opmærkning på 10 mm fladstang af stål

Jeg har en 10 mm bred og 2 mm tyk fladstang af stål, som jeg skal have boret en del huller i (1,5 mm) med enten10 mm afstand, eller 20 mm afstand.

Hvordan får jeg opmærket disse? 

Hvordan laver jeg en kørnerprik præcis hvor der skal bores?

Jeg går ud fra, jeg skal lave en kørnerprik inden der bores, ellers løber boret vel, og knækker?  

Jeg påtænker at anskaffe mig en søjleboremaskinne og en maskinskruestik. 

På forhånd tak for anvisninger.

Venlig hilsen, John 

 


john lund
Jeg har en 10 mm bred og 2 mm tyk fladstang af... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Fabrin.
Jeg har fundet det jeg skal bruge her: Stålbutikken.dk
tykkelse 1.25 mm, og de vil klippe i den bredde/længde jeg ønsker. Det er fint.
Mon et lokkeværktøj kan logge et hul 1mm eller 1.5 mm? Det ville vel være nemmere, end at skulle bore huller. (ca. 15x 2 huller) Og undgå knækkede bor?
Mvh. John

john lund
Dem har jeg på lager, de HHS bor.
Mvh. John

john lund
Når du lokker i så tynd og smal plade vil det have meget tilbøjelighed til at blive deformeret. Man kan lave værktøj der har et kraftigt modhold samtidig med at man lokker, så kan pladen godt holdes pæn.
Men ellers er der andre måder det kan gøres på trådgnist, plasmaskærer o.s.v. Men fælles for dem er at det "koster"
Hvor jeg arbejder bruger vi masser af 10x2 mm rustfri. Det er med afrundede hjørner. Jeg kunne prøve i morgen om det var til at bore så små huller i sådan en, for så kan jeg gøre det i en numerisk styret fræse/bore maskine. Det vil medføre at huller ligger meget præcis.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Køb nogle bor der er specifikt beregnet til rustfrit stål, der er gået inflation i benævnelsen HSS bor, det hedder næsten alle de billige/dårlige metalbor..
De her er eksempel på gode bor til rustfri..
http://www.værktøj-land.dk/bor-cobolt-173/

For at bore problemfrit i rustfri, skal du ikke have alt for mange o/m på, men til gengæld presse godt på (dog ikke så boret smadres) lidt skæreolie er også godt..
Er det meget tyndt materiale kan det være en fordel med et underlag i træ, som man bore ned i..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Der skal stadig mærkes op - selvom det er på CNC - det er blot nemmere... et godt nc-forbor, og ikke alt for mange omdr. (alt efter hvad du har af kølevand) til manuel boring er det 100% vigtigt at bruge en god smørepasta - f.eks. Rocol (den brune) - og ikke for mange omdrejninger.. du skal passe på med at "varme" - boret skal have spån for, ellers laver det en overfladehærdning, der er svær at komme igennem
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til Natur: Måske skal der mærkes op med forbor. Men det numeriske display viser jo hvor jeg er, og det ligger på linje. Så kørner og den usikkerhed er væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tjaa Erik - du vil jo have det sidste ord altid... men med din tilgang, vil jeg faktisk vove at påstå, at jeg kan lave det hurtigere, og mere nøjagtigt i hånden.. du kan ikke bruge "et numerisk display" til en ski.. hvis du ikke gør det rigtigt..
Til @Dolle - god vind med projektet...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

"Hvis ikke du gør det rigtigt" NEJ DET HAR DU DA FULDSTÆNDIG RET I  Men nu er det altså 1 som vi bruger i værktøjsmager afdelingen og det plejer da at virke.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak alle for råd og vejledning.
Mvh. John

john lund
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis