Hvad gik galt? Gipslofter

ej,

Jeg har for nogle måneder siden kastet mig ud i at rive trælisteloftet i stuen ned og sat gips lofter op. Brugte LDS meget både egen tråd og andres tråde til inputs. Men noget gik ikke helt glat Jeg oplever at gipspladerne enkelte steder giver sig lidt. Jeg kan skubbe dem let op ad, hvilket har gjort at maleren havde svært ved at undgå lunker enkelte steder. Så hvad gik galt?

1) Listeloftet kom ned. Det samme gjorde den gamle hullede alukraft.
2) Spær sidder med ca 1m mellemrum og på undersiden af disse var sømmet en ca 20mm liste på, som var klodset op. Jeg målte en hel del steder og de sad i vatter. For en sikkerheds skyld, skruede jeg denne liste fast med ca 40cm mellem rum.
3) Dampspærre klipset fast og tapet ved mur.
4) Derefter satte jeg forskallingsbrædder http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/trae/forskalling/21x95mm-hovlet-forskall-gran 21x95mm op c/c: 30cm. Monteret med 2 skruer 70mm lange i hvert spær, for at undgå at de skulle vride sig.
5) Monteret 1. lag gipsplader (Knauf 90x240cm A1) på langs af forskallingsbrædderne. Langkanter er skruet med 20cm mellemrum. Og 25-30 cm mellemrum på midten.
6) Monteret 2. lag gipsplader (samme type) også på langs af forskallingen. Forskudt i forhold til 1. lag både i bredden og længden.

Hvad er det jeg ikke har gjort korrekt?
- Skulle gipsen være lagt den anden vej? Men så bliver der jo 30cm mellem skruer på langkanterne.
- er det en forkert type forskalling?
- skulle der være lagt yderligere et lag forskalling på den anden led?

Står og skal igang med de næste rum, og vil gerne gøre det bedre denne gang.... Håber på hjælp
ej, Jeg har for nogle måneder siden kastet... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Undskyld, det var mig der havde læst forkert på de sene nattetimer. 57 mm skruerne nævnt i vejledningen var til en speciel type plader. Hvis det er meget slemt, og det ikke kan reddes med to skruer tæt på kantere i hvert bræt, ville jeg skære 3,4-4,0 cm af den korte enden på en af pladerne. Lægge et stykke 19 mm krydsfiner, 10 cm bredt mellem forskallingsbrædderne og skrue det hele sammen igen. I mellemrummet mellem gipspladerne skrues  en gipspladestrimmel der passer op. Med godt affasede kanter på alle gipspladekanter, kan det spartles op, så man ikke kan se reparationen - indrømmet - det skal være slemt, for det kommer til at tage en del tid.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
og du er 100 % sikker på at forskallingbrædderne er sat korrekt op og at alle skruer har fat i dem ?? nu skriver du c/c 30 cm dette er alt rigeligt jeg har sat op med 45 cm, der hvor fælden kan være at ude ved brædt nr. 1 kan du ikke regne med 30 c/c for så rammer du ved siden af eller kun lige i kanten hele vejen hen, normalt fjerner man den (affasede) kant ca. 5 cm på gipspladen på den 1. plade inde ved væggen så kommer du jo ned på en bredde på 85 cm på den 1. plade kan det være det der er gået galt ?? så afstanden på det 1. forskallingbrædt er ikke 30 cm men (30-5-(2,5 da du skal ramme midten af det 1. brædt)) altså 22,5 c/c på brædt nr. 1
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hey,
Tak for jeres gode inputs.
Jeg ko,,er ikke til at lave tingene om på det loft der allerede er oppe. Jo en gang når der er 2 torsdage i en uge... Hehe... Men er mere optaget af ikke at gentage det med de næste rum....
Jeg var OBS den fælde med centerarstanden med forskallingsbrædderne ikke ved første og andet brændt er 30 men forskudt.... Men tak for tanken!
Pilehave-påtænker du fejlen i at pladerne er lagt på lang af forskallingen og i stedet skulle have været på tværs?
Tror at jeg har besluttet mig for, at de næste rum kommer pladerne til at ligge på tværs af forskallingsbrædderne, så alle kortkanter kan blive samlet henover et af brædderne. Godt nok kommer det ikke til at passe optimalt med lysindfaldet, men... Man kan ikke få det hele
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Udfordringen med kort-kanter er netop derfor det anbefales at bruge båndstål.

En anden mulighed lidt mere uofficiel mulighed er at lime pladerne ved kort-kanterne med alm hvid trælim (evt også ved langkanter og skruerækker) - det har jeg selv gjort i loft til etage-adskillelse og det holder indtil videre fint til 2 pre-teens og deres venner.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

hej............ hvis man skal udføre kortkanter helt korrekt skal de affasede kanter grundes med microgrunder før spartling ........ ellers suges vandet alt for hurtigt ud af spartelmassen og man opnår kun en dårlig vedhæftning .....

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/8644' class='af-profile-link'>BOFH</a> på 16-07-2016 22:00
Udfordringen med kort-kanter er netop derfor det anbefales at bruge båndstål.

En anden mulighed lidt mere uofficiel mulighed er at lime pladerne ved kort-kanterne med alm hvid trælim (evt også ved langkanter og skruerækker) - det har jeg selv gjort i loft til etage-adskillelse og det holder indtil videre fint til 2 pre-teens og deres venner.

/BOFH

Men det er vel ikke nødvendigt med båndstål ved kortkanterne, hvis de samles over forskallingen?
hejsa............... nej det er korrekt .............. om der er stål ELLER træ er ligegyldigt ......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Skrevet af steelman på 17-07-2016 10:11
Men det er vel ikke nødvendigt med båndstål ved kortkanterne, hvis de samles over forskallingen?

Rigtigt - men nogen gange smutter det med en plade der er lidt skadet på kanten, en skrue der ikke bider ordentligt  i underlaget eller pappet i andet lag bliver brudt. Metoden med lim udelukker muligheden for at pappet slipper første lag.

En anden ting du kunne gøre (udover forankringsgrunderen) var større affasning af pladerne på kortkanten så du har bedre mulighed for at presse spartelmassen på plads. Og selvfølgelig bruge en ordentlig letspartel - evt bruge gipsfiller.

/BOFH

 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også