Splejse el-ledninger sammen. Hvordan?

Sagen er den at jeg har 2 små loftslamper der skal gå ind i samme rosette og el-samledåse(den der runde tingest inde i væggen hvor man kan koble lamper til). Men jeg vil helst føre ledningerne sammen på midten, de skal monteres oppe loftet ved siden af hinanden. Men det første jeg tænkte var at man kunne samle begge sammen i samme muffe, og derefter føre en enkelt ledning ind i rosetten. Men der er bare ingen samlemuffer(med mindre jeg har overset noget)der har dobbelt størrelse inde i hullerne, så der er plads til 4 kobber-tråde dvs 2 gange brun og rød i samme hul. 

Hvor og hvordan plejer man at samle elledninger sammen? Inde i rosetten, eller inde i lampen, eller binder man begge elledninger sammen i en dobbelt så stor muffe som normalt? Logikken siger mig at begge skal køres ind i rosetten og eludtaget uden at samles på vejen. Men det ser pænere ud at samle dem sammen før, da ledningen så vil forkortes betydeligt. 


Isaac
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eftersom det er kabel til. En lampe går jeg udefra at det er flertrådet kabel, det du skal gøre er at afisolere ca. 1.5 cm og så dreje/tvinde kobbertrådene sammen og så stikke dem i den ene enden af din muffe de burde sagtens kunne være der og skjule samlingen i en rosette
Har jeg forstået det rigtigt, når jeg tror du mener, at du vil samle ledningerne fra de to lamper med muffer, og derfra tage en ledning til rosetten ved bare at samle ledningerne med muffer og føre den ene ledning ind i rosetten?

fase
Det er 2 lamper i køkkenet hvis ledninger jeg gerne vil forkorte og splejse sammen, så de forbindes og går ud i 1 ledning. Det bare brun og blå ledning der skal føres ind i el-rosetten. Der er ikke den gule ledning, altså jord-forbindelsen. Bare 2.
@S Fabrin og andre ja jeg tænkte først at tage den ene ledning fra den bagerste lampe ind i en muffe, og så koble den anden lampe sammen med den første, ved at koble begge elledninger ind i samme huller så at sige dvs 2x blå og 2x brun sammen og så splejse dem sammen så at sige, og så køre én enkelt el-ledning ud, ved at koble en ny elledning til i den anden ende af muffen, og så ind i rosetten. Håber jeg har forklaret det så det er forståeligt.
Kan man godt sådan bare samle 2 eller feks 3 ledninger i en muffe i samme huller(virker til at der kun er plads til 1 ledning inde i hullet, men måske kan man købe muffer med dobbelt hulstørrelse) og så splejse dem sammen så at sige med en ny elledning i udgangshullet og wupti har man reduceret 2 eller 3 kabler til 1? Eller skal den slags altid samles helt inde i el-indtaget? Og ikke før?


Isaac
Så længe du foretager samlingen af ledningerne i en af lamperne, er der ingen problemer i det. Der er plads til to ledninger i hver ende af kronemuffen, så det skulle ikke være et problem at samle ledningerne fra de to lamper i den ene ende af muffen og ledningen til udløbsrosetten i den anden ende. men der må selvfølgelig ikke være samlinger, som ikke er omgivet af isolerende materiale. I dette tilfælde en baldakin på lampen.
Kunne du ikke sætte et billede af lampen ind i et indlæg? Det ville gøre det nemmere at forstå hinanden.

fase
Annonce
Her er lampen der er 2 af, som på en eller anden måde skal have ledningen ind i rosetten:
http://imgur.com/a/QkdEu
Her er den ene lampe jeg allerede har forbundet med elindtaget.
http://imgur.com/qkdYNbt

Isaac
Skrevet af isaac r. på 13-10-2016 01:44

Logikken siger mig at begge skal køres ind i rosetten og eludtaget uden at samles på vejen. Men det ser pænere ud at samle dem sammen før, da ledningen så vil forkortes betydeligt. 

Din logik er god nok her. Det er sådan man gør det. Og også sådan jeg vil anbefale dig at gøre det. Selvom du gerne vil slippe for at der kommer 2 ledninger ned fra loftet til dit lampeudtag. 

 

Du spørger om du kan samle dem i en kronemuffe så du kan nøjes med 1 ledning fra loftet og ned til lampeudtaget. Det "kan" man godt. Du kan lave samlingen mellem de 2 lamper, og den ledning der skal ned i lampeudtaget i en mini jaus dåse, som du skruer fast i loftet et sted mellem de 2 lamper.  Den ser sådan her ud og kan købe hos greenline i linket neden under. De 3 ledninger samles så i den kronemuffe du også ser på billedet. 

https://www.greenline.dk/k/elartikler/samledaser/indendors-samledase/p/mini-jaus-samledase

 

 

Ja, nu tror jeg, jeg er sikker på, hvad du mener. Du vil trække en ledning fra den fjerneste lampe til den du har forbundet. For øvrigt så skal ledningen kun gennem to af hullerne i dit ophæng, det tredje er til at hænge lampen i, den skal ikke hænge i ledningen, sådan som du har gjort.
Hvis du vil koble de to lamper sammen, skal du forsyne den lampe, der indeholder sammenkoblingen, med en baldakin, så samlingen er beskyttet mod berøring. Sammenkoblingen kan laves med krone- eller samlemuffer efter eget valg.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 13-10-2016 19:42
Ja, nu tror jeg, jeg er sikker på, hvad du mener. Du vil trække en ledning fra den fjerneste lampe til den du har forbundet. For øvrigt så skal ledningen kun gennem to af hullerne i dit ophæng, det tredje er til at hænge lampen i, den skal ikke hænge i ledningen, sådan som du har gjort.
Hvis du vil koble de to lamper sammen, skal du forsyne den lampe, der indeholder sammenkoblingen, med en baldakin, så samlingen er beskyttet mod berøring. Sammenkoblingen kan laves med krone- eller samlemuffer efter eget valg.

 

Okay. En baldakin har jeg allerede brugt på min store stue-lampe, så jo jeg er godt klar over at man skal beskytte eller isolere ledninger og kabler og den slags. Okay jeg kigger videre efter krone og samlemuffe. Jeg kigger lige på hvad der foreslås her i tråden, af samle-dele. Der er nogle jeg aldrig har set før. 

 


Isaac

Samle og kronemuffer har jeg indsat billeder af her:

 


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis