Friskluft til brændeovn fra loftrummet

Hej kære hjælpere !!


Jeg har læst en del tråde herinde uden helt at få besvaret mit spørgsmål.

Jeg installerer brændeovn i et parcelhus fra 1958/1976 som jeg renoverer med ny dampspærre og vinduer mv.

Jeg har købt en brændeovn(uden direkte frisklufttilslutning) som skal stå i et 70kvm stort køkkenalrum, hvorfra der bla. er dør ud til entre og kældertrappe(57kvm kælder...der er dog ikke kælder under brændeovnens placering)

Jeg leger med planen om at føre luft ned fra det kolde loftrum og op lige foran brændeovnen...altså et isoleret ø100 rør (som den sorte stump på billedet) i hjørnet bag brændeovnen, som går et stykke op over isoleringen i loftrummet.

Se vedhæftede billede....det grå rør er en firkantet 150x150mm kanal der ender lige foran brændeovnen. Tanken er, at den kolde luft tvinges ned fra loftet når brændeovnen er i drift og suger konvektionsluft ind.

VIL DET VIRKE EFTER HENSIGTEN ????

Kram og skulderklap på forhånd !!

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hej kære hjælpere !! Jeg har læst en del... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej frank og vifixerdet,

Tak for rigtig gode input, som giver stof til nye overvejelser. vifixerdet, jeg kan godt se hvad du mener, det er lige præcis den slags faktorer der gør det så svært at regne ud på forhånd.

Jeg vil have ideen med ventiler i modstående vinduer i baghovedet indtil jeg har fået konstateret effekten af mit system. Og indtil da håbe, at kovas har ret i, at brændeovnen primært vil tage luften 'hvor det er nemmest' (det er selvfølgelig ikke nemt uden enten overtryk i loft-enden af røret eller undetryk i stue-enden).

Jeg overvejer også helt klart en ventilator som hjælp....tænker den skal sidde i toppen af røret på loftet (har det mon noget at sige, om røret har en lille bøjning i loft-enden eller er det uvæsentligt...?)

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
I øvrigt....hvor firkantet er sammenhængen med undertryk/overtryk.....kan der være undertryk omkring brændeovnen og overtryk et andet sted i rummet (som ved vejrforhold) eller skal man betragte et hus som en ballon der enten er ved at blive blæst op eller punkteret ?? (Jeg er meget omhyggelig når jeg laver dampspærre men en tæt ballon bliver det trods alt ikke).

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Du skal regne med at trykket i rummet hvor ovnen står er konstant - uanset hvor i rummet du befinder dig, ligesom trykket i et bildæk er konstant uanset hvor i dækket du måler.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
@ ViFixerDet.
Mest for sjov, men der må vel gøre sig det samme gældende som ude i naturen. Suger ovnen så bliver der et lavtryk som udlignes fra de tilstødende rum eller hvor der nu er til gang af luft. Ligesom det blæser fra højtryk til lavtryk. I bildækket flytter luften sig jo ikke. Hvis røret op til loftet kan udligne forskellen så vil der ikke komme luft fra tilstødende lokaler.
Til et pillefyr forlanges et frit frisklufttilgang på (jeg mener) 200cm2 en brændeovn vil nok behøve det halve. Eller min en tilgang samme dimensione som aftrækket fra ovnen. Så det rør op i taget er nok i underkanten. det vil nok være en god ide med et ekstra hul et sted.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
I naturen er der god plads til at fordele en forholdsvis beskeden trykvariation over - i et parcelhus vil trykforskellen fra sted til sted, være så lille at den næppe kan registreres. Når skorstenen suger fordeles undertrykket jævnt i hele rummet.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Altså når du insistere så er det altså en kendsgerning at luft kan ikke flytte sig uden en trykforskel hvor lille den end måtte være.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Haha, det er det her jeg elsker ved lavdetselv....det er ikke kun spørgsmål og svar, det er i høj grad også en fantastisk fysiktime for voksne.. I teorien hænger praksis og teori sammen (:

Jeg er sikker på der findes en del huse, hvor tryk/træk forholdene langtfra er optimale og hvor der er genvex, røgsuger, ventiler, emhætter osv. som alle modarbejder hinanden og giver en højere elregning. Og hvor luftskiftet er langt større end nødvendigt. Men det er så forbandet svært at regne det hele ud på forhånd, nogle gange skal der praksis, forsøg og målinger til.

Jeg vil gå meget forsigtigt frem her...jeg vil så gerne opnå en god balance mellem tryk/træk/luftskifte osv uden at tvinge naturens love for meget med eldrevne ventilatorer mv.

Når nu jeg fyrer op i brændeovnen første gang og der er godt fut i den så vil jeg sikkert bare tilskrive mig selv en succes og leve videre i lykkelig uvidenhed om et, måske, for stort varmetab eller for dårligt luftskifte 😀

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hej,

Læste lige denne interessante tråd. Tilførsel af luft omkring brændeovnen lyder som en god ide. Jeg bor i et 1-plans hus og har installeret en ny brændeovn. Huset er ældre men rimeligt tæt med dampspærre og nye vinduer og døre. Vi har 1 badeværelses ventilator der kører konstant. Vi har også en emhætte, og hvis jeg tænder den, imens der er gang i brændeovnen, går ilden ud og stuen fyldes med kraftig brændelugt. Vi har friskluft ventiler i vinduerne, men det er ikke nok. Lige nu åbner vi et vindue, hvis vi bruger emhætten. Du kunne måske løbe ind i samme problem hvis du lukker spjældet i dit friskluft rør :-)
Ifølge skorstensfejeren er dette ikke unormalt i tætte hjem. Jeg påtænker at installere et genvex anlæg. Ifølge beskrivelsen kan de to ventilatorer (ind og ud) justeres individuelt så man kan sætte ind-luften højere end ud-luften - altså skabe et mindre overtryk. Har dog ikke set nogen enheder, der kan regulerer ventilatorerne efter trykket i huset. Det er typisk temperaturregulering, der er tale om. Men jeg leder videre ..... og kunne overveje et rør til det fri ....

Rider
Hej rider,

Det er i virkeligheden et rigtig positivt problem der vidner om brændeovnes effektivitet og huses tæthed idag.

Jeg har emhætten på bagsiden af den vægsøjle/hjørne hvor brændeovnen står, så det skal nok blive rigtig interessant

Hvis jeg kunne have købt min brændeovn med direkte frisklufttilslutning uden at smide 4000kr mere havde jeg nok gjort det. Ihvertfald hvis det her var nybyg.

Det var også det faktum der gjorde mig paranoid nok til at føre et rør helt op 'i snotten' på brændeovnen. Hvis emhætten suger luft ud af rummet må den jo også suge luft ind i rummet, jeg håber så dette primært sker gennem mit rør ved brændeovnen, og at brændeovnen stjæler det luft den skal bruge inden emhætten får sin del...jeg får næsten en karikaturtegning i hovedet når jeg skriver det... af en emhætte og en brændeovn der slås i stuen

Glæder mig til at høre/dele erfaringer....

Henrik


Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
I følge Ole Schleicher, akademiingeniør og projektleder ved Emissionsreduktion på Force Technology - bruges der omkring 10 m³ luft ved forbrænding af 1 kg træ - det giver stof til eftertanke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis