Sikkerhed...

Godformiddag derude

 

Er der nogen metode til helt sikkert at afgøre om en væg er bærende eller ej? (uden at skulle op med foret og købe tegningerne)

Jeg er i fuld gang med at forny underetagen og vil gerne ha mere lys og luft ind, ville i den sammen hæng gerne Vælte noget væg, lave nogle huller, gøre døråbninger bredere, sætte vinduer i osv. men er i tvivl om hvor meget der er mulighed for og sådan  

Jeg har selvfølgelig googlet, hvilket har gjort mig klogere, men på ingen måde sikker


Teach me how it works - Chris K
Godformiddag derude   Er der nogen metode... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hold nu op I har styr på skidtet Fedt!

Tænkte nok at den var bærende, men er det så ikke usædvanligt at den ikke går igennem hele huset?
Men f.eks at flytte døren eller lave den lidt bredere kunne også gøre underværker, og hvis det er den eneste der er bærende er der jo muligheder med de andre vægge

Ja, stuen er meget mørk. Der var mørke trælofter før, det var helt galt Udestuen er dog på vej ned, men det er en helt anden historie Den lange side er desværre lige ud til naboens indkørsel, men overvejer nogle smalle aflange vinduer der sidder højt. Og ellers laver jeg et hul i loftet, he he..

Tusind tak allesammen Og hvis saucen driller eller skiller så er jeg gerne behjælpelig

Teach me how it works - Chris K

Nu fremgår der ikke af tegning hvilken dør du vil lave bredere. Men det er helt sikkert en "meget overkommelig" løsning.
Når ydermuren er direkte ud til nabos indkørsel, skal det undersøges om du overhovedet har lov til at have vinduer.
Er det ok kunne det være nogen som du foreslår.

Den langsgående mur går helt igennem. Ved bad er der endda 2 mure. Men det gælder stadig: MÅSKE er den bærende 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så væggen mellem stue og køkken..men så deler den sig ligesom? Vil det sige at væggene på begge sider af badeværelset også er bærende?

 


Teach me how it works - Chris K
Det skal lige siges at naboens indkørsel faktisk går ind på min grund, ifølge skel kan man gå rundt om huset, men en gammel aftale mellem de tidligere ejere gør det ser sådan ud nu noget med en campingvogn der skulle være plads til i indkørslen

Teach me how it works - Chris K
Selvfølgelig det er de tidliger ejere af mit hus (købte i 2005) der lavede aftalen, men beboerne i nabohuset er siden skiftet to gange, og der er intet tinglyst.. så hvis der opstå stridigheder
Nej, spøg til side.., det lille stykke har ikke rigtig betydet noget for mig, grundene er udstykket sådan lidt trekantede, så der er blevet rettet lidt op undervejs, tror faktisk det ene hjørne i min have oprindeligt tilhører naboen til modsat side..

Teach me how it works - Chris K

Det er også vigtigt at værne om godt naboskab 

Ps.

Men ellers vil jeg mene du må sætte alle de vinduer du vil i huset mod skel, sålænge afstanden min er 2,5 m.  

he he ja... det er vist desværre et "møbel" der er ved at gå af mode..
Jeg kunne jo bare gå over og spørge nogle af mine naboer (håndværkere og bønder) hvordan jeg skulle forholde mig mht til mit lille projekt, men sidder her på det store internet i stedet...

Teach me how it works - Chris K
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis