Sikkerhed...

Godformiddag derude

 

Er der nogen metode til helt sikkert at afgøre om en væg er bærende eller ej? (uden at skulle op med foret og købe tegningerne)

Jeg er i fuld gang med at forny underetagen og vil gerne ha mere lys og luft ind, ville i den sammen hæng gerne Vælte noget væg, lave nogle huller, gøre døråbninger bredere, sætte vinduer i osv. men er i tvivl om hvor meget der er mulighed for og sådan  

Jeg har selvfølgelig googlet, hvilket har gjort mig klogere, men på ingen måde sikker


Teach me how it works - Chris K
Godformiddag derude   Er der nogen metode... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg fjernede en bærende midtervæg (åbnede op til køk/stue) i mit bondehus stolpede jeg den synlige loftbjælker op og murede en bærende søjle med damprør i op under loftbjælken - det fungerer fint.
Nu da der er udnyttet tagetage ( jeg skulle have set ordentlig efter på tegningen), ville jeg nok være lidt mere forsigtig med sådan lige at rive den væg ned uden at undersøge eller få undersøgt om det ikke er en bærende væg. Det ser ud til at væggen i tagetagen står lige over væggen nedenunder. Du kan formentlig heller ikke tage et billede, der kan fortælle om væggen, du vil fjerne, er bærende. Jeg ville henvende mig i kommunens bygningsinspektorat og høre om du ikke kan få et sæt bygningstegninger. De sendes formentlig digitalt.

fase
Hej. Hvis du sender en adresse til mig, så kan jeg se om der findes detaljr tegninger på bygningen. Som først antaget vil jeg sige at væggen er bærende od der skal derfor udføres en bærende bjælke lver åbningen og en stålsøjle i gavl væggen for at optage vindlasterne mod gavlen.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Det ville da være alletiders!
Har været på nettet (i alle de hjørner jeg kunne støve op) men fandt ingen løsning ud over 325 danske kr
Jeg tror også den er bærende.., men så er næste spørgsmål jo hvilken væg der står næst i køen
På forhånd tak

Teach me how it works - Chris K
Og en adresse jo for pokker

Skolevænget 6, stevning (matr. nr 149, svenstrup sogn/egn eller hvad det nu hedder)
6430 Nordborg

Teach me how it works - Chris K
Hej igen christine,

Jeg var for hurtigt ude og så det som vægge på 1.sal du ville rive ned...det er selvfølgelig ikke det samme som vægge i underetagen der kan være bærende for bjælkelaget. Så jeg tilslutter mig de sidste kommentarer.

Iøvrigt, jeg har læst mange indlæg fra bygningskonstruktør martin og ham kan du godt stole på 98% af tiden

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hej hej
Ja det er for neden jeg gerne vil have åbnet lidt op.. det er helt utroligt hvor meget plads der er "pakket ind" i det her hus i kasser over skabe, rum under trapper, uudnyttede skunke.. Det hjælper altsammen på lyset at det kommer ned.. men ville rigtig gerne integrere køkkenet lidt mere, man kan næsten blive helt ensom når man står derude

Teach me how it works - Chris K
Hej hej
Ja det er for neden jeg gerne vil have åbnet lidt op.. det er helt utroligt hvor meget plads der er "pakket ind" i det her hus i kasser over skabe, rum under trapper, uudnyttede skunke.. Det hjælper altsammen på lyset at det kommer ned.. men ville rigtig gerne integrere køkkenet lidt mere, man kan næsten blive helt ensom når man står derude

Teach me how it works - Chris K

Den eneste der kan være bærende er den der gå på langs af huset, altså imellem stue og køkken. Men det er vel også den der er interessant at åbne op. Selv om den er bærende kan der godt gøres noget. 

Det stykke imellem stue og køkken kan helt fjernes, så skal der lægges en jernbjælke op til at tage vægten og måske en søjle der mures ind i gavlen til at støtte muren og tage trykket fra jernbjælken. Jeg har selv sådan en HEB bjælke imellem køkken og spiseafd. skjult over loft beklædning. Kan den ikke skjules kan man lave en trækasse uden om den, så man stadig kan have fuld lofthøjde i resten af rummet.

Du kan også få lavet en ordentlig murermester bue. Altså lade ca. 0,5 m, mur stå ude ved gavlen og så få muret en bue op, det har jeg imellem 2 stuer. Ser det godt ud ? ? Hm det afhænger af øjnene der ser.

En helt anden sag er at jeg ville nok få et vindue i på stuens lange ydervæg, hvis det ikke er umiddelbart op imod skel. Det ser noget mørkt ud med de 2 vinduer i hver ende og den ene endda skygget lidt af udestue.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis