Er tag-på-tag noget klamp

Hej med jer.

Vi er ved at indhente tilbud på at få skiftet tag på vores 1-plans 60´er hus med bølgeeternit inkl asbest.

Vi er mest hooked på en lindab eller decra løsning. Men den ene håndværker insisterede på at det var noget klamp at man lagde et nyt tag oven på det gamle. Han ville derfor fjerne det gamle, lave nyt undertag for så at lægge det nye tag.

Jeg er ikke ekspert i tag, men er det ikke en ganske normal praksis at lægge et nyt tag direkte oven på det gamle?

Og et bonusspørgsmål:

Er der nogen forskel på Lindab og Decra? Eller er det umiddelbart samme produkt men fra forskellige producenter. Altså at nogen kan lide moderen og nogle kan lide datteren?

Jeg håber nogen kan give et godt råd eller 2.

På forhånd tak og god sommer

-Lars

 

Hej med jer. Vi er ved at indhente tilbud på at... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Jeg skal også have nyt tag inden for overskuelig fremtid, men jeg tænker at jeg ikke vil ligge det oven på mit asbest tag, da man kunne forstille sig, at man vil forbyde asbest tage, også vil ens hun være træls at sælge, hvis køber skal pille to tage af huset, for at lovliggøre det.

Bare mine overvejelser omkring det.

bobe skrev den 20-09-2021 11:32:40

Hej,

Jeg skal også have nyt tag inden for overskuelig fremtid, men jeg tænker at jeg ikke vil ligge det oven på mit asbest tag, da man kunne forstille sig, at man vil forbyde asbest tage, også vil ens hun være træls at sælge, hvis køber skal pille to tage af huset, for at lovliggøre det.

Bare mine overvejelser omkring det.

Om det bliver forbudt en dag ved jeg ikke, men vær forberedt på at det kommer til at koste en hel del hvis håndværkerne skal pille dit gamle asbest tag ned og bortskaffe det.

Hvis su hiver det gamle tag af, kan du med lethed efterisolere loftet. Har du hørt de der bliktage i regn- og haglvejr? Lindab mister farven, men det tager en del år. Desuden, hvis du vælger at lægge ovenpå det gamle,, en grim afslutning for neden.
Frisk skrev den 20-09-2021 12:49:32

Hvis su hiver det gamle tag af, kan du med lethed efterisolere loftet. Har du hørt de der bliktage i regn- og haglvejr? Lindab mister farven, men det tager en del år. Desuden, hvis du vælger at lægge ovenpå det gamle,, en grim afslutning for neden.

 Jeg har tag på tag, eternit med Decra nu på 18 år

Jeg kan overhovedet ikke genkende nogle af de problemer du nævner
Det larmer faktisk mindre, taget er ikke falmet, og afslutningen synes jeg ikke er grim, men det er jo smag og behag...
Carporten er ikke tag på tag, der er ikke forskel på udseendet...


Vi prøver igen, i morgen --
Frisk skrev den 20-09-2021 12:49:32

Hvis su hiver det gamle tag af, kan du med lethed efterisolere loftet. Har du hørt de der bliktage i regn- og haglvejr? Lindab mister farven, men det tager en del år. Desuden, hvis du vælger at lægge ovenpå det gamle,, en grim afslutning for neden.

 Jeg kan heller ikke genkende det du skriver. Vores tag larmer mindre end da vi kun havde eternittag. 

Jeg syntes heller ikke det er en grim afslutning de har lavet, jeg er ret sikker på at de fleste ikke ville opdage det i en blindtest. 
Annonce
Frank Chr. skrev den 09-07-2016 20:12:50

Brandfolk hader ståltage ;-)
https://www.taginfo.dk/staaltagplader/er-staltage-farlige/

 

Var til en fest for nogle år siden, og kom til at tale med en brandmand, han var revnende ligeglad om der var tag på tag, og mente at hvis huset allerede var så overtændt kunne det gøre lige meget, så længe der var tale om et etplanshus, var taget i vejen kom der en lastbil med lang kran, og grabede taget væk, men kun af hensyn til efterslukningen, huset ville nok være totalskadet alligevel.

Vi prøver igen, i morgen --
Lars C skrev den 20-09-2021 18:17:27

Frisk skrev den 20-09-2021 12:49:32

Hvis su hiver det gamle tag af, kan du med lethed efterisolere loftet. Har du hørt de der bliktage i regn- og haglvejr? Lindab mister farven, men det tager en del år. Desuden, hvis du vælger at lægge ovenpå det gamle,, en grim afslutning for neden.

 Jeg kan heller ikke genkende det du skriver. Vores tag larmer mindre end da vi kun havde eternittag. 

Jeg syntes heller ikke det er en grim afslutning de har lavet, jeg er ret sikker på at de fleste ikke ville opdage det i en blindtest.

 Hvad hedder den type tag du har fået lagt, det er flot 


Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Jeg kan ikke huske om det var et Decra eller Lindab, men det er vist også same/same. 
Det blev lagt af ABC-Byg i Næstved, det foregik rigtig fint. 
En overset detalje - jeg fik også tilbud om stål på mit gl. skifer eternit - men jeg valgte ny toscana b7 med undertag i stedet.  Det var det jo nemt at se at samtlige gl. lægter ( 38x57 ) var færdige, og skal en ny op lægtning fastgøres korrekt er der kun en vej - gennem det gl. tag og ned i spærret. Hvor er så det gode undertag henne? Med hjælp fra et nedbrydningsfirma fjernede vi alt asbest og lægter for ca. 10k - men det var dengang. Idag er der som bekendt andre boller på suppen.
Folk der synes 2 lag tag er ok ( jeg var såmænd selv ligeved ) skal stille spørgsmålet: VILLE DU KØBE ET SÅDAN HUS, UDEN AFSLAG. Dette blot et indspark...  

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også