Styring af varme i hus, med eget pillefyr

Hej jeg vil lige høre nogle af jer kloge folk her inde, om det kan betale seg at sætte nogle auto termostater på radioatore i huset over alt. Af den type der lukker ned om natten og op igen. Tænker på om man kan få nogle der kan styres af pc eller tablet. Må jeg høre jeres mening om det og kan det betale sig.

MVH

Jan Jensen

det er en dejlig side.

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er for at få natsænkning, tror jeg aldrig det ville kunne tjene sig hjem.

Den mængde energi du sparer om natten, skal du bruge igen for at hæve temperaturen dagen efter.

Mvh. Ole
Enig med Kiwi, specielt om vinteren, hvor der kan være rigtigt koldt udenfor, risikerer man at afkøle rummet så meget, at der skal anvendes ekstraordinært megen energi til igen at komme op på komforttemperaturen.
Ps. Måske er der lidt og spare i overgangsmånederne forår/efterår.
Der vil altid kunne spares energi ved at sænke temperaturen kortere eller længere tid, selvfølgelig kan der spares mest når temperaturforskellen ude og inde er størst, altså om vinteren. Jo mere temperaturen sænkes og jo længere tid, jo større besparelse.
Den mængde energi der går til genopvarmning kan ALDRIG overstige den sparede mængde.
Spørgsmålet er så om en investering i fx nye termostater vil kunne betale sig.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Besparelsen ved natsænkning ligger i at jo lavere temperaturforskellen er, jo mindre varme af gives til omgivelserne. Hvor lang tilbagebetalingstiden er afhænger af investeringen og prisen på den tilførte varme.
Danfoss har lavet et system med styring af varme i forskellige rum på bestemte tider.

fase
Besparelsen ved natsænkning ligger i at jo lavere temperaturforskellen er, jo mindre varme af gives til omgivelserne. Hvor lang tilbagebetalingstiden er afhænger af investeringen og prisen på den tilførte varme.
Danfoss har lavet et system med styring af varme i forskellige rum på bestemte tider.

fase
Annonce
Skrevet af janerik på 04-07-2016 14:30

Hej jeg vil lige høre nogle af jer kloge folk her inde, om det kan betale seg at sætte nogle auto termostater på radioatore i huset over alt. Af den type der lukker ned om natten og op igen. Tænker på om man kan få nogle der kan styres af pc eller tablet. Må jeg høre jeres mening om det og kan det betale sig.

MVH

Jan Jensen

det er en dejlig side.

 

Natsænkning kan være en god ide såfremt:

  • Dit hus har en lav varmekapacitet (ikke noget fuldmuret her, lette facader og indervægge), så den kan nå at køle ud.
  • Fyret og varmeanlæggets virkningsgrad ikke gå i knæ når den leverer full power.

første skriver du ikke noget om. Pillefyr er dårligt til at køre dellast. Så måske kan du give den en chance til næste vinter.

MEN: natsænkning foretager man ikke ved at pille ved radiatorventilerne, men ved at sænke fremløbstemperaturen eller - slukke helt for varmekredserne. Muligvis har styrringen af dit fyr en funktion der hedder natsænkning.

Alt efter husets varmekapacitet bør natsænkning starte 2h før sengetid og stoppe 2h før vækkeuret ringer.

Der er IKKE behov for tablet, pc eller andet der gå nemt i stykker.

 

 

 

 

 

 

 

 

Specielt ved pillefyr bør man ikke sænke kedeltemp. for meget - man risikere kondens.

Hej tak for alle de svar. Det er ikke kun for natsænkning jeg vil have det, men huset er på 260 kvm og jeg vil gerne have den samme tempetur i alle rum på nær soveværelse. Jeg har døjet med de gamle danfoss fordi nogle af radiatorene køre fuld kraft og andre næsten ingen ting. Så jeg døjer med at styre alle de radiatore i huset og der er mange. Vil gerne have det sådan at der er 22g over alt.

MVH

Jan E.

så ville jeg udskifte ventiler samt sætte nye termostater på, jeg har selv danfoss living termostater hvor der er mulighed for nattesænkning..... skulle jeg vælge i dag ville jeg gå efter alm termostater de andre er simpelthen ikke færdigudviklet nok endnu

..samt få alle termostater indreguleret korrekt så den ønskede rumtemp. kan holdes stabilt i alle rum. 

Ps.

Her er en guide: http://www.idenyt.dk/energi-og-varme/radiator/radiatortermostat/

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis