Stolpebærer

Hejsa.

Jeg skal have lavet et hegn på en 10 meter og 2 meter høj. Jeg overvejer meget kraftigt at købe disse stolpebærer, i stedet for at støbe dem i jorden.

http://www.jemogfix.dk/paele-stolper__1868/stolpefod-76-x-76-x-750-mm_9013427

Men er der nogle som har erfaringer med om de egentligt virkelig kan holde på 2 meter imprenerede stolper? Hegnet kommer til at stå så vestenvinden kommer ind på den ene side.

Mvh Mads

Hejsa. Jeg skal have lavet et hegn på en 10... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Er der slet ingen der kender til vægtstangsprincippet mere


Vægtstangsprincippet går i al sin enkelhed ud på, at hvis du feks graver en stolpe 30cm ned og lader den stikke 1,5 mtr. over jord, så kan den væltes med lethed.
Graver du derimod stolpen 1,5 mtr ned og har 30 cm over jord, så kan den ikke vælte selvom du sætter en bil til at skubbe på den.
Så al den snak bare for at undgå at grave et hul tilstrækkelig dybt, er efter min mening helt i hegnet (hø hø,undskyld mit sprogbrug).
Stolpefødder, stolpebeton og andre "smarte" ting, virker kun i producentens, og forretningernes lommer, og er kun med til at forplumre noget som er ganske simpelt og lige til højrebenet....


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Overordentelig enig PH. Folk vil helst springe over hvor gærdet er lavest, og i heldigste fald kunne afhente deres hegn inde i naboens rosenbed og ikke omklamrende vedkommendes bil.

Der er kun et passende hul i jorden, med et 15-20 cm lag komprimeret groft lag sand i bunden der duer. Og husk for guds skyld og lade være og omstøbe stolperne, det gør bare de rådner væk i rekordtempo.

Godt pæleboret er opfundet. :-)


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen.

Mange tak for svarene. Uh ha jeg vil nødigt have skudt i skoene at jeg prøver at springe over hvor gærdet er lavest. Jeg arbejder mellem 50 - 60 timer om ugen, og de resterende timer bruger jeg på at lave hus. Eller jeg prøver i hvert fald... Lidt svært når man ikke er super handyman endnu :-)

Men grunden til jeg egentligt spørger, var at hegnet skal stå ca 1 meter udfra vejen, hvor der kommer mange biler, som om vinteren, kommer til at kaste en masse sjap og sne på hegnet. Så jeg tænkte bare at råd ville hurtig forkomme, også fordi vi har noget grundvand som står rimeligt højt.

Men det er rigtig nok som i siger med vægtstangsprincippet, også især når vestenvinden står direkte ind på. Jeg tror mest jeg tvivler på om jeg kan få dem til at sidde ordentligt fast, når det "kun" er med sand. Men jeg vil købe materialer idag, og så tror jeg at jeg vil prøve at kaste mig ud i det med sandet

Mange tak for svarene

Mvh Mads
Det skulle være noget a la det her så, bare med sand? Han siger 50 år, er det rigtigt?

https://www.youtube.com/watch?v=iMcd9rcKnXE

Skrevet af Mads36 på 08-07-2016 10:46
Hej igen.
Men det er rigtig nok som i siger med vægtstangsprincippet, også især når vestenvinden står direkte ind på. Jeg tror mest jeg tvivler på om jeg kan få dem til at sidde ordentligt fast, når det "kun" er med sand. Men jeg vil købe materialer idag, og så tror jeg at jeg vil prøve at kaste mig ud i det med sandet

Mange tak for svarene

Mvh Mads

Men så har du ikke forstået vægtstangsprincippet... Hvordan tror du at de gamle telefonmaster, eller elmaster af træ sidder fast i jorden? 
De er såmænd bare gravet ned... rigeligt, rigeligt ned, og så kan den ikke vælte.... selvom de er en anelse højere end dit hegn
 

Det vigtige er at grave et lidt for dybt hul, og så fylde grus i bunden, så du får drænet omkring, og under dine stolper... Fugt og vand er en større fare end vind. Tænk på at når dit hegn er sat sammen, så binder brædderne jo stolperne sammen (og dermed fordeles vindtrykket til flere stolper), men overgangen til jord (og dermed fugt) er det kritiske punkt, og hvad hjælper det at hegnet sidder godt fast sideværks, hvis stolperne efter et par år er godt møre, når der kommer en efterårs storm

Og så en lille husker: Vend dine stolper "på hovedet" når du sætter dem, i forhold til hvordan de naturligt ville gro. Det kan være svært at se på stolperne, men ved at gennemgå dem, kan du se på knaster, om de vender den ene eller anden vej, i forhold til længderetningen. 
Hvis du ser et træ, så gror sidegrene ud fra stammen og opefter, det samme skal du kikke efter på knasterne, og så vende "toppen" af træet ned i hullet, så har træet endnu vanskeligere ved at suge vand op, da det naturlige træ suger nedefra og op  

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis grundvandet står højere end dine stolpers "bund", har du et seriøst problem idet de vil rådne op rimelig hurtigt. I stedet bør du så bruge beton eller jernstolper.

Normalt vil vandsprøjt og sprøjt af sjap fra biler på hegnets beklædning ikke udgøre en større risiko for råd, da hegnet efterfølgende vil tørre op. Og sprøjt af/fra saltvand vil ligefrem forlænge levetiden, idet det salt der trænger med vandet ind i træet, bliver siddende når vandet fordamper. Og de fleste rådbakterier, alger og andet trænedbrydende sager kan ikke så godt eksistere i salte miljøer.

Husk lige og bruge en vandretsiddende beklædning så du kan nøjes med og skifte de nederste par brædder (kaldet offerbrædder) hvis de skulle gå hen og blive møre med tiden. Den største kilde til råd i træ er nemlig en konstant opfugtning. Og højt græs/træer/buske op af et stakit gør faktisk at træet har besvær med og tørre op efter opfugtning !!!

Undskyld hvis jeg bringer endnu en faktor, du skal tage hensyn til, hvis hegnes levetid skal maximeres.  

    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
De har ret - stolpebor + grus + stampe hver 15 cm + ned i 90 cm dybde.
Det holder mange år.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hejsa. Nu ved jeg ikke lige om folk stadigvæk er aktive på tråden her. Men jeg fik taget et par gamle stolper op, som stod i 80-90 cm dybde. Da jeg tog den op, stod de nederst 10 cm i vand.

Det vil sige at jeg skal bruge beton og ikke sand så? Jeg var ellers blevet så hut på at kaste mig ud i det projekt med sandet.

Mvh Mads
Helt ærligt - glem nu det med betonom stolper.
Stopler der står i vand rådner IKKE nede i vandet - tænk på Amalienborg og Egeskov Slot - de står påegestolper/pommersk fyr, som er banket ned under vandet - og det har de gjort i mange 100 år.

Når du sætter dem i sand, så kan du ret nemt skifte dem hvis en af dem skulle rådne om 15 år mod forventning - UDEN gummiged, kran og dynamit for at fjerne en gigaklump dum beton.

Lav nogen smalle huller med murbor - det er drønnemt.

MVH Anders

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis