Indkøb af et mekanisk får (Robotplæneklipper). D-)

Har gået og luret på en af de nye små automatiske, nu prisen efterhånden er begyndt og komme ned i et akseltabelt leje.

Under min research, er jeg blevet klar over at klippesystemet på de små kan deles op i to systemer:

  1. Dem der ligner den almindelige rotorklipper med 2-4 større jern/plastic knive der futter rundt underneden.
  2. Nogle hvor man har en rund plade hvorpå der ude i kanten, gennem en "løs" skrue sidder 3-4 skarpe knive, på størrelse med et gammeldags barberblad, der bliver holdt ude i klippe positionen af centefugalkraften når pladen rotere. 

Støjnivoet under klipning, syntes og være betydeligt lavere på alle maskinerne, der er lavet med klippesystem nr 2, modsat klippesystem 1. Men duer det klippesystem til en almindelig dansk grov brugsgræsplæne, med masser af mælkebøtter,  kløver og andre sære, for en græsplæne, blomstrene gevækster ???

Duer klippesystemet på en våd græsplæne ???

Har et godt øje til en Worx Landroid GW797E.1  https://www.roboteksperten.dk/produ...eneklipper

https://www.roboteksperten.dk/produkt/worx-landroid-l-2000-wifi-robotplaeneklipper/   

Den kan klare 2000 m2, har støjdata der er helt i top (de laveste sete værdier ) og er absolut til at komme i nærheden af, når den lysskye skal lettes fra lommens beskyttende mørke. 

Nogen der har  begrundede bemærkninger til omtalte mærke/model, modtages disse med tak ???   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har gået og luret på en af de nye små automatiske... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Glæder mig til at høre om den, jeg har nemlig selv overvejet at skifte til en sådan.

Jeg kan godt lide at det er en rigtig lav-det-selv maskine, som man selv kan opdatere firmware på og ikke skal på aut. værksted for at få det gjort.

Mvh. Ole
Jeg købte sidste sommer en Robomow MS1000 og er ganske godt tilfreds. Den kører upåklageligt (bortset fra en defekt hjulmotor, men jeg fik tilsendt en ny med det samme på garantien).
Den er pænt støjsvag (i forhold til naboens nye Bosch Indego, der støjer rigtig meget) og den holder vores plæne rigtig flot. Den har en klippebredde på 56cm, så plænen er hurtigt klippet.

Eneste ulempe er at man skal være omhyggelig med at samle ungernes legetøj ind. Der er absolut ingen nåde over for mindre sandkasse legesager og NERF-patroner😄

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Nitter på 13-07-2016 18:33

Takker for indput.

Det en lille maskine du der har i forhold til den jeg påtænker at købe. Uden og vide noget med bestemthed, tror jeg den model jeg har kig på har en større afstand mellem hjulene og derfor vil være knap så sart over for huller. Men generelt syntes køre-egenskaber for de forskellige modeller ikke og være så ringe, når man ser dem "tøffe" rundt på video'er.

Ups ser lige nu, din maskine kun har et enkelt hjul i næsen. Med det arrengemang kunne jeg sagtens forestille mig maskinen bliver meget mere følsom over for huller end en med et hjul i hver hjørne. Så vil den formodentelig "dyppe" kniven ned i jorden hvis det er det forreste hjul der rammer et hul.

Måske det er sløve knive, der gør den lyder anderledes nu ? 

Der er måske noget der tyder på at drivmotorene er et sårbart punkt, når de syntes og gå til i ny og næ på de forskellige modeller/fabrikater.   

 

 

 

 

Det er en lille maskine, vores plæne er jo også kun ca 350-400 kvm.

Ang det med forhjulet og huller, har jeg ikke set den har gjort det, og bladet så ikke ud til det er sket, det havde dog nogen hakker fra div andre ting det har ramt, sten eller grene der har ligget.

Jeg har lige skiftet bladet/kniven her for 1 måned siden, og det dæmpede resonansen kraftigt, men den har stadig lidt som ikke var der fra ny, så jeg skal lige have kigget på den

Forskenne på robomow og de andre, er at den klipper bredere, min lille maskine klipper 28 cm bredt, MS1000, og de andre større maskine i MS/TS/RS kliper 56 cm bredt, så den bliver hurtigere færdigere, end en maskine med en klippe bredde på 17 eller 25 cm.

Bladet på robomow er så også dyrere, jeg gav lige 300 kr, men hvis det holder 2 år hver gang, så er det ikke så værst.

 

På arbejdet har vi også en robomow, kan ikke huske modellen men den er 120 cm bred, kører fint, kan dog finde på og "sætte" sig fast i et træ.

Hvis i vil undgå for store reparationer så skift knivene oftere. Og lad dem køre 2 år lyder for mig som alt for lang tid. De bliver hurtigt sløve. Fordelen ved at skifte dem er mindre belastning på plæneklipperens rotor motorer. Plus mindre belastning for batteri.

På en skårlægger der er lidt samme princip som nr. 2 system der nævnes længere oppe skiftes knivene 3-4 gange på en sæson. Og med nye knive kan mærkes en kraftig reduktion i kraftbehovet. så vil i skåne jeres plæneklipper er det ikke knivene der skal spares på.
Skrevet af Pizzabager på 14-07-2016 07:25

Det er en lille maskine, vores plæne er jo også kun ca 350-400 kvm.

Ang det med forhjulet og huller, har jeg ikke set den har gjort det, og bladet så ikke ud til det er sket, det havde dog nogen hakker fra div andre ting det har ramt, sten eller grene der har ligget.

Jeg har lige skiftet bladet/kniven her for 1 måned siden, og det dæmpede resonansen kraftigt, men den har stadig lidt som ikke var der fra ny, så jeg skal lige have kigget på den

Forskenne på robomow og de andre, er at den klipper bredere, min lille maskine klipper 28 cm bredt, MS1000, og de andre større maskine i MS/TS/RS kliper 56 cm bredt, så den bliver hurtigere færdigere, end en maskine med en klippe bredde på 17 eller 25 cm.

Bladet på robomow er så også dyrere, jeg gav lige 300 kr, men hvis det holder 2 år hver gang, så er det ikke så værst.

 

Ja det er klart, maskinen skal helst passe til græsplænens størrelse. Her tænkte jeg så højt på skrift, i forhold til min plænes jævnhed, eller mangel på samme. 

Angående støj fra knivene på en Robomov, der læste jeg på en blog, et forlængst glemt sted, at Robomov's aksler på klippemotorene var slemme til at bukke hvis kniven ramte noget hårdt og tungt. Dog skulle det være muligt at rette dem op med lidt behændighed. Du ved sikkert hvor det var, idet der var en pizzabager der også lavede et lille indlæg på siden.  

Den type knive du bruger på din maskine, larmer jo også næsten 10 gange så meget som klippere der er udstyret med "barberblade". 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af Nitter på 14-07-2016 21:22

Ja det er klart, maskinen skal helst passe til græsplænens størrelse. Her tænkte jeg så højt på skrift, i forhold til min plænes jævnhed, eller mangel på samme. 

Angående støj fra knivene på en Robomov, der læste jeg på en blog, et forlængst glemt sted, at Robomov's aksler på klippemotorene var slemme til at bukke hvis kniven ramte noget hårdt og tungt. Dog skulle det være muligt at rette dem op med lidt behændighed. Du ved sikkert hvor det var, idet der var en pizzabager der også lavede et lille indlæg på siden.  

Den type knive du bruger på din maskine, larmer jo også næsten 10 gange så meget som klippere der er udstyret med "barberblade". 

 

Jeg skrev i en tråd for kort tid siden, fordi min maskine netop "larmede" mere end den plejer, go der var nogen der skrev om det med akslen, jeg kørte min rundt med bladet på og kunne ikke mærke eller se nogen skævhed, men det kan jo være så lidt man ikke mærker det, men ja, det kan netop være problemet med det kraftige blad på robomow, at det kan muligvis ødelægge maskinens aksel, hvis det rammer for store ting, til gengæld kan det så også klippe ting over som de små ikke kan klare, jeg skal ikke kunne sige hvad det bedste er.

Min maskine larmer faktisk ikke ret meget, den er opgivet til 68 Db hvis jeg husker rigtigt, og bortset fra den resonans den har fået, så høre man den ikke på 10 meters afstand, modellen større er så opgivet til 72 Db hvis jeg husker rigtigt, men den nyeste model af den MS1500, har de lavet en eco mode, hvor den så kun larmer 68 DB, skal så ikke kunne sige hvordan det virker..

jeg ahr ikke fortrudt min investering, men jeg fik den så også til en god pris på BRANDUDSALG, efter en brand i XLbyg måløv, så jeg gav vist nok kun 5300 kr for den, men jeg ville hellere have MS1000, bortset fra størrelsen, for den er faktisk rigtig stor, men den kunne så klippe min plæne dobbelt så hurtigt.

DU skal regne med at din plæneklipper stort set kører hele tiden, på min lille plæne kører min fra KL 9 mandag morgen til kl 20 mandag aften, selvfølgelig med pauser for at lade, også starter igen kl 9 tirsdag morgen og kører til omkring middag. det var den ene klipning på ugen, lige for tiden med megen regn, er den sat til 2 gange om ugen, så den starter igen torsdag morgen og kører til fredag eftermiddag, lørdag og søndag har den fri.

Så forstil dig min plæne var 3 gange så stor med et blad der var mindre end mit, den ville jo kører hele ugen bare for at nå hele plænen en gang..

 

 

Skrevet af Pizzabager på 14-07-2016 21:48

Jeg skrev i en tråd for kort tid siden, fordi min maskine netop "larmede" mere end den plejer, go der var nogen der skrev om det med akslen, jeg kørte min rundt med bladet på og kunne ikke mærke eller se nogen skævhed, men det kan jo være så lidt man ikke mærker det, men ja, det kan netop være problemet med det kraftige blad på robomow, at det kan muligvis ødelægge maskinens aksel, hvis det rammer for store ting, til gengæld kan det så også klippe ting over som de små ikke kan klare, jeg skal ikke kunne sige hvad det bedste er.

Min maskine larmer faktisk ikke ret meget, den er opgivet til 68 Db hvis jeg husker rigtigt, og bortset fra den resonans den har fået, så høre man den ikke på 10 meters afstand, modellen større er så opgivet til 72 Db hvis jeg husker rigtigt, men den nyeste model af den MS1500, har de lavet en eco mode, hvor den så kun larmer 68 DB, skal så ikke kunne sige hvordan det virker..

jeg ahr ikke fortrudt min investering, men jeg fik den så også til en god pris på BRANDUDSALG, efter en brand i XLbyg måløv, så jeg gav vist nok kun 5300 kr for den, men jeg ville hellere have MS1000, bortset fra størrelsen, for den er faktisk rigtig stor, men den kunne så klippe min plæne dobbelt så hurtigt.

DU skal regne med at din plæneklipper stort set kører hele tiden, på min lille plæne kører min fra KL 9 mandag morgen til kl 20 mandag aften, selvfølgelig med pauser for at lade, også starter igen kl 9 tirsdag morgen og kører til omkring middag. det var den ene klipning på ugen, lige for tiden med megen regn, er den sat til 2 gange om ugen, så den starter igen torsdag morgen og kører til fredag eftermiddag, lørdag og søndag har den fri.

Så forstil dig min plæne var 3 gange så stor med et blad der var mindre end mit, den ville jo kører hele ugen bare for at nå hele plænen en gang..

 

 

Ja ok med kniven. Så skyldes det nok din kniv er ude af balance, forudsat maskinen ikke er ved og rasle fra hverandre.

Det lyder skønt din maskine er så tyst med de 69 db den "larmer". Den jeg har bestilt larmer faktisk 16 gange mindre efter specks og dømme 57 db. Så man skal nok ikke lukke øjnene og gå efter lyden når ens "får" skal findes på plænen.  

Hvor lang tid maskinen skal køre for og holde græsset nede, kan kun tiden vise. Er faktisk ret overbevist over man ikke umiddelbart kan sammenligne køretiden på to forskellige maskiner på den måde du gør.  Der er både opladetid, køretid på en opladning, kørehastighed, hvor hurtigt maskinen kan vende efter og have mødt en forhindring samt klippebredden til forskel. 

Skal jeg være helt ærlig, betyder de to cm i forskel på klippebredden på de to maskiner nok ikke den helt store. Det må tiden vise når jeg får min sat på græs og kørt ind. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nu vidste jeg ikke hvor stort bladet er på din ny indkøbte maskine, jeg nævnte bare det bare fordi mange maskiner ikke har så store blade, der er jo rigtig mange ting der har betydning for hvor længe plænen skal klippes, som du selv skriver ladetid kontra køretid, maskinens hastighed, og ikke mindst plænens udformning, og min plæne er bestemt ikke den nemmeste.

Ang. støjen, så kan maskinen høres, men det der høres mest er når græsset klippes over, og motoromdrejningerne der lige stiger kortvarigt.

Skrevet af Pizzabager på 15-07-2016 12:08

Nu vidste jeg ikke hvor stort bladet er på din ny indkøbte maskine, jeg nævnte bare det bare fordi mange maskiner ikke har så store blade, der er jo rigtig mange ting der har betydning for hvor længe plænen skal klippes, som du selv skriver ladetid kontra køretid, maskinens hastighed, og ikke mindst plænens udformning, og min plæne er bestemt ikke den nemmeste.

Ang. støjen, så kan maskinen høres, men det der høres mest er når græsset klippes over, og motoromdrejningerne der lige stiger kortvarigt.

Ja ok. Har modtaget maskinen. 

Fik også sat en lille testbane op på 10 m2, som maskinen har fået lov og øve sig på, uagtet græsset har været temmeligt vådt. Knivene høres faktisk ikke, der er kun en smule støj fra transmissionen og en smule rumlen fra karrossen. Den er praktisk taget uhørligt i 10 meters afstand.

Har dog nogle problemer med og få sat WiFi op, mennnnn ......  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Håber du bliver glad for den, det er dejligt at sidde på teressen med noget koldt og drikke og kigge på plænen bliver klippet
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis