Stolpebærer

Hejsa.

Jeg skal have lavet et hegn på en 10 meter og 2 meter høj. Jeg overvejer meget kraftigt at købe disse stolpebærer, i stedet for at støbe dem i jorden.

http://www.jemogfix.dk/paele-stolper__1868/stolpefod-76-x-76-x-750-mm_9013427

Men er der nogle som har erfaringer med om de egentligt virkelig kan holde på 2 meter imprenerede stolper? Hegnet kommer til at stå så vestenvinden kommer ind på den ene side.

Mvh Mads

Hejsa. Jeg skal have lavet et hegn på en 10... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mads36 på 18-07-2016 22:04
Hejsa. Nu ved jeg ikke lige om folk stadigvæk er aktive på tråden her. Men jeg fik taget et par gamle stolper op, som stod i 80-90 cm dybde. Da jeg tog den op, stod de nederst 10 cm i vand.

Det vil sige at jeg skal bruge beton og ikke sand så? Jeg var ellers blevet så hut på at kaste mig ud i det projekt med sandet.

Mvh Mads

 

Støb dem fast !

Grav et hul på 3 kvadratmeter og med i frostfri dybde pr. stolpe. Få en betonkanon ud som fylder hullet med beton i storebælts-bro-kvalitet, eller støb selv med 3-2-1 blanding (cement-sten-grus). Derefter køber du stolper(100x120) i Kaukasisk Eg og møjer dem skævt ned i betonnen, så holder det   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PS: Ironi kan forekomme i dette indlæg

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Henrik, jeg har lige et spørgsmål angående faststøbningen: Er betonmængden per pæl :-))

fase

Ja da,  ellers holder det slet ikke


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Ellida på 18-07-2016 23:06
Helt ærligt - glem nu det med betonom stolper.
Stopler der står i vand rådner IKKE nede i vandet - tænk på Amalienborg og Egeskov Slot - de står påegestolper/pommersk fyr, som er banket ned under vandet - og det har de gjort i mange 100 år.

 

Din påstand om træ ikke rådner ved og stå i vand, holder desværre ikke Anders. Havde du derimod skrevet træ der står i afiltet vand, vil påstanden holde. 

Når vi snakker om vand der tilflyder stolperne fra jordoverfladen, er det i høj grad iltet.  

Ellers er det korrekt diverse slotte står på træpæle, dog mig bekendt egestolper.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Ja Nitter - jeg ved det godt - men jeg vil gerne afdramatisere det lidt.

Træstolper er naturligvis udsatte i jordoverfladen eller hvor det skifter mellem vådt og tørt.
MEN hvis det er trykimprægnerede stolper eller lærk, så taler vi jo om at de holder i 10-20 år alligevel.

Så jeg var lidt fræk og skrev at det ikke gjorde noget.
Det var ikke helt korrekt - jeg angrer - og har taget 20 englehop og 22 armstrækkere som straf.

UNDSKYLD det skal ikke ske igen.

Ikke lige med det samme i hvert fald ;-)

PS Amalienborg står vist på pæle af Pommersk fyr, Egeskov står på "en skov" af egetrær.


To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Ellida på 19-07-2016 19:03

Ja Nitter - jeg ved det godt - men jeg vil gerne afdramatisere det lidt.

Træstolper er naturligvis udsatte i jordoverfladen eller hvor det skifter mellem vådt og tørt.
MEN hvis det er trykimprægnerede stolper eller lærk, så taler vi jo om at de holder i 10-20 år alligevel.

Så jeg var lidt fræk og skrev at det ikke gjorde noget.
Det var ikke helt korrekt - jeg angrer - og har taget 20 englehop og 22 armstrækkere som straf.

UNDSKYLD det skal ikke ske igen.

Ikke lige med det samme i hvert fald ;-)

PS Amalienborg står vist på pæle af Pommersk fyr, Egeskov står på "en skov" af egetrær.

Ja ok, naturligvis er tidshorisonten omkring et hegn "en smule kortere" end den tid landets slotte formodes at blive stående.  

Tror faktisk kun det var palæerne og ikke Amalienborg, der engang stod på nedrammet pommersk fyr. Grunden til jeg skriver "engang stod", er de blev erstattet af betonpæle under en renovering sidst i forrige århundrede.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg arbejdede på Flådestation Holmen inden de lukkede, og på det tidspunkt ændrede de på vandstanden i Københavns havn, pgra sluserne til Sydhavnen/Køge bugt.

Det betød at en af de broer der gik ud til dockøen blev ustabil. Fordi pælene der var en del af fundamentet lige pludselig ikke var under vand, men blev blottet... I løbet af rimelig kort tid, blev det forbudt at køre med tunge køretøjer over broen, da man var bange for at den ville kolapse  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Pælene under Amalienborg var Eg, men gulvene var pommersk fyr. Men nok om det Jeg overvejer at købe sådan en bigbag her med 4mm afrettersand. Ville det være ok?

http://www.jemogfix.dk/sand-grus__1805/afrettersand-0-4-mm_9040871
Ja det er ok

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis