Hvad gik galt? Gipslofter

ej,

Jeg har for nogle måneder siden kastet mig ud i at rive trælisteloftet i stuen ned og sat gips lofter op. Brugte LDS meget både egen tråd og andres tråde til inputs. Men noget gik ikke helt glat Jeg oplever at gipspladerne enkelte steder giver sig lidt. Jeg kan skubbe dem let op ad, hvilket har gjort at maleren havde svært ved at undgå lunker enkelte steder. Så hvad gik galt?

1) Listeloftet kom ned. Det samme gjorde den gamle hullede alukraft.
2) Spær sidder med ca 1m mellemrum og på undersiden af disse var sømmet en ca 20mm liste på, som var klodset op. Jeg målte en hel del steder og de sad i vatter. For en sikkerheds skyld, skruede jeg denne liste fast med ca 40cm mellem rum.
3) Dampspærre klipset fast og tapet ved mur.
4) Derefter satte jeg forskallingsbrædder http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/trae/forskalling/21x95mm-hovlet-forskall-gran 21x95mm op c/c: 30cm. Monteret med 2 skruer 70mm lange i hvert spær, for at undgå at de skulle vride sig.
5) Monteret 1. lag gipsplader (Knauf 90x240cm A1) på langs af forskallingsbrædderne. Langkanter er skruet med 20cm mellemrum. Og 25-30 cm mellemrum på midten.
6) Monteret 2. lag gipsplader (samme type) også på langs af forskallingen. Forskudt i forhold til 1. lag både i bredden og længden.

Hvad er det jeg ikke har gjort korrekt?
- Skulle gipsen være lagt den anden vej? Men så bliver der jo 30cm mellem skruer på langkanterne.
- er det en forkert type forskalling?
- skulle der være lagt yderligere et lag forskalling på den anden led?

Står og skal igang med de næste rum, og vil gerne gøre det bedre denne gang.... Håber på hjælp
ej, Jeg har for nogle måneder siden kastet... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Opfølgning
Jeg endte med i det sidste værelse og entre jeg skulle lave, at lægge forskallingen på tværs af gipspladerne. C/c 40cm. Plader: 90x240cm. Så havde kortkanterne understøttelse hele vejen hen. Skruet med ca 20cm mellemrum på kortkanter. Andet lag også lagt på tværs af forskalligen men i forbandt både i bredde og længde retning så ingen samlinger over hinanden. Første lag skruet op med 35mm andet lag med 45 mm skruer.

Maler har spartlet alle samlinger og sat filt - der er ingen lunker/buler/bump over hovedet.

Ville bare komme med en tilbagemeling på hvordan det så gik Tak for jeres input og hjælp!
Skrevet af steelman på 13-09-2016 13:09
Opfølgning
Jeg endte med i det sidste værelse og entre jeg skulle lave, at lægge forskallingen på tværs af gipspladerne. C/c 40cm. Plader: 90x240cm. Så havde kortkanterne understøttelse hele vejen hen. Skruet med ca 20cm mellemrum på kortkanter. Andet lag også lagt på tværs af forskalligen men i forbandt både i bredde og længde retning så ingen samlinger over hinanden. Første lag skruet op med 35mm andet lag med 45 mm skruer.

Maler har spartlet alle samlinger og sat filt - der er ingen lunker/buler/bump over hovedet.

Ville bare komme med en tilbagemeling på hvordan det så gik Tak for jeres input og hjælp!

Med andre ord - du fulgte guide til opsætning af gipspladelofter - : http://gyproc.dk/sites/gypsum.nordi...Lofter.pdf

Super at du opnåede et godt resultat til sidst :-)

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også