rep af fuger i fliser/klinker

Vi fik lagt klinker i vores køkken. Men efter nogle dage, bemærkede jeg at nogle af fugerne er revnet.

Flisefirmaet mener det kan være tørretiden der har været for hurtig så fugerne ikke er hærdede færdigt.

Problemet er, at gulvet i køkkenet er placeret stortset foran det stort vindue, hvor der er sol fra ca. middagstid og resten af dagen. Firmaet mener at solen kunne have tørret fugerne inden hærdetiden var ovre. Der er også kun revnet i det område som er i direkte sol.

Jeg skal nu reparere disse fuger. Jeg er i gang med at rille dem ud. Kan jeg uden problemer nøjes med at fuge på ny ved revnerne? Eller skal hele gulvet fuges om?

Og hvordan kan jeg beskytte fugerne bedst? 

De lover regn i morgen, så det bedste vil så være at  fuge imorgen?

Og hvor længe skal fugerne hærde?

Vi fik lagt klinker i vores køkken. Men efter... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Kmflisesmester - vil det ikke figurere som en K2 ved evt. salg af huset, hvis der er hulrum midt under fliserne?
(ved inspektion af fliser ved 5-års gennemgang, fik vi at vide, at det meste sandsynligvis skal op, og laves om - hvis vi ikke vil stå med problemer, ved et evt. senere salg af boligen)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo det vil det, men rent praktisk har det sjældent den store betydning med hensyn til om de går løse. Hvis man regner med at bo der de næste 30 år kan diskutere om man skal gøre det. Hvis man ved man står med et salg indenfor en overskuelig årrække ville jeg få den skiftet. Det er det mest rigtige at gøre. Iøvrigt, ville jeg da tage en snak med dem der lagde fliserne om ikke de kunne tænke sig at byde ind med lidt service. Med det rigtige værktøj tager det ikke engang en halv time at skifte en skruk 30x60 flise, så som firma hvis vi har lavet sådan en "bom" så tager det mindre tid at tage ud og skifte den end det tager at køre en uge lang diskussion over mail og tlf om den skal skiftes eller ej.

km
Tak for svarene alle sammen.

Det skal lige siges, at der er tale om et køkken gulv. Det er altså ikke badeværelse, hvis dette har betydning for K2 problematikken.

Der er ikke noget service at hente. Jeg har fået en bekendt, som er murer, til at lave det. Jeg stolede blindt på ham, men kan se på andre område (i mit køkken), at han ekstrem sløset. Så jeg vil ikke en gang turde at lade ham lave det om, såfremt han skulle tilbyde det. Det er makværk fra ende til anden.

Jeg ved reelt ikke hvor stort et problem med hulrum der er. For hele hans arbejde, kan jeg se nu har været håbløs. Mange af jeres tilbagemeldinger har alle været til stede. Hulrum flere steder (primært ved fugerne), fugemassen han anvendte var meget tynd. Jeg har selv lige fuget mit badeværelsesgulv, og fuldte LIP's anvisninger. Mit var meget mere fast end hans. Murerens var mere flydende grød hvor mit var nogenlunde fast.

Jeg skal lige forstå det korrekt. Hvor skal jeg bore hullet? I fugen og så presse limen ned. Vente og derefter kradse fugen ud og fuge på ny?
Ja i fugen nogenlunde der der er hulrum. Det skal siges at fugen gerne må være tynd, bare ikke FOR tynd. Dels pga svind og dels bliver cement tallet for lavt. (Mængde cement versus vand) hvorved man mister noget styrke. I dit tilfælde er det nok mere manglende dækning under flisen end det er konsistensen. Eller det kan være en kombi. Hvis du skal have skiftet fliser, skal du hurtiigst muligt have checket om de har den brænding endnu eller en der ligger tæt på. De udgår nemlig rimelig hurtigt.

km
Ja i fugen nogenlunde der der er hulrum. Det skal siges at fugen gerne må være tynd, bare ikke FOR tynd. Dels pga svind og dels bliver cement tallet for lavt. (Mængde cement versus vand) hvorved man mister noget styrke. I dit tilfælde er det nok mere manglende dækning under flisen end det er konsistensen. Eller det kan være en kombi. Hvis du skal have skiftet fliser, skal du hurtiigst muligt have checket om de har den brænding endnu eller en der ligger tæt på. De udgår nemlig rimelig hurtigt.

km
Annonce
Ja i fugen nogenlunde der der er hulrum. Det skal siges at fugen gerne må være tynd, bare ikke FOR tynd. Dels pga svind og dels bliver cement tallet for lavt. (Mængde cement versus vand) hvorved man mister noget styrke. I dit tilfælde er det nok mere manglende dækning under flisen end det er konsistensen. Eller det kan være en kombi. Hvis du skal have skiftet fliser, skal du hurtiigst muligt have checket om de har den brænding endnu eller en der ligger tæt på. De udgår nemlig rimelig hurtigt.

km
I en tidligere tråd har Martin >Den bornholmske murer< fremkommet med et vråd om at tage fliser op i hel tilstand.
Man skærer fugen ud og varmer flisen ret meget op. Der kan laves en kasse over den og så varme med en varme blæser ind under, så går den løs.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja @EV - det kan man jo gøre.. men her er der jo vist tale om mere end "et par stykker"... OG det giver jo "en udfordring"... ( det er også derfor jeg har spurgt under en anden tråd, om hvordan man står til en 5-års gennemgang, med en ganske stor mængde skrukke fliser... (men det kommer der ikke meget svar på - desværre...))
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Natur du kan langt hen ad vejen injicere dig ud af det. Du kan være heldig at hulrummene midt under fliserne også forsvinder afhængig af hvordan rillerne fra tandspartlen vender , da det er tit at der stadig er riller tilbage selvom de burde være fladet ud.

km
Det med opvarmning bruger man ved rørskader. Det er altid et problem at man ikke kan få samme slags fliser igen, hvorfor man kan 1 - 2 m2 op uden at fliser tager skade. I modsat fald skal hele badeværelse laves om. Det er en metode som forsikringsselskaber selvsagt er tilfredse med.
Det er også kun forslag da jeg jo ikke kender omfanget hos dig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis