opmærkning på 10 mm fladstang af stål

Jeg har en 10 mm bred og 2 mm tyk fladstang af stål, som jeg skal have boret en del huller i (1,5 mm) med enten10 mm afstand, eller 20 mm afstand.

Hvordan får jeg opmærket disse? 

Hvordan laver jeg en kørnerprik præcis hvor der skal bores?

Jeg går ud fra, jeg skal lave en kørnerprik inden der bores, ellers løber boret vel, og knækker?  

Jeg påtænker at anskaffe mig en søjleboremaskinne og en maskinskruestik. 

På forhånd tak for anvisninger.

Venlig hilsen, John 

 


john lund
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug en lokketang mvh .308

<p>.308</p>
Når man mærker op med ridsespids, kan man mærke med kørner hvor kryds i opmærkning er. Nu skriver du "en del huller" Hvis det er rigtig mange er det da en træls opgave. Så kan du lave en borelære ved at lave et stykke med f.eks. 11 huller. Den spænder du i parallel skruestik sammen med den der skal bores i. Nu bruger du den til at styre dine bor. Når du har lavet 11 huller flytter du ved at stikke en 1,5 mm stift igennem 1. hul, og er nu klar til at bore 10 huler mere. Det kan godt då an til en 4-5 omgange så kan du godt risikere at den begynder at blive slidt.
Mærker du op så husk at du ikke kan opmærke 10 + 10 + 10 mm uden at det løber fra dig. Bare 0,5 1/10 fejl vil hurtigt resultere i en samlet stor fejl. Hold lineal og mærk op ved 10 - 20 - 30 - 40 mm o.s.v. Så du ikke risikerer at lave en sum af fejl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af .308 på 05-09-2016 08:36
Brug en lokketang mvh .308

Hej, 308.

Kan jeg købe en lokketang, der kan lokke i rustfri stål, 2 mm tykkelse, og 1,5 mm hul?

Hilsen, John 

 

 


john lund
Jeg tror ikke du kan købe en lokketang til håndkraft, der kan lokke i 2 mm rustfri og 1,5 mm Ø. Det vil også kræve gode armkræfter at bruge den.

fase
Annonce
Hej Fabrin.
Det er også min opfattelse, det ikke dutter. Men anden her foreslog en lokketang. Men den tang kan vist godt gå i glemmebogen.
Mvh. John

john lund
Rent faktisk, så leder jeg efter en rustfri stålstang/fladstål ( hvad hedder det?) med denne dimension: bredde 10 mm., tykkelse 1 mm.
Eller tæt derpå. Hvor mon jeg kan købe dette produkt?
Mvh. John

john lund
Er der ikke et værksted i din nærhed, hvor man arbejder med rustfrit stål (rustfrit fladjern), som evt kunne klippe et stykke til dig, hvis de ikke lige har det i den dimesion, du har brug for.

fase
Det er jeg ved at undersøge, men indtil videre har jeg kunnet finde det i 2 mm tykkelse. 1 mm ville være helt perfekt.
Men jeg må prøve at lede efter en plade, 1mm tyk, og så få det klippet. Hvis muligt.
Tak.
Mvh. John

john lund
Køb bare pladen hos smeden, som sikkert også klipper pladen ud for dig.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis