rep af fuger i fliser/klinker

Vi fik lagt klinker i vores køkken. Men efter nogle dage, bemærkede jeg at nogle af fugerne er revnet.

Flisefirmaet mener det kan være tørretiden der har været for hurtig så fugerne ikke er hærdede færdigt.

Problemet er, at gulvet i køkkenet er placeret stortset foran det stort vindue, hvor der er sol fra ca. middagstid og resten af dagen. Firmaet mener at solen kunne have tørret fugerne inden hærdetiden var ovre. Der er også kun revnet i det område som er i direkte sol.

Jeg skal nu reparere disse fuger. Jeg er i gang med at rille dem ud. Kan jeg uden problemer nøjes med at fuge på ny ved revnerne? Eller skal hele gulvet fuges om?

Og hvordan kan jeg beskytte fugerne bedst? 

De lover regn i morgen, så det bedste vil så være at  fuge imorgen?

Og hvor længe skal fugerne hærde?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså du vil jo altid løbe en risiko for at fugerne i et stykke tid ser anderledes ud end resten af rummet, men hvis det ellers er samme fuge som er brugt tidligere, så retter det sig med tiden.

Fugerne kan godt revne af andre årsager end hurtig udtørring feks ved for tynd blanding eller hvis man bruger feks cerafill 10 i en bred fuge. Men siden det kun er hvor sollyset har været på er det jo nok det. Bare sørg for at det er lidt dækket af efter fugningen og gør det ikke hvis gulvet føles varmt. Gør det evt som det sidste inden du går i seng.

km
Hvis du "fik lagt fliser" - så er det vel flisefirmaet, der skal fikse det?? De kunne vel se, at der var et vindue, og det kunne give udfordringer... ellers kan man jo lige så godt, lave det selv...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Natur på 10-07-2016 01:10
Hvis du "fik lagt fliser" - så er det vel flisefirmaet, der skal fikse det?? De kunne vel se, at der var et vindue, og det kunne give udfordringer... ellers kan man jo lige så godt, lave det selv...

Klinkefirmaet leverede kun klinkerne. Jeg fik en bekendt (murer) til at lægge fliserne. Men ja, for fagfolk burde det være indlysende at informere om udfordringerne med sommervejr kombineret med stort vindue.

 

 

Skrevet af kmflisemester på 09-07-2016 20:44
Altså du vil jo altid løbe en risiko for at fugerne i et stykke tid ser anderledes ud end resten af rummet, men hvis det ellers er samme fuge som er brugt tidligere, så retter det sig med tiden.

Fugerne kan godt revne af andre årsager end hurtig udtørring feks ved for tynd blanding eller hvis man bruger feks cerafill 10 i en bred fuge. Men siden det kun er hvor sollyset har været på er det jo nok det. Bare sørg for at det er lidt dækket af efter fugningen og gør det ikke hvis gulvet føles varmt. Gør det evt som det sidste inden du går i seng.

Skal jeg være bekymret for farveforskel hvis jeg vælger kun at reparere de revnede fuger?

Jeg har ikke erfaring med fugemasse, men det så da lidt tyndt ud.

 

 

Der vil sandsynligvis være en lille smule forskel, da der skal så uendelig lidt til for at det ikke bliver helt ens. UV stråling og luftfugtighed på dagen hvor der oprindelig blev fuget skal rammes og samme vandmængde osv. Næsten umuligt selv om det er den samme person der skal lave det. Men der går ikke ret lang tid, nogen måneder måske, så er det gået i sig selv og så ser du det ikke mere. Men prøv at smid et billede, så er det nemmere at udtale sig :-)

km
Annonce
Skrevet af kmflisemester på 10-07-2016 09:14
Der vil sandsynligvis være en lille smule forskel, da der skal så uendelig lidt til for at det ikke bliver helt ens. UV stråling og luftfugtighed på dagen hvor der oprindelig blev fuget skal rammes og samme vandmængde osv. Næsten umuligt selv om det er den samme person der skal lave det. Men der går ikke ret lang tid, nogen måneder måske, så er det gået i sig selv og så ser du det ikke mere. Men prøv at smid et billede, så er det nemmere at udtale sig :-)

 

Her er billede

Det er ikke alle steder den er revnet over midten. De fleste steder har den ligesom sluppet siden.

 

Hvordan lyder det når du banker på fliserne på begge sider af revnen ? Synes ikke umiddelbart det ligner en svindrevne. Mere at enten den ene eller begge mangleer vedhæftning/lim. Når du banker så brug en metal nøgle eller jern delen på en skruetrækker. Hvis det er det, kan du ikke fuge det væk permanent. Det vil komme igen. Så skal de enten skiftes eller injiceres (bore et hul og pumpe lim ned i hulrummet under flisen) Lad os håbe de ikke lyder hule og det bare er en svindrevne.


km
Dit svar bekymrer mig lidt. For der er netop hulrum flere steder under fliserne. Det ved jeg, for jeg var hjemme da mureren lagde fliserne. Og jeg tænkte til mig selv, da han var færdig, at det virkede underligt at der ikke var klæb (jævnt) under alle fliserne. Men kommenterede det ikke, da jeg tænkte han var murer og havde styr på det.

Derfor ved jeg, at der er flere steder hvor der ligesom er hulrum under fliserne, især ved fugerne. Jeg tænkte netop at det blev tidskrævende at fuge.

Hvordan kan jeg rette op på det? Jeg har en multitool og diamentklinge. Så det er ikke et problem af "fræse" hele fugen væk i de berørte områder.
Det lyder som en "ommer" - hvis der er mange steder, der ikke er vedhæftning, så er det enormt tidskrævende at injicere lim ned alle steder - og er det midt under en flise, er det jo håbløst (du skriver godt nok, at det er mest ved kanterne).. Det er træls, at det en "bekendt", der har lavet det for dig... så dækker han nok ikke en stak nye fliser, plus ny nedlægning..??
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Midt under en flise kan man ikke injicere men i kanterne kan man godt. Det der mangler i midten er så også sjældent et problem da det er kanterne der normalt er problemet, undtagen på feks sygehuse hvor der kan gemme bakterier i det midterste hulrum hvis der er et sådant.

Man borer et 3 mm hul strategisk rigtige steder i forhold til de hule steder og pumper ned i et hul til det kommer op af det næste. Det er rimeligt tyndtflydende så det fordeler sig fint under fliserne. Vær omhyggelig med at fjerne det der kommer ud på fliserne da det er svært at få af igen. Lad det tørre 1 - 2 dage og prøv om der stadig er hulrum. Det er rimeligt svært at høre om hulrummene er fyldt så længe limen er våd, da vil den stadig lyde lidt hul (men dog fastere) indtil det er hærdet. Jeg investerer selv i et tysk produkt efter sommerferien, men ellers er der Knud fra Dansk Injektion i Tørring som kører med et andet produkt. BASF laver også et 2 komponent produkt som er MEGET tyndtflydende. Det mixer du og injicerer med en stor kanyle fra apoteket. Er for tyndt flydende til vægfliser da det render ud af hullerne. Do not try this at home. Efterfølgende kradser du fuger op og fuger igen.

km
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis