Sabb 8hk og dynastarter

Hej Forum,

Jeg har en Sabb 8hk med dynastarter, motoren er ferskvands kølet med tør udstødning, motoren ligger i en 17 fod damjolle.

Jeg er i tvivl om hvorvidt min dynastarter lader og hvordan en sådan egentlig fungerer.
Efter jeg har sat båden i stand og den er kommet i vandet, har jeg mest sejlet småture på omkring en times tid. Under istandsætningen satte jeg et nyt batteri fuldt opladet, jeg har kørt lidt med en el-lænse pumpe og startet motoren ca. 10 gange, el pumpen og dynastarteren er det eneste elektriske udstyr ombord. Da jeg skulle starte sidst var der ikke nok saft på batteriet til at trække motoren hurtigt nok rundt til at komme over kompressions slaget og jeg måtte have fat i håndtaget og starte med rugbrødsmotoren..
Jeg har prøvet at måle på polerne på batteriet på de første ture da batteriet var friskt, både før motorstart og efter, med nøjagtig samme resultat 12,9 volt, jeg havde desværre ikke multimeteret med sidst da batteriet var nede.

Mine spørgsmål er:

Hvis min dynastarter lader hvor meget skal jeg forvente at kunne måle på polerne på batteriet mens motoren kører (hvor mange volt putter dynastarten ind) kan mine tidligere målinger ende på samme resultat fordi relæet er åbent da batteriet er fuldt opladet. jeg går ud fra den ikke er lige effektiv som en almindelig generator eller ??.

Hvis dynastareteren ikke magter at oplade batteriet på småture eller den er kaput overvejer jeg at sætte en bil generator ind over kileremmen og via et laderelæ lade direkte på batteriet, er der andre der har erfaringer eller meninger om den løsning.

Efter Jeg overtog båden er gearkasser blevet shimmet vi har skiftet filtere olie/brændstof samt olie både på motor og gearkasse og ny kølervæske, når motoren kører ligger kølervæske på 65-75 grader og olietrykket er på 2,5 jeg er ikke sikker på hvad, der står ikke noget på uret. Motoren starter med det samme uden cigartet og kører rigtig godt, lyder førnævnte fornuftigt ?. og er der noget jeg bør være opmærksom på som ny ejer af sådan en diesel hakker..


På forhånd tak


Mvh

Ulrich
Hej Forum, Jeg har en Sabb 8hk med... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen,

Tak Nitter for svar og link, jeg har kigget på diagrammet mit lade relæ er dog en smule anderledes end det på tegningen.
På vores relæ er der følgende klemmer D+/61 DF B+
Jeg har målt lidt i dag, når jeg måler mellem stel og D+/61 på dynastarten er der kun 2,5 volt ved maks. omdrejninger, så kan man vel konkludere det er dynastarteren og ikke relæet der i stykker?.

Jeg vedhæfter en tegning af vores lednings net, som det fremgår har vi kun en hovedafbryder og en kasse med en startknap (ringetryk type) og et voltmeter og et startrelæ.


Hej
Forskel på diagrammerne fordi det på linket er et kombi relæ hvor start og laderelæ er bygget ssmmen
For at være sikker på diagnosen er det nødvendigt at konstatere om dynamoen er en A eller en B type.
Dette kræver afmontering af alle ledningerne på dynastarteren 😕
Er du klar til det ?
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej polobjørn,

Ja ikke noget problem..
Kommer tilbage i morgen☺polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af EXOBIO på 30-06-2016 16:52
Hej igen,

Tak Nitter for svar og link, jeg har kigget på diagrammet mit lade relæ er dog en smule anderledes end det på tegningen.
På vores relæ er der følgende klemmer D+/61 DF B+
Jeg har målt lidt i dag, når jeg måler mellem stel og D+/61 på dynastarten er der kun 2,5 volt ved maks. omdrejninger, så kan man vel konkludere det er dynastarteren og ikke relæet der i stykker?.

Jeg vedhæfter en tegning af vores lednings net, som det fremgår har vi kun en hovedafbryder og en kasse med en startknap (ringetryk type) og et voltmeter og et startrelæ.

 

Ja, når du har særskilt laderelæ er diagrammet en smule anderledes idet der er en ekstra forbindelse til dit startrelæ. Forbindelserne mellem dynamo og laderelæet og betegnelserne er de samme.

Men vil lade dig og Polo i fred og ro fejlfinde.  

PS. Ifølge dit diagram, mangler du en forbindelse på/til ladelampen.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej
Jeg har brug for at vide hvad du har at måle med.
Ved du har voltmetet men har du mulighed for at måle Ampere ? Op til ca. 5 Amp.
Men start med at afmontere alle ledninger undtagen stelforbindelse på dynaststart
Derefter skal alle 4 kul løftes fri af ankeret og så et vi klar til at måle ☺
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Leif og Polobjørn mange tak for jeres hjælp indtil videre...👍👍👍

Polobjørn: jeg har et mulitmeter jeg vedhæfter et billede men er sikker det kan både ohm og amp.

Jeg er med på at pille ledninger af, men at løfte kul fri ??, når jeg kigger på dynastarteren er den hermetisk lukket, for at løfte kullene fri skal jeg vel splitte dynastarteren ad eller ???



God lørdag aften
Ja dit multimeter kan måle op til 20 ampere..
Du kan jo også afmontere din dyna ( evt med relæer), og få den lokale autoelektriker til at tjekke den igennem..

Vi prøver igen, i morgen --
Det ville være rart hvis du lige tog et par billeder og måske fandt ud af hvilket fabrikat den dynastarter er !
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej igen,

Der har lige været lidt ro på jeg har været optaget af lidt famile og job, jeg smutter ned i havnen i morgen hvis ellers vejret teer sig og skraber lidt maling af for at finde et fabriakt og tager nogle billeder.
Jeg har godt tænkt på at smide den til en auto elektriker men jeg ved ikke lige hvor jeg skal finde den gamle gode slags her på Amager, dem jeg kan se på nettet er alle under stor autohuse. Jeg vender tilbage med billeder og info.


Mvh

Ulrich
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også