Er det muligt at totalrenovere lade/stald til energiklasse A(2010) villa?

Hej I friske lav-det-selv mennesker.

Først en lille forhistorie og derefter mine ydmyge spørgsmål.

Jeg går med en drøm om at købe et landsted ikke langt fra København, som skulle erhverves for en billig penge grundet dens tilstand. Jeg har faktisk én bolig i sigte, som jeg tænkte at kunne sætte i stand - først laden og derefter forbinde denne til stuehuset.

Uanset hvilken bolig det bliver, er mit ønske, at det skulle blive til en villa af høj energiklasse og med jordvarme og en husstandsvindmølle.

Ud fra dette ønske tænker jeg, at der skal isoleres overalt, bryde gulvet op, isolere det og lægge gulvvarme ind (vandbaseret), sætte ekstra ydervægge op (indvendig - udvendig kan vel ikke lade sig gøre?) og isolere mellem disse vægge.

Mine spørgsmål er i første omgang ret grundlæggende:

Lyder mine mål realistiske?

Folk plejer at spørge mig om, hvorfor jeg ikke bare bygger nyt fra grunden, burde jeg tænke i den retning i stedet?

Første skridt i sådan en sag er vel at få en byggesagkyndig/byggeingeniør med ud og vurdere boligens tilstand?

Jeg vil selvfølgelig lave så meget, jeg kan selv.

Mange tak for alle hjælpsomme kommentarer.

Hej I friske lav-det-selv mennesker. Først en... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad angår æstetikken og en eventuel salgsværdi, er vi selvfølgelig enige om, at det bliver svært at få noget spændende ud af en kedelig lade, der ikke kan byde på noget udover det sædvanlige.
Den bolig, jeg ser på, har en lade, der er stykket sammen af tre bygninger, som ligger på tværs af hinanden, hvilket er en stil, som bliver brugt på moderne bygninger (for at gøre dem mere "ualmindelige/uforudsigelige"), så af denne årsag ser jeg muligheder i boligen.

Jeg følger interesseret med i samtalen om murtykkelse og isolering!
Skrevet af Bygningskonstruktør på 27-06-2016 17:01

Din mulige løsning er ikke fugteknisk korrekt.
Derudover hvis der tilføjes et ventileret lag mellem mur og udvendig isolering. Så vil den udvendige isolering ikke omfattes i en mulig energiberegning. Da det ventileret lag ses som et udvendigt lag..

 

 

 

 

Nu var der som sådan ikke tale om en løsning, men en indikation af at efterisolerede helstensvægge ikke behøver at blive metertykke, som angivet i nogle af de ovenstående indlæg :-)

Bortset fra det ville det jo nok give den tyndeste - og bedst egnede væg - hvis den blev isoleret på den udvendige side, nu hvor der ikke er noget bygningsæstetisk vi skal tage hensyn til - så går isoleringen heller ikke udover det indvendige areal. Men måske du selv ville bidrage med hvad du mener er den bedste løsning :-)

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hvis man vælger at isolere udvendigt, undgår man vel ikke en kuldebro i soklen, samt en evt mangel på murpap vil give risiko for opstigende fugt i murværket.

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 27-06-2016 19:27
Hvis man vælger at isolere udvendigt, undgår man vel ikke en kuldebro i soklen, samt en evt mangel på murpap vil give risiko for opstigende fugt i murværket.

 

Hvis man nu lagde isoleringen med 2/3 udvendigt og 1/3 indvendigt, så ville den eksisterende mur blive anvendt som dampspærre. Så kunne der etableres en 100 mm lun ramme indvendigt. Så var der også mulighed for skjult rør- og ledningsføring og el-instalationer i forfradåser. Evt manglende murpap kan etableres inden isolering - enten ved indbankning af plader, ved injektion eller nedtagning/murpap/opmuring lidt ad gangen.

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Herfra: Glem det. Det er en stald/lade.

Du skal have bundpladen op for at isolere nedunder.
Så skal du have en udvendig fundamentsisolering for at komme af med kuldebroen.
Måske suger fundamentet fugt op af jorden og du skære en fugtisolering ind i ydervæggen.
Du skal efterisolere ydervæg - gør det udefra for at gøre det rigtigt.
Du skal eftersiolere taget og dermed løfte tagkonstruktionen.
Du skal ændre BBR anvendelseskategori og dermed skal de nye konstruktioner være i overenstemmelse med den nye anvendelseskategori.

Hvis du vil bruge gør det selv knofedt, så brug dem på nedrivning.
Du kan få et nyt hus for 12.000-14.000 kr/m2.


Hvis det er noget med en bevaringsværdi 2 eller 1 er det noget helt andet - så bliver det bare dyrt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis