Elstikledning gennem nabo

Hej

Vi købte sidste sommer et hus og er nu igang med en tilbygning. Da vi skal have gravet ud til fundament tæt på vores installationer, lavede jeg en forespørgsel i LER og det viste sig at vores stikledning til el ikke var at finde nogen steder. Efter besøg af Himmerlands Elforsyning viste det sig at stikledningen fra vejen godt nok går langs mit hus for derefter at gå til min nabo (en virksomhed som vi har været tjenestebolig til) for at forgrene sig. Herefter går vores gren til måler i vores hus, tilbage til en sikringsgruppe hos nabo og derefter igen til os. Dvs. at springer en sikring hos nabo, er vores strøm væk, hvilket HEF viste os.

Dette er ikke en ulovlig installation ifølge HEF og derfor vil ejerskifteforsikringen ikke dække udredningen. Men alle parter er enige om at det er en stor mangel ved vores hus at vi ikke har råderet over den sikringsgruppe som sidder ved naboen.

Er der nogle der har gode input til hvordan vi kommer videre? Jeg synes jeg kan læse mig til at sælger muligvis hæfter for forhold som dette.

Pfh, Mikkel

Hej Vi købte sidste sommer et hus og er nu igang... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo på ingen måde ulovligt, men på alle måder upraktisk.
En elinstallatør kan jo sagtens lave det om, men det koster..

Vi prøver igen, i morgen --
Normalt er det sådan at stikledningen er brugerens, og derfor kan han gøre med den, som han vil under hensyn til, at den fører umålt strøm. Reglerne for kabler, som fører umålt strøm har Elleverandøren fastsat.
Som jeg har forstået problemet, drejer det sig om, hvem der skal betale for at få frigjort forsyningen fra naboen, og ikke så meget om løsning på problemet. Der er givet henvisninger til jurister osv. Hvad er billigst, først en afgørelse af en jurist, der ender med at sagsøgeren selv skal betale for ændringen og den juridiske rådgivning eller få ændret forholdet uden jurist. Hvis juristen rådgiver gratis er der intet problem, men hvornår arbejder jurister gratis.

fase
Man kan vel godtgøre at det er en væsentlig mangel på huset, som burde og være anført i købsaftale, og noget sælger burde informere om, evt ved eleftersynet..ellers skal købsprisen afspejle det.
Det er vel ikke en væsentlig mangel ved huset, som burde være anført i salgsopstillingen. Mægleren er sælgers mand, og det er ikke sikkert, at sælger har anført, at elstikket er en tur ovre hos naboen for at vende, måske er han uvidende om forholdet, da boligen er/har været en tjenestebolig. Eleftersynet har overhovedet ingen mulighed for at opdage, hvor stikledningen kommer fra, så eleftersynet går fri. Om forholdet skal afspejles i købsprisen er en anden ting, det drejer sig ikke om titusindvis af kroner.

fase

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 08-07-2016 20:28
Det er vel ikke en væsentlig mangel ved huset, som burde være anført i salgsopstillingen. Mægleren er sælgers mand, og det er ikke sikkert, at sælger har anført, at elstikket er en tur ovre hos naboen for at vende, måske er han uvidende om forholdet, da boligen er/har været en tjenestebolig. Eleftersynet har overhovedet ingen mulighed for at opdage, hvor stikledningen kommer fra, så eleftersynet går fri. Om forholdet skal afspejles i købsprisen er en anden ting, det drejer sig ikke om titusindvis af kroner.

Så du mener ikke at det er en mangel ved et hus, at hvis sikringen springer hos din nabo, så ryger dit strøm? :-) mener de involverede parter jo også det er iflg. Trådstarter..
Ved godt eleftersynet ikke kan se det, men sælger kunne jo oplyse det til eftersynet - og dermed blive noteret i rapporten.

Og nævner heller ikke det skulle stå i salgsopstillingen - men i købsaftalen, de er jo 2 vidt forskellige ting :-)
Annonce
I følge trådstarter er det ikke praktiske løsninger, der søges men juridiske løsninger, altså hvem skal betale. Jeg mener ikke, det er en væsentlig mangel ved huset. Manglen lader sig udbedre for et, i forhold til husprisen, mindre beløb. Vi ved vel ikke, om den tidlige ejer har været vidende om forholdet, så han har været i stand til at oplyse om det. I øvrigt omfatter elrapporten kun installationer i huset og ikke tilledninger som elstikket.
Med hensyn til om oplysningen burde fremgå af købsaftalen, kræver det viden om sælgers viden om forholdet. Jeg mener hermed, at jeg har boet i det samme hus i 30 år uden viden om, hvor stikledningssikringer er placeret. Kun fordi jeg er i den branche, ved jeg præcis hvor sikringerne er, og hvor store de er. I øvrigt er helt usædvanligt at stikledningen kommer fra en anden matrikel, hvis ikke huset oprindelig var på samme matrikel, men måske er huset senere blev udmatrikuleret.

fase
Hej alle og tak for svarene!

Jeg er ikke kommet meget videre med sagen pga. sommerferien, men vi har dog haft en el-installatør på besøg. Njord foreslår at kablet ind omkring naboens sikringsgruppe splejses, men det er ikke umiddelbart muligt pga. størrelsen af sikringen i skabet ved vejen (uden at vide noget om elektricitet), som er dimensioneret til industri.

\Mikkel
Har installatøren så ikke kunnet komme med et godt konstruktivt forslag til hvordan det løses og ikke mindst hvad det vil løbe op i økonomisk.....

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af Mikkelmaan på 01-08-2016 12:39
Hej alle og tak for svarene!

Jeg er ikke kommet meget videre med sagen pga. sommerferien, men vi har dog haft en el-installatør på besøg. Njord foreslår at kablet ind omkring naboens sikringsgruppe splejses, men det er ikke umiddelbart muligt pga. størrelsen af sikringen i skabet ved vejen (uden at vide noget om elektricitet), som er dimensioneret til industri.

\Mikkel

Det lyder som om, du får din strøm fra en sikring på naboen/virksomheden, hvis  hus/tjenestebolig, du har købt. Når du nu skriver, at det ikke er muligt at splejse kablet, der går forbi dit hus og til naboen og retur, fordi sikringen er for stor (dimemsioneret til industri), tyder det på, at stikket til naboen går forbi dit hus og retur til dit hus. Det tyder også på, at der hos naboen er lavet en sikring, som sikrer dit kabel ned til et mindre tværsnit. Derfor sidder der en sikring hos naboen. Rent teknisk er det derfor ikke et stik men en hovedledning. Dit problem kan derfor blive, at du får lagt dit hovedledning om, så det ikke mere er en hovedledning men en stikledning. Det kan betyde, at du skal betale tilslutningsafgift til forsyningsselskabet ( 10.000 til 14.000 kr.). Du bør begynde med, at henvende dig til forsyningsselskabet for at få afklaret, hvordan du står rent forsyningsnæssigt. Det juridiske i den sag kan jeg ikke afgøre, men må henvise dig til en jurist.

fase
Det er en lovlig installation. Det er ikke nogen væsentlig mangel som du burde havde været oplyst om.
Da din ejendom blev udmatrikuleret er der måske blevet tinglyst noget omkring fælles forsyningssystemer. og så er du faktisk gjord opmærksom på det.
Såfremt det ikke er tinglyst, kan du jo lyse det og dermed få adgang til din sikringsgruppe i naboens hus.

Men herregud, er HEF og postnummer 9000 ikke Himmerland, hvor man "kan finde ud af det"?
Skal det virkelig forbi jurister, bare for at de kan tjene penge på stempel, underskrift og gennemslag?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis