Sabb 8hk og dynastarter

Hej Forum,

Jeg har en Sabb 8hk med dynastarter, motoren er ferskvands kølet med tør udstødning, motoren ligger i en 17 fod damjolle.

Jeg er i tvivl om hvorvidt min dynastarter lader og hvordan en sådan egentlig fungerer.
Efter jeg har sat båden i stand og den er kommet i vandet, har jeg mest sejlet småture på omkring en times tid. Under istandsætningen satte jeg et nyt batteri fuldt opladet, jeg har kørt lidt med en el-lænse pumpe og startet motoren ca. 10 gange, el pumpen og dynastarteren er det eneste elektriske udstyr ombord. Da jeg skulle starte sidst var der ikke nok saft på batteriet til at trække motoren hurtigt nok rundt til at komme over kompressions slaget og jeg måtte have fat i håndtaget og starte med rugbrødsmotoren..
Jeg har prøvet at måle på polerne på batteriet på de første ture da batteriet var friskt, både før motorstart og efter, med nøjagtig samme resultat 12,9 volt, jeg havde desværre ikke multimeteret med sidst da batteriet var nede.

Mine spørgsmål er:

Hvis min dynastarter lader hvor meget skal jeg forvente at kunne måle på polerne på batteriet mens motoren kører (hvor mange volt putter dynastarten ind) kan mine tidligere målinger ende på samme resultat fordi relæet er åbent da batteriet er fuldt opladet. jeg går ud fra den ikke er lige effektiv som en almindelig generator eller ??.

Hvis dynastareteren ikke magter at oplade batteriet på småture eller den er kaput overvejer jeg at sætte en bil generator ind over kileremmen og via et laderelæ lade direkte på batteriet, er der andre der har erfaringer eller meninger om den løsning.

Efter Jeg overtog båden er gearkasser blevet shimmet vi har skiftet filtere olie/brændstof samt olie både på motor og gearkasse og ny kølervæske, når motoren kører ligger kølervæske på 65-75 grader og olietrykket er på 2,5 jeg er ikke sikker på hvad, der står ikke noget på uret. Motoren starter med det samme uden cigartet og kører rigtig godt, lyder førnævnte fornuftigt ?. og er der noget jeg bør være opmærksom på som ny ejer af sådan en diesel hakker..


På forhånd tak


Mvh

Ulrich
Hej Forum, Jeg har en Sabb 8hk med... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå så kom jeg endelig på havnen, jeg har taget lidt billeder af dynastarteren..

Dine ledningsforbindelser på dyna'en ser ikke helt optimale ud, nogle passende fladskiver og nye møtrikker og grundig rensning af kontaktfladerne.
Gennemgå forbindelserne på relæ og batteri også..
Ikke sikkert det hjælper, men det er et hårdt miljø de sidder i, så en en gennemgang af alle forbindelser er altid godt, husk at tjekke stel forbindelserne også.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens,

Tak for svar.

Har målt stel forbindelserne igennem de er alle ok, Jeg tror fejlen ligger i selve dynastarteren, jeg har prøvet at følge Polobjørn's med at måle D+/61 og stel med motoren oppe i omdrejninger her har jeg kun 2,5 volt hvor der gerne skulle være 13,5, billederne var mest for at identificere hvilken dynastarter her er tale om, hvis jeg skulle løfte kul fri fra ankeret..
hej
på dit første billede kan man se en skrue/bolt helt øverst som holder "båndet" rundt om dyna starteren - hvis du afmonterer ledningerne og skruer skruen helt ud kan du fjerne hele "båndet" som dækker over 4 stk. kul og det er dem jeg vil have dig til at løfte fri / afmontere så der kan opnås en korrekt måling på din dynastarter.
hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn,

Der har igen været en masse om ørene her på det sidste. Jeg regner med at tage ned på båden mandag og pille ledninger og "båndet" af starteren samt løfte de 4 kul fri.. Hvad skal jeg derefter måle på ??.
Annonce

Hej
Start med ohm meter og mål mellem D+ og Df - mål derefter mellem Df og huset på dynastart (D-) og til sidst mellem D+ og D-
ville gerne hvis du kunne prøve med 12 volt og et amp meter i serie og så måle mellem DF og stel for at konstatere hvor meget strøm feltet i dynastarteren trækker ?
forstår du det sidste som jeg skriver ?
polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej
Er båden sunket ? eller er du syg/død ? siden vi ikke hører mere fra dig ??
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn,

Undskyld manglende tilbagemelding og opdatering, dårlig stil når nu du tager dig tid til at hjælpe mig...sorry.

Båden røg på land og jeg fik en unge mere, massere af undskyldninger.

Her er hvad jeg er kommet frem til, jeg har købt et solcelle anlæg med laderegulator, kabler und alles, istedet for at rode med ladefubktionen i dynastarteren. Min konklusion er, da båden alligevel mest ligger stille i havnen, og kun bliver brugt til hyggeture max. 1 gang om ugen i sæsonen, samt det faktum jeg har en automatisk lænsepumpe og et stævnrør der drypper lidt og en åben båd krydret med dansk sommer (regn) vurderede jeg forholdet mellem forbrug og opladning nok alligevel ville være skævt.
Jeg håber solcelle løsningen bliver god, jeg bygger selve panelet ned i låget på motorkassen.

Mange tak for jeres tid og for de gode råd jeg har fået....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også