med..
- men da dit tidligere løsningsforslag ikke umiddelbart kan bruges på denne maskine, må jeg formode, at du ej heller har sat dig ind i tråden fra begyndelsen - men blot mener at andre ikke har..
Derfor mit (måske sure) indlæg..
- da du (i min optik) fratager andre lysten til at byde ind, med brugbare kommentarer..
- En billig drejebænk, ville ikke være meget dyrere, end den nu valgte løsning.. men det ville virke - hver gang - uden tusch.. ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af frederik123 på 24-10-2016 23:27
@je_ns tak for svar. Ved du hvor jeg kan købe det aluminium, jeg synes ikke lige jeg fandt noget på google.

 

 

Kan du ikke finde en stump vinkelprofil eller lignende, og så save en strimmel ud af det.

 

Ellers har de fleste byggemarkeder alu i forskellig udformning i 1 mm længde, dog nok kun i 1mm tykkelse, men det kan nok sagtens bruges.

Ellers smut omkring en smed eller maskinfabrik, og køb et par stumper.

www.silvan.dk/byggematerial...pe=variant

 

Hvilke størrelse gevind er det egentlig du skærer?

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af Natur på 24-10-2016 23:31
@Je_ns - når du skriver "Hvis man nu læser hele tråden, kan man jo så se det er en rørskære fra AO som er af udmærket kvalitet, og at den er udstyret med en V hakklods med riller."
Så skriver du samtidigt, at jeg ikke har gidet at læse, hvad trådstarter har at arbejde med..
- men da dit tidligere løsningsforslag ikke umiddelbart kan bruges på denne maskine, må jeg formode, at du ej heller har sat dig ind i tråden fra begyndelsen - men blot mener at andre ikke har..
Derfor mit (måske sure) indlæg..
- da du (i min optik) fratager andre lysten til at byde ind, med brugbare kommentarer..
- En billig drejebænk, ville ikke være meget dyrere, end den nu valgte løsning.. men det ville virke - hver gang - uden tusch.. ;-)

 

 

Det var nu ikke specielt møntet på dig, mest bare for at sætte et billede ind af rørskæren, så synes jeg det er så meget nemmere at komme med ider.

(nu er det jo ofte besværligt at indsætte virksome link her i fora, så ikke alle incl. mig selv der altid gidder kopier og indsætte i browser, for at komme frem til link      )

Men lad os nu lige høre hvilken størrelse RG det drejer sig om..

 

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
@je_ns Jeg skærer mest i 1/2" rør, men også engang imellem i 3/4". Jeg tager i silvan nu for at købe aluminium pladen, og så vender jeg retur med hvordan det gik :-)

Frederik

Jens jeg købte aluminiums pladen. Men når jeg skar sad det hele ikke godt nok fast, gevindskæren skærer med stor kraft, og derfor tror jeg det er vigtigt at der er nogle tænder der kan holde i metallet.

Jeg har taget nogle billeder, hvor man kan se ridsen der kommer i røret efter skæring, og billeder af holderen. Lige pt. bruger jeg læder imellem holderen øverste runde del, så man i det mindste ikke kan se den i røret. Men man kan ikke bruge læder på den nederste del af holderen, da tænderne er for skarpe, og skærer igennem aluminiumet. 

På det øverste billede kan man se det setup jeg forstiller mig, måske kan virker. Røret er spændt fast i 2 rørskruestiks. Og bagved har jeg lavet en holder til maskinen. Er dette et ordentligt setup, eller har i bedre forslag?  

Jeg vil gerne sige tak for hjælpen indtil videre :-)

 


Frederik

Ja det setup med to rørskruestikke ser jo fint ud, måske du kan ligge aluminium imellem i de to skruestikke, de spænder jo nok noget hårdere end den klo på maskinen, og så helt undgå spændemærker.

Måske et stykke aluminium udboret til røret diameter, og savet i 2 dele, kunne bruges.
Hvis jeg har noget aluminium liggende i passende tykkelse, kan jeg godt prøve at lave et par stykker til dig.
Jeg forestiller mig de skal være 40-50 mm udv. og 60-80mm lange og udboret så de passer til et ½" vandrør. (hvis jeg har alu liggende, skal det kun koste portoen)

Noget lignende de her...

 


Vi prøver igen, i morgen --
jens det ville være helt kanont hvis du gad at gøre det! Det ville jeg sætte stor pris på :-D
Jeg får sat det op iaften, og ser hvordan det virker, og så skriver jeg lige :-)

Frederik
Lige mit input..
1/2" eller 3/4" burde altså ikke lave så vilde mærker, er dine kæber meget slidt?
Bruger du skæreolie? Affaser du enden?
/Mikkel
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også