Hvilket pillefyr

Hej
Er helt grøn indenfor dette,. Vi er på udkig efter et pillefyr, der skal kunne opvarme 215 kvm. Det skal være nemt at betjene og driftsikkert. Budgettet er omkring 50.000.
Det skal køre året rundt så også brugsvand opvarmes om sommeren (sådan er det måske med alle?)
Hvad kan I anbefale?

ELHP
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Woody er yderst driftsikkert og med den nye kedel er udnyttelsesgraden ypperlig. Fyret er computerstyret og kan feks tidsindstilles. Her i huset gør vi det om sommeren, at stille timerne så fyret starter to gange i døgnet og producerer varmt vand i et par timer. Med en godt isoleret varmtvandsbeholder, har vi varmt brugsvand hele døgnet. 215 kvm burde kunne opvarmes med det lille 10 kw fyr, der koster ca 20.000 incl 325 kg silo plus montering. Men det kommer an på isoleringen af huset. Vi har 145 kvm og fyrer for ca 8500 kr om året (5 paller). Men ellers gå ind på stokerpro.dk her får du mange hints og erfaringer serveret.

 

Ud fra det jeg har set på stokerpro så ville jeg kigge nærmere på et fyr der hedder MGM.Størrelsen villle jeg få et bud på af ham der sælger fyret. Han virker meget seriøs. Det lader til at være utroligt drift sikkert og har aldrig problemer med at pillerne pakker i snejlen. Som kan være et problem med Woody/Skotte.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak, det vil jeg også kigge på

ELHP
Skrevet af uldal på 21-09-2016 07:21
At piller pakker i sneglen har intet med fyret at gøre. Det er et spørgsmål om, enten at vælge 6 mm piller istedet eller fåe en snegl med større åbning

 

Ikke at jeg har tænkt mig en større diskution af dette, men jeg er lodret uenig.  Min snejl har aldrig pakket og Når man læser om MGM så lyder det som om at det kan køre alt selv piller til hestestrøelse. På stokerpro er det et løbende emne i Woody/Skotte,at der skal hældes olie  i pillerne bores X antal huller oma. Hvis man gerne vil ha et NBE  produkt så køb et Redy to Burn det er dyrere men kræver næsten ingen pasning. MGM kan fåes med luftmassemåler og lambdasonde. RTB har vist noget lignende og skulle være næsten fuldautomatisk.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Grunden til at ekstern fjedre-snegl pakker er ofte træpiller af ringe kvalitet, hvor smuld over tid hober sig op. Nogen løser problemet ved at købe kvalitetspiller, jævnligt at hælde en sjat madolie på toppen af en fyldt silo/tank, eller montere et elektriker-rør i sneglen.

Ps. Der er ikke forskel på de udmærkede og prisbillige Woody og Scotte pillefyr fra NBE - til gengæld er det et pillefyr der kræver lidt vedligeholdelse og jævnlig rengøring. Den noget dyrere RTB-model fra samme firma er stort set vedligeholdelsesfri, ja man kan faktisk ikke åbne ind til kedlen.

NB. Nævnte pillefyr har desuden den kæmpefordel at fyret kan overvåges via stoker cloud.

Glemte lige.. http://www.stokerforum.dk/ her er der altid god hjælp og få. 

Tak 😊

ELHP

Hej ELHP.

Når du nu er helt ny ud i pillefyr. Så vil jeg lige nævne at ud over hvilket fyr som der skal indkøbes så vil det være smart at tænke over følgende. Hvor skal fyret stå? Er der plads til piller ved siden af? kan man håndtere en palle med piller så den kan sættes hen til fyret? Hvor mange paller  har du plads til at indkøbe ad gangen.

Hvis jeg skulle ha sat mit pillefyr hvor det gamle oliefyr stod så ville det betyde at jeg fra pillelageret skule køre dem på trillebør til indgangsdøren og derefter bære dem 3m. Derfor blev fyret sat i garagen, men det kostede en ny skorsten + 25m løgstørrør. Ved gragen lavede jeg så et lille pilleskur, da man ikke kan ha hele lageret ved siden af fyret. Men her tænkte jeg feks ikke over at der er forskellige pallestørrelser og RW piller, der kan pallen kun håndteres på den brede led. Det var mit skur ikke bygget til så derfor er RW piller udelukket her, selvom det  sikkert er en udmærket pille.

Ps. Hvis nogle fyr kan brænde det hele, hvor andre behøver kvalitetspiller, olie i siloen eller Xantal huller i snegslrøret for at køre er det så ikke fordi fyrene er forskellige?

Pps. Hvis du skifter fra oliefyr så husk at energitilskud skal søges inden man sætter fyret op. Snak med sælger om tilskuddet.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vi skifter fra et gammelt brændefyr der står i garagen. Vi er obs på, at vi så skal bygge et brændsikkert aflukke i garagen. Lige nu står nuværende fyr i en garage, der er beklædt med træloft, hvilket trods den større brandrisiko er lovligt, fordi det var lovligt, da fyret i sin tid blev sat til.
Umiddelbart havde vi tænkt at størstedelen af pillerne skulle opbevares andet sted (langt fra garagen), men måske vi lige skal genoverveje dette og, som du foreslår, i stedet bygge et skur, der støder op til garagen. Godt at du deler dine erfaringer med forskellige pallestørelser - den havde vi næppe tænkt på 😊

ELHP
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis