Muroverligger i gl. gasbeton hus fra 70'erne.

Hej med jer.

Vi har købt et gl. gasbeton hus og vil gerne sætte lidt større vinduer i nogle steder. Aktuelt har vi et 100x100cm vindue i en 3x3m væg. 

1: Skal der altid en overligger i, selv hvis hulmålet kun udvides med ca 30 cm i bredden?

2: Er der nogen som ved hvor jeg kan finde anvisninger af hvordan jeg sætter overliggeren i gasbeton, gerne med tegninger m.m Også gerne hvordan jeg afslutter bagefter omkring I/H jern.

3: Hvor kraftig dimension overligger, til et spænd på ca 130-150 ca? Taget er et let bræddegitterspær konstruktion m. plader og tagpap. Og det er et lille 50 kvm kolonihavehus

På forhånd tak

vh Peder

 


kildegården
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har I eller H jerndragere i din konstruktion, så er der nogle kræfter der skal holdes oppe som man ikke lige kan sige noget om uden at vide noget mere.
Men hvis du mener overliggere består af I/H jern, så er det en misforståelse. Overliggere er samme materiale som muren, blot forstærket.
Og ja der skal overliggere over huller i huset, og jo bredere hullet er jo vigtigere er overligger. Man køber overligger der passer til mur og murtykkelse, i den længde der er behov for. Den skal ligge af på muren ude ved hver side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du udvider vindueshullet så fjerner du jo en stor del af muren som bjælken ligger af på samt øger bjælkens spændvidde ca. 1/3 - det er ikke sikkert bjælken (og muren) er stærk nok til det.

Læs lidt om gasbeton på H+H Danmark http://www.hplush.dk/

 Certificeret Statiker

Tak for svar. Ved i om der findes nogle anvisninger til hvordan arbejdet udføres, gerne med noget billedemateriale?

kildegården
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis