Kommentarer til artikel: Støb selv betonbordpladen

Her samles kommentarer til artiklen: Støb selv betonbordpladen

Kommentarer vises både her og under artiklen.

Mvh. AllanE
Her samles kommentarer til artiklen: Støb selv... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rigtig god video. Ideen med at spraye et lag ren cement rundt på hele formen er genial da man så ikke kan se fiber forstærkningen i betonen som ellers var min største hovedpine. (roder lidt med det her på hobby basis). Det undrer mig lidt at de ikke bruger et vibrations bord og et plastificerings middel http://luftvibrator.dk/uploads/images/Vibratorer/Vibrationsmaskiner/pdf/vibrationsborde.pdf da resten af deres værktøj hører til i den professionelle ende. Selve motoren til vibrations borde kan købes i løs vægt også, så man kan konstruere sit eget bord som passer til ens formål.

km

jeg er tidligere murer,  jeg havde en kollega som også støbte sin bordplade han kom små sten i så det næsten lignede taresso efter støbning så blev det slebet det blev rigtig pænt  det forkom mig også at han kom en slags net i støbningen for at forstærke bordpladen .


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvor er det super dejligt at du har givet dig tid og umage med hele beskrivelsen, særlig efter rationaliseringen. Min alledybeste respekt for dit arbejdet. 


Steenj52

Betonbordplade i køkken.

Jeg støbte for 4 år siden en bordplade i et U+ køkken.

Jeg havde lavet flere prøver som ikke blev ret glatte, de prøver kunne anvendes til haveborde!

Jeg faldt over bogen: Concrete countertops made simple (simple betonbordplader). Jeg købte bogen på amazon.uk, måske ca kr 140. Der er også en DVD der viser forskellige bordplader.

Jeg fulgte næsten bogen: Melaminplader 19mm til at støbe på. Kanter 50 mm savet ud af melamin og holdt på plads af 25X25 lister. Der skal silicone fuge mellem kanter og bundplade, ellers vil fugt fra betonen få spånpladen til at hæve og trykke mærker ind i betonpladen. Når der skal fuges er det ikke nødvendigt at lave skarpe kanter på betonpladen.

Jeg havde tegnet bordpladerne i et billigt pc program og derefter spejlvendt tegningen.

Formen blev lagt på et plant betongulv i garagen. Der blev støbt med alm støbesand som var renset gennem et sold ca 5x5 mm. Alm Portland beton 1:3. Jeg mener ikke det var Rapid beton, så tror jeg pladen bliver mørkere. Der blev blandet betonklæber og fiber(pulver) i betonen (skal vist hjælpe til at undgå mikrorevner)

Der er brugt alm. rionet og enkelte stykker armeringsjern. Huller til vandhaner, komfurplade og vask er skåret ud af 50 mm flamingo. Støbningen er vibreret med en hjemmelavet vibrator af en muskelvibrator pakket i plastpose.

Pladen skal vendes med forside opad efter 2 - 3 dage og formen pilles af. Det er svært at slibe hvis beton er hærdet for længe. Det første cementhinde er tørslebet væk med ekcenterpudser. Senere bliver det vandslibe med diamantrondeler.

Diamantrondeler: Udstyr til sten og beton fra Køge firma.

Pladerne er støbt i fire dele, den tungeste vejer 185 kg, så elementerne skal stå solidt og der skal gerne være stærke naboer!

Bordet vedligeholdes ved at vaske med varmt vand og opvaskemiddel. Derefter smøres Evers Biovoks, et tyndt lag med en fugtig klud, ca hver tredie måned. Vi har aldrig gjort mere. Der er enkelte mikrorevner ellers er intet ændret på fire år. 

hilsen Henning

  

 

 

Hva så, har nogen af jer gjort nogle erfaringer siden?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

No! Er desværre ikke kommet igang med mit projekt bordplade endnu. Det eneste jeg har fundet ud af er at man skal bruge fiberbeton, for at betonen ikke revner.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også