Undertag til vingetegl

Hej 

Jeg er den lykkelige nye ejer af en murermestervilla fra 1925.

Taget skal skiftes her til sommer, hvor jeg vil have lagt vingetegl med murede rygninger og grater. Jeg har fundet mureren der skal stå for lægning af selve stenen samt muring. Jeg selv, samt nogle venner som er tømrere, står selv for nedtagning af gammelt tag, opretning samt nyt undertag. Spørgsmålet kommer så; hvilket undertag skal man vælge? Jeg har fået 100 forskellige svar.

 

Jeg er klar over, at et fast undertag er den ideele løsning, men samtidig også den dyreste. 

Folk jeg har snakket med, mener dog at et banevare-undertag af den "bedste" kvalitet er tilstrækkeligt. Jeg har derfor fået tilbud på et Icopal Monarperm 1000. 

 

Min far lagde for 30 år siden banevare-undertag under vingetegl, på en murermestervilla, og det ser stadig fint ud.

Har fået en del kommentarer med at, i og med at huset har 45 graders taghældning, er det knap så kritisk, og banevare er tilstrækkeligt. Har kigget på DUKO og der fåes klasseficeringen MH til min type tag.

 

Hvad siger I ????  

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en jungle du er på vej ind i.

Hvis tagpap er ude, er de fleste fagfolk jeg har kontakt med enige om at det helt klart er Huntonit der hersker, tager lidt længere tid at montere og man skal stadig bruge en banevare ved tagfod - men er nok det bedste + ingen risiko for blafren.

Herefter er der nogle forskellige banevarer som foretrækkes - Monaperm er en af dem, Divoroll og Step er også på den liste. Især Step er meget tæt og nemt at gøre stramt fordi det er stift i materialet - dvs nemt at montere og betyder så også at man har lidt højere krav til ventilation ved tagfod og ryg.

Tænk på hvordan dit projekt skal forløbe især i den periode hvor huset står med undertaget åbent og vurder de kvalitative egenskaber ved hvert enkelt type undertag. Eg. er det følsomt for slagregn? Hvis tagsten f.ex skal op med kran og stenene sættes af i bundter ovenpå lægterne skal man ikke undervurdere værdien af rivestyrken i en banevare - ellers skal man rundt bagefter og potentielt lappe mange steder.

Og så er der også der her med prisen på grisen....

/BOFH
 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg lavede nogenlunde samme nummer for 2 år siden. Her blev taget nok ført tilbage til det oprindelige, efter ca. 40 år med eternitplader. Udhæng blev formindsket og 1/4 valm blev genetableret i gavle.
Tilbage til spørgsmålet: Jeg valgte Huntonit, og der skal ikke banevarer ved tagfod. Man afslutter på en stykke krydsfiner hvorpå der er sømmet tagpap, og blikkenslagerens fodblik.
Jeg kan ikke rose Huntonit plader nok. De er hurtige at sætte op, bomstærke under arbejder på taget, ingen blafren efterfølgende. Det kan holde 4-6 måneder eller mere uden at der er tagsten på. Desuden har de en holdbarhed der svarer til tagstens, nemlig på 60-80 år.
Ved alle type tage skal man huske udluftning, og de ventiler der passer til Huntonit, skal limes ordentlig fast. Jeg snød lidt i den ene side, og det gav mig noget arbejde indefra loftet efterfølgende.
Min søn fik bygget nyt hus i ca. 2009 og der blev anvendt banevarer. På trods af skumgummi strammere, blafrer det tydelig når det stormer.

For lige at afslutte så lavede jeg det hele selv, med nogle hjælpere. Incl. at forhøje mur frise og mure 2 nye skorstenspiber, så de passede til stilen. Det eneste jeg havde håndværkere på var blik og tagrender.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fik du lavet det? Hvad valgte du? Har du lidt billeder? :) 

 Vh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis