Kantisolering JA el NEJ 🤔

Nu har jeg surfet og rundt herinde samt på nettet. Er stadig i tvivl. Nyt gulv i køkkenet. En ydervæg tre mod resterende hus. Isolering er lagt og der skal nu lægges rionet til støbning af gulv. Skal eller skal der ikke kantisolering ovenpå det sidste lag styrolit?

Hvis du prøver - så lærer du noget
Nu har jeg surfet og rundt herinde samt på nettet.... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik at vide, at s60 var rigeligt. Jeg har 2x150 mm i. Hvor højt oppe skal kantisolering gå? Betonen skal vel glide ud over?

Hvis du prøver - så lærer du noget
Jeg er igang emd nøjagtigt det samme, og har haft samme spørgsmål som du har her. Jeg er nået til følgende konklusion.

Den varme ramme skal være på alle 4 sider og være 3-5cm. Fordelen ved dette er at du også bryder kuldebroen til det fundament dine indvendige mure står på. Samtidigt undgår du at have en betonklods der udvider og trækker sig sammen op af dine ikke så eftergivende fundamenter, hvilket ellers ville give risiko for revner. Jeg skærer kanten med en vinkelsliber ca. 2cm fra den murede væg for at minimere kuldebroer og have en plan overflade flamingo bats kan anbringes på.

Jeg får en betonbil ud og en murer til at støbe det hele på en gang med noget beton der selvnivelerer.

Desuden har jeg kontaktet Sundolit og spurgt hvad trykstyrken af flamingoen skal være. Han sagde at S80 var fint, men jeg tror jeg ender med at købe S150 eller MX250 for at være sikker på at den betonklods man nu anbringer midt på en flamingoklods også bliver holdt fornuftigt. Jeg har ligeledes tænkt mig at bede mureren om at bruge hans pladevibrator grundigt og være meget omhyggelig når han afretter gruset det hele skal stå på. Min eneste bekymring i den henseende er om de va. 3cm afretning jeg har ovenpå noget meget hård lerd kan stampes stabilt. Ellers må lidt af leren ud.

Hvis du vælger flamingo af styrke 80 er der et produkt der hedder C80 fra sundolit (Og tilsvarende hos andre producenter), som isolerer 20% bedre. Det kan spare dig for en del udgravning da du så vil have isoleret bedre med 250mm end hvis du vælger 300mm S60.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja nu prøvede jeg lige at finde nogle tal. Hvis S60 påvirkes med 1800kg/m2 over 50 år vil man opleve en deformation på 2%. 2% af 300mm flamingo er 6mm, som det så vil have sunket.

Men da 12cm betondæk ca. vejer 280kg per m2 er belastning fra denne del af konstruktionen kun 15% af det man har testet. Med møbler og mennesker vil jeg antage at 500kg/m2 er det maksimale man kan forestille sig. Hvilket stadig kun er ca. 1/3 af den belastning der giver en deformation på 2% over 50år. Så du har nok ret i at styrke 60 er helt fint...
Til orientering har jeg i mit eget hus brugt 100mm kantisolering mod både indvendige og udvendige vægge uden nogen efterfølgende problemer med revner eller noget andet.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
100mm er da også en ret tyk kantisolering. Mener du 10mm?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Stadigvæk, hvor meget beton støber I hen over kant-isoleringen ?
Mig bekendt støber man ikke noget beton over kan isolering. Det er i hvert fald ikke min plan at gøre. Men jeg er ikke murer, så hvis nogle faglærte vil kommentere så go ahead
Jeg har netop afsluttet et projekt som en del af et forsikringssag, vi brugte Sundolitt S80 2 x 150mm plader som vøres gulvisolering, med en 100 mm tyke betondæk, 8 mm rionet og 30mm kant isolering hele vejen rundt i rummet. Kant isolering skal helt op over beton niveau, som derefter afskæres i niveau med det nye betondæk når det er tørt. Pas på ikke at skære igennem din radon plastfolie (0.2mm), der normalt er placeret på toppen af isoleringen eller mellem jeres isolering plader og under rionet og beton. Den radon plastfolie skal fastgøres bag fødpanelerne.

Vær opmærksom på, at din gulvvarme rør bør være fuld med vand når du støber beton og tapede til radonsperre til at stoppe det fra flydende i beton, hvis du bruger en lava beton.


Man støber ikke hen over kantisolering i hvert fald ikke i beboelsesrum. Der kommer der jo en slags belægning ud over. Enten i form af trægulv, klinker eller gulvtæppe. Jeg synes nu 100 mm er i overkanten, Hvis der er gulvtæppe og man stiller et møbel ude ved væggen, kan benene godt trykke ned der.
MEN hvordan med badeværelse.? ? ? Der skal man jo have vådrumssikring til at fungere, og gulvbeton må ikke bevæge sig ret meget i forhold til vægge hvis det skal kunne forblive tæt i hjørnet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg troede at flamingo skulle brandsikres ved indkapsling og det gør et gulvtæppe vel næppe.

Sådan noget blottet isolering er da "guf" for små pillefingere ;-)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også