Er tag-på-tag noget klamp

Hej med jer.

Vi er ved at indhente tilbud på at få skiftet tag på vores 1-plans 60´er hus med bølgeeternit inkl asbest.

Vi er mest hooked på en lindab eller decra løsning. Men den ene håndværker insisterede på at det var noget klamp at man lagde et nyt tag oven på det gamle. Han ville derfor fjerne det gamle, lave nyt undertag for så at lægge det nye tag.

Jeg er ikke ekspert i tag, men er det ikke en ganske normal praksis at lægge et nyt tag direkte oven på det gamle?

Og et bonusspørgsmål:

Er der nogen forskel på Lindab og Decra? Eller er det umiddelbart samme produkt men fra forskellige producenter. Altså at nogen kan lide moderen og nogle kan lide datteren?

Jeg håber nogen kan give et godt råd eller 2.

På forhånd tak og god sommer

-Lars

 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville give ham fuldstændig ret, af med det tag også nyt på ( så meget arbejde er det nu heller ikke)
og hvorfor ikke få nogle teglsten på istedet, du kan få mange lette teglsten som dine spær kan bære da de lette udgaver ikke er meget tungere end eternit tag

Lav det selv og spar hvor du kan :)
Uha, det er næsten et tros spørgsmål...
Jeg har Decra oven på mit Eternittag, og er super tilfreds, efter min mening får du ikke bedre undertag end et gammelt eternittag. (Jeg lagde Decraen på i 2003)

Hvis dit tag elles er i "mekanisk" god stand, kunne du jo også vælge at få det renset af, og malet.
Det er jo en enkel og billig løsning..

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg er ved at udskifte mit asbest bølgeeternit. de gamle ryger af og undertag og skifer eternit kommer på.

hvis jeg havde valgt et ståltag, ville jeg ligeledes pille de gamle plader af. jeg tapeserer heller ikke oven på gammel tapet. men en årsag til at pille de gamle plader af, kunne være at det i sidste ende kunne blive et flottere resaultat, fordi du nemmere og sikkert også bedre, kan rette taget op. Der er ikke noget værre end et nyt tag der ikke ligger plan.

men det er meget brugt blot at lade gamle plader ligger og bruge det som undertag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er blot af den opfattelse at det er ganske normal praksis at man lægger ståltag oven på det gamle.

Er der nogen der kan forklare mig årsagen til det er noget klamp at lade det gamle tag blive?
nogle bud, uden jeg selv nødvendigvis er af denne holdning:
- hvis gammelt tag bugter sig, kan det nye også bugte sig.
- hvis man lader gammelt tag ligge, får man så rigtig undersøgt hvad stand plader og træværk er i...
- hvis årsagen til udskiftning af bølgeplader er at de er flækket eller mørnet/smuldret og ved at være utætte, er de så tætte nok til at være undertag. og ståltag kan kondenserer meget.
- er det at lade det ligge, et ordentligt og grundigt stykke arbejde...
- vil man være med til at få udryddet asbest...
- nogen mener at gammelt skal væk før man monterer nyt. eksempelvis væk med gammel tapet før man tapereser påny. væk med gamle klinker før man ligger nye.

det er mine input. jeg tror ikke der er nogen nærmere definition på hvad "klamp" er.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af christiannielsen på 08-07-2016 13:50
jeg er ved at udskifte mit asbest bølgeeternit. de gamle ryger af og undertag og skifer eternit kommer på.

hvis jeg havde valgt et ståltag, ville jeg ligeledes pille de gamle plader af. jeg tapeserer heller ikke oven på gammel tapet. men en årsag til at pille de gamle plader af, kunne være at det i sidste ende kunne blive et flottere resaultat, fordi du nemmere og sikkert også bedre, kan rette taget op. Der er ikke noget værre end et nyt tag der ikke ligger plan.

men det er meget brugt blot at lade gamle plader ligger og bruge det som undertag.

 

 

Hvis ens gamle tag er nogenlunde lige som mit var, er det ikke noget problem at rette det op så det er helt lige.

Man kan ikke se jeg har det gamle tag liggende neden under, jeg lavede nyt udhæng stern og vindskede samtidigt.

Carporten er der ingen eternit under,

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du taler med folk, der er tilknyttet brandvæsenet - så har de som regel en holdning til det... (selvom det er lovligt, at lave "tag på tag") - Ilden kan springe mellem de to lag tag - så det er meget sværere at slukke en evt. brand.. Det er måske en tanke at have med..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Utænk dig godt om, før du lægger blik på taget. Det laver nogen støj i uvejr. Og holder ikke udseendet. Folk tror det, men når de ser et foto, fra dengang det blev lagt, bliver de klogere.
At lægge oven på den gamle beklædning er noget sjusk. Det er svært at rette lunker op og desuden hæver du taget og man kan de den gamle plade.
Af med taget. Nye lægter og eternitplader på, så er du kørende

 

På vores gamle hus fik vi lagt Decra ovenpå vores eternittag. Det var ikke et bølge eternit tag.
Det gamle tag havde sat sig en del, men det fik tømreren rettet op på og det lå helt lige da han var færdig.
Så det er altså ikke noget problem.
Og hvis det er lavet rigtigt kan man selvfølgelig heller ikke se det gamle tag.
Vi fik også af vide at det ville støje i regnvejr. Men det var ikke noget vi lagde mærke til. Måske har det været sådan i gamle dage. Jeg tror at pladerne i dag er belagt med noget som fjerner støjen.

Man kan argumentere for at man bør få udryddet alle materialer med asbest i og derfor bør man vælge en løsning hvor det bliver fjernet.

På vores nuværende hus valgte jeg en anden løsning. Der fjernede jeg de gamle bølge eternit plader og lagde nye bølge eternit plader. Bare i den halvt så høje udgave. Det gjorde jeg blandt andet fordi at jeg synes at bølge eternit pladerne passer bedst til et 70'er typehus.

 
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også