Trække rør til ny radiator på eksisterende radiatorrør? (med billeder)

Hej,

Jeg har et hus hvor der er bygget til i sin tid. I den ene side af huset er det er soveværelse med en god stor radiator, og lige ved siden af, på den anden side af den originale ydermur, er der bygget et hobbyrum samt et vindfang. Det er af træ, men isoleret og i OK stand. Der har aldrig været trukket varme til hobbyrummet, og der bliver naturligvis meget koldt derude om vinteren, hvis jeg har døren lukket mellem hobbyrummet og resten af huset.

Kan man undgå at skulle bryde gulvet op og "nasse" sig ind på et eksisterende radiatorrør, altså det lodrette der går op af gulvet og til termostaten, og forgrene det med T-stykker i to nye rør (et fremløb og et retur) til en ny radiator? Jeg ved godt det ikke er optimalt, men så kan jeg som nævnt undgå at smadre gulvet, og jeg vil kunne gøre det rimelig nemt selv. Det gør ikke noget, at det ikke bliver så pænt.

 

Her er lidt billeder, først udsnit af plantegningen:

Herefter soveværelset og muren set indefra, med min plan. Bag radiatoren er der vinduer, til højre er muren, og så hobbyrummet hvor jeg har skitseret tanken om en ny radiator med rør.

Giver det mening at "snitte" røret til den eksisterende radiator op og forgrene den ud til en ny radiator med to T-stykker? Jeg kører i forvejen med alle radiatorer i mit hus på 4 hele året, så der vil meget ofte være gennemgang til radiatoren alligevel, og der behøver ikke være så meget varme på radiatoren i hobbyrummet. Jeg tænker måske, at en ekstra radiator vil "forstyrre" det tryk-halløj der sørger for, at vandet bliver trukket fra strengen op gennem radiatoren i soveværelset, men.... altså mon ikke det kan komme til at fungere sådan nogenlunde?

Til info er det et nyt naturgasfyr og et 1-strengs varmeanlæg. Radiatoren i soveværelset er vist nok nummer 2 i kredsløbet, og der er rigelig lunt i hytten om vinteren, ingen problemer med at varme op.

 

Gode idéer vil blive værdsat.

Hej, Jeg har et hus hvor der er bygget til i sin... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rørføringen er nok bare almindelig sort jern. De stumper du linker til er fine, men ellers kan du også blive inspireret her https://www.hedestoker.dk/fittings.html

..glemte lige, lad være med at overspænde T-stykket - man risikere at det flækker på langs.

Ps. Og hvis der skal radiatorventiltermostat på radiatoren - bør det være en ventil til 1-streng system. Bruger man ventil til 2-streng, kan det give problemer med flowet,

Skrevet af Alm på 14-10-2016 10:06

Tak for det. Selvom VVS er noget hø at arbejde med, er jeg frisk på at prøve.

Et spørgsmål mere: Hvilke typer T-stykker bør jeg bruge? Bare galvaniseret stål såsom http://www.harald-nyborg.dk/p1337/tee-galv-1-2 ? Og så i ugangsstykket sætte sådan en: http://www.biltema.dk/da/Byggeri/VVS/PEX-plastrorsystem/Push-koblingssystem/PEX-Nippel-han-2000030591/

 De nuværende rør der stikker op af jorden er ca. 15mm brede (udvendigt) og af jern (eller noget andet metal).

Hmmmm, hvis yder mål på røret er ca. 15 mm er det ikke et 1/2" jernrør, men formodentelig et 15 mm kobberrør. Et 1/2" jernrør måler ca 21 mm udvendigt. Tror ikke rigtigt på det er et 3/8" når det er et etstrengsanlæg. Du bør nok lige skrabe malingen af og undersøge kuløren på metallet inden ....................

PS. Når man opgiver mål på jernrør, er det altid indvendigt mål (hullet), mens det for andre typer rør er lige modsat idet målet er udvendigt. Det er ikke altid der er noget logik i ..........  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du har vist ret, da jeg havde radiatoren afmonteret for nyligt til renovering, var røret flot kobberfarvet inde i.

Skal man passe på noget særligt med gevind skåret i kobberrør? Jeg gætter på, at man især skal passe på ikke at overspænde muffer og tee's.
Ok, kobberrør - så tænker jeg det vil være ulig nemmere med skæreringsfittings.

Ps. Har en bekendt der bor i lejlighed (betonbyggeri) fra 60-erne, her er det 3/8" jernrør til radiatorene = i øvrigt altid (pisse)koldt om vinteren.
Annonce
Skrevet af Alm på 14-10-2016 11:00
Du har vist ret, da jeg havde radiatoren afmonteret for nyligt til renovering, var røret flot kobberfarvet inde i.

Skal man passe på noget særligt med gevind skåret i kobberrør? Jeg gætter på, at man især skal passe på ikke at overspænde muffer og tee's.

Jamen kære ven, du skal og kan ikke lave rørgevind på et kobberrør, der skal du bruge kompressionsfittings som disse tee's: http://www.vvs-eksperten.dk/roer-fittings/kobberroer/kompressionsfittings/teer2/kompressionstee-15mm2  hvis du ikke vil til at lodde. Syntes også fornemmeren siger mig, det vil øge chancerne for du et godt resultat udføringsmæssigt meget kraftigt.   

Når du skal kappe rørene bruger du en sådanne: http://www.vvs-eksperten.dk/roerskaerer-mini-16mm  Den kan lige klemmes ind over et 15 mm kobberrør og fylder ingenting. 

Overspænder du kompressionsfittings er skaden ikke større end du må i byen igen og have mulvarpen frem i lyset, så det lærer du hurtigt hvordan og hvorledes. Men et tip vil være du spænder med løs og dog fast hånd.

Lad os høre om det lykkes dig at få det til og virke. Især glæder jeg mig til liveudsendelsen fra skuret, i -10 graders varme.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Haha. Det er nu ikke så galt, det er et hobbyrum/værksted der er bygget til huset, med 100mm isolering både i vægge og loft, så selv helt uden varme og lukket dør mellem rummet og resten af huset, er det laveste jeg har set derude +7 grader.

Det eneste jeg er lidt nervøs for er det med at skære i de faste rør, altså dem der går ned i gulvet, for går det helt galt, skal gulvet brydes op, og det er noget møg.

Jeg har pønset på en anden løsning, hvor jeg ikke ødelægger noget. Tage radiatoren af, og sætte en lidt smallere op i stedet. Den nuværende er 200cm bred, så jeg kan sætte en smallere dobbelt-radiator på i stedet. På vinkelstykket der sidder på røret i gulvet, hvor retur fra den nuværende radiator er koblet på, sætter jeg et T-stykke på, der så kan forgrene sig ud i to PEX rør - ét til retur fra den nuværende radiator, og ét til den nye. Det samme i fremløbet - forgren fremløbsrøret fra gulvet i to, PEX til de to radiatorers termostat og ind. Her er en skitse:

 

og her er returrøret ved gulvet

 

Super kønt vil det ikke blive med en spaghetti af T-stykker og PEX-rør, men det er mindre risikofrit, og kan laves om igen, hvis det bliver noget hø.

Kommentarer? Jeg sætter pris på hjælpen.

Det er ligegyldigt om du vender dine tee's på den ene eller anden måde.

I stedet for og skifte radiatoren, kunne du ikke i stedet bruge et stykke blødt kobberrør til tilkoblingen. Det gør du ved og en cirkel ved tilslutningen på radiatoren. Skønner det er begrænset hvor meget det tager af flowet gennem radiatoren, og så lang tid set er et forsøg er udseendet jo ligegyldigt. ;-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
hej
Den løsning du skitserer sidst, kan godt virke.
Omend det er en noget uskøn løsning, jeg tror dog ikke begge kan varme samtidigt.
Der er ikke meget flow i et 1 strengs anlæg, har selv et med diverse knopskydninger.
Det fungerer fint, men hvis huset er koldt så er det knopskydningerne der får varme først. De er koblet som du beskriver, men stjæler altså varmen.
Når huset er i normal drift er det intet problem, og der er fint varme overalt.

Til dem der skulle søge efter min tråd vil jeg blot give en opdatering: Jeg valgte at få en varmepumpe installeret i hobbyrummet i stedet.

Jeg var nervøs for at snitte i de gamle kobberrør, rørføringen ville nok ikke blive pæn, og bange for at kredsløbet ikke ville fungere ordentligt, hvis jeg udvidede det. Så var det sikrest at få sat en varmepumpe op, der kører selvstændigt, og blot kræver en strømledning. Der er dog ulemper - den fylder, den suser lidt (selv med 19 dB er den altså ikke lydløs), og luften giver lidt træk på kroppen, hvis man sidder i luftstrømmen, selv på laveste blæserhastighed.

Jeg købte varmepumpen hos scanheat, og en skideflink montør kom ud og satte den op på ca. 3 timer, inkl. at trække strøm. Han fik en ramme cola som drikkepenge.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også