Afslutning på ledning i jorden

Hejsa, 

I forbindelse med at vi fik bygge hus, der fik vi entreprenøren til at lægge et kabel ud til vores have, da han alligevel skulle grave op. 

Det kabel slutter bare som en åben ledning ude i haven, og det er sluttet til samme kontakt i huset, som resten af vores udendørs belysning, der bl.a. tænder via en sensor. Enden har i lang tid bare lagt ovenpå jorden i en pose. 
I forbindelse med at vi her i sommer har været ved at forskønne haven lidt, så har vi lagt enden af kablet i en sort sæk, lukket den med gaffa, og så dækkede den til med noget jord i et bed. 

Det har været en super fin løsning, lige indtil vi fik et ordenlig regnskyld forleden. Så gik strømmen, og det skyldtes helt sikkert at der var kommer vand til det her kabel. Nu har vi derfor gravet enden fri igen, så den ligger i en pose oven på jorden. Så fungerer det hele igen.

Nå men mit spørgsmål er nu, findes der noget smart at afslutte sådan et kabel med, så det kan klare at være ude i den våde natur, og gravet ned?

Min umiddelbare ide er bare at tape enden til med noget isoleringstape, pakke den ind i et par poser, og så til sidst grave det ned i en sort sæk igen, men hvis nu der findes noget der er mere beregnet til det, så vil jeg da gerne lige høre det?

Kan lige nævne, at jeg håber at vi til næste år får afsluttet kablet i et udendørs stik eller en lampe, men den tid den glæde.

/Rasmus

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor demonter du ikke bare kablet i den anden ende?
lyder ikke til at du bruger kablet alligevel???

Skrevet af kuchenmeister på 08-10-2016 21:18
Hvorfor demonter du ikke bare kablet i den anden ende?
lyder ikke til at du bruger kablet alligevel???

Det er monteret inde i en kontakt, sammen med resten af udendørs belysningen. Den vil jeg nødigt til at rode i.

Skrevet af RasmusJoh på 08-10-2016 21:52

Det er monteret inde i en kontakt, sammen med resten af udendørs belysningen. Den vil jeg nødigt til at rode i.

Det er ellers ganske simpelt. Men er man ikke til at lege med el selv, så det helt forståeligt. Man skal også kende sine grænser. Det bedste ville nok være at få en elektriker til at pille kablet fra den faste installation, så det bare ligger dødt. Så kan du begrave det igen. Og du kan så graved et op igen, og få tilsluttet senere hvis du skulle ønske strøm i haven.  

Ellers er eneste korrekte løsning at få monteret kablet i en dåse, som sidder på en stolpe du graver ned. Dette vil sikkert ikke se så pænt ud. Men det må ikke graves ned. Og gør du det alligevel, så vil du sikkert kunne nyde flere strømafbrydelser i fremtiden 

Afslut kablet med en krympemuffe , den kan du grave ned.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
forstår stadig ikke ideen med at lave alle de afslutninger i jorden.
hvor er det da meget nemmere at demonterer kablet, og monterer det igen hvis der en dag bliver brug for det

jaja, det er jo nemt nok at sige, at man bare lige kan demontere kablet. Jeg mindes bare at der sidder rigtig mange kabler inde i den kontakt, og elektrikeren har ikke altid lavet det kønneste arbejde her.
Når det så er sagt, så har jeg lyttet til den ide, og har også tænkt mig at se om jeg evt. kan demontere det. Det bliver i hvert fald forsøgt, inden jeg gør andet i forhold til kablet.
Så fik jeg kiggede inde bag kontakten. Suk.
Det er to kontakter, samt et strømstik der sidder sammen. Kablerne inde bag den kontakt jeg kan tænde og slukke på, de er ikke helt nemme at få styr på. Nogle er sat til kontakten, og andre går ned i stikket under. Samtidig er kablerne så korte, så jeg kan intet gøre derinde. Så svaret må være, at hvis der skal gøres noget deri, så bliver det et arbejde for en elektriker.

Så indtil videre så må jeg kigge på en løsning udenfor. Så skal jeg så bare finde ud af, om jeg graver det ned, eller om jeg sætte en pæl op med et stik på.

Fandt lige et billede jeg tog dengang huset blev bygget. Kablet ud til haven, er det grå der kommer ind på midten, og som indeholder 5 ledninger. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis