Er det muligt at totalrenovere lade/stald til energiklasse A(2010) villa?

Hej I friske lav-det-selv mennesker.

Først en lille forhistorie og derefter mine ydmyge spørgsmål.

Jeg går med en drøm om at købe et landsted ikke langt fra København, som skulle erhverves for en billig penge grundet dens tilstand. Jeg har faktisk én bolig i sigte, som jeg tænkte at kunne sætte i stand - først laden og derefter forbinde denne til stuehuset.

Uanset hvilken bolig det bliver, er mit ønske, at det skulle blive til en villa af høj energiklasse og med jordvarme og en husstandsvindmølle.

Ud fra dette ønske tænker jeg, at der skal isoleres overalt, bryde gulvet op, isolere det og lægge gulvvarme ind (vandbaseret), sætte ekstra ydervægge op (indvendig - udvendig kan vel ikke lade sig gøre?) og isolere mellem disse vægge.

Mine spørgsmål er i første omgang ret grundlæggende:

Lyder mine mål realistiske?

Folk plejer at spørge mig om, hvorfor jeg ikke bare bygger nyt fra grunden, burde jeg tænke i den retning i stedet?

Første skridt i sådan en sag er vel at få en byggesagkyndig/byggeingeniør med ud og vurdere boligens tilstand?

Jeg vil selvfølgelig lave så meget, jeg kan selv.

Mange tak for alle hjælpsomme kommentarer.

Hej I friske lav-det-selv mennesker. Først en... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ved en gammel lade der skal laves om så der bliver energiklasse A, starter "problemerne" allerede ved soklen. Den skal helst bestå af en sandwich konstruktion i de øverste 40 cm. Der er der leca yderst og inderst med flamingó isolering imellem. Der skal være murpap o.s.v. Det kan jeg ikke lige se der er muligt på eksisterende bygning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med Elmand, soklen er et problem, og selvom man lader soklen være kommer der så også et problem med væggene, jeg gætter på det er murede vægge uden hulrum, dvs en halv tyk mur uden isolering, skal sådan en væg laves op til dagens isoleringstandard, skal der ganske meget isolering på indersiden, også har man en 50-60 cm tyk væg, og mister meget at rummet indvendigt, man kan godt isolere udvendigt og afslutte med puds, men så ryger den charme man gerne ville beholde, samt så skal taget sikkert også laves om..

Hvis man isolere ydervægene indvendigt, og gulvet graves op, kan soklen jo godt isoleres..
Men murpappet mangler jo nok stadig

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af CSM på 25-06-2016 21:47
Du er nok nødt til at gøre op med dig selv hvad det er du kan lide ved ideen om at bo i en lade. Er det fordi du godt kan tænke dig et renoveringsprojekt? Er det fordi du synes at laders spærkonstruktion er tiltalende? Eller bare det at have en meget stor dør du kan gå ind af.

HVis det mest handler om at du godt kan lide stilen kan du jo overveje at bygge nyt i lade style? Ved ikke om gensalgsværdien er fornuftigt på sådan noget byggeri.

Det æstetiske har selvfølgelig noget at skulle have sagt, men mit store mål er at for så meget for pengene som muligt, så da jeg gik ud fra, at jeg selv kunne lave mere ved en renovering i forhold til ny-byg, så tænkte jeg, at dette var vejen frem.

Skrevet af Pizzabager på 25-06-2016 22:37
Enig med Elmand, soklen er et problem, og selvom man lader soklen være kommer der så også et problem med væggene, jeg gætter på det er murede vægge uden hulrum, dvs en halv tyk mur uden isolering, skal sådan en væg laves op til dagens isoleringstandard, skal der ganske meget isolering på indersiden, også har man en 50-60 cm tyk væg, og mister meget at rummet indvendigt, man kan godt isolere udvendigt og afslutte med puds, men så ryger den charme man gerne ville beholde, samt så skal taget sikkert også laves om..
 

Ja, meget af gulvet skulle højst sandsynligt brydes op, sådan at det kan isoleres ordentligt. Og ja, indvendigt mistes der ca. 1 meter til de ekstra tykke ydervægge, så dette skal naturligvis kun gøres hvis boligen er stor nok.

 

Den bolig som jeg har i tankerne har et separat stuehus, som senere skulle forbindes til laden, men jeg tænkte, at det ville være praktisk at mens jeg gik og istandsatte laden, ville vi stadig have et sted at bo, sådan at man ikke skal bo til leje eller finde på anden løsning mens arbejdet står på.

 

 

Som jeg sagde, så tager hører jeg, hvad I siger, og tager i mod alle de guldkorn, der bliver slynget ud, så I må endelig ikke stoppe, men er der vitterligt ikke noget at spare, så er ny-byg vel vejen.

 

 

Hvad angår salgsværdien; bliver ny-byg mere værd? Tænkte at det ville være mere unikt med en renoveret bolig, som kunne ende i en højere salgsværdi. Det kommer selvfølgelig også an på æstetikken af begge typer boliger.

Annonce
Medmindre det du renovere ligger på en helt unik grund, vil et nybygget hus nok altid have en betydelig højere salgsværdi end et tilsvarende renoveret.
Typisk vil et nybygget hus også have en meget kortere ligge tid, inden det er solgt..
Kreditforening/bank er også mere venlig stemt overfor et nybyggeri, så har de større sikkerhed for deres penge.

Vi prøver igen, i morgen --
Nybyggede hus, vil i langt de fleste tilfælde være nemmere at sælge og til en højere pris, simpelthen fordi folk hellere vil betale for noget nyt, og ikke risikere at der er lavet hovsa løsninger alle steder under renoveringen.

der kan være undtagelser, men så taler vi nok bindingsværkshuse, og generelt huse der er meget gamle eller meget specielle, en lade er ikke speciel på nogen måde, der er mange af dem og de ser meget ens ud

ang, det med soklen og kuldebro, kom jeg i tanke om at når man alligevel skal isolere indvendigt, så kunne man vel bare lave gulvet med 150 mm kantisolering istedet for de normale 20 mm, også 200-250 mm isolering i væggen, der er stadig ingen murpap mellem sokkel og mur, men det kunne måske løses med omfangsdræn, hvis grundvandet ikke står for højt..

men igen, det er næppe billigere end at bygge nyt, medmindre man har frygtelig meget fritid man simpelthen bare ikke ved hvad man skal bruge på
Hvis du har tiden, kan du godt spare penge på en renovering. Når du har planlagt dit projekt, begynder du at købe værktøj og materialer i DBA og Gul og Gratis. Det er min. halv pris. Du har jo noget med tag over, hvor du kan opbevare tingene indtil du skal bruge dem. Du kan sagtens lave et A hus efter det nyeste bygningsreglement (BR15) http://bygningsreglementet.dk/ på den måde, men personligt ville jeg stille nogle krav til den bygning som skal renoveres. Den behøver ikke at være bevaringsværdig, men den skal have noget charme, nogle pæne proportioner og indgå i en harmonisk bygningsmæssig sammenhæng med omgivelserne.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Murtykkelse ved efterisolering af en helstensmur - helstensmur 25 cm. + ventilation mellem mur og isolering 5 cm. + isolering 25 cm. + 2 lag gips 2,5 cm = 57,5 cm. Placeres vinduer og døre 7 cm fra ydermuren med 12,5 cm karme ser muren ud som om den er 38 cm tyk - ikke meget anderledes end nybyg.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ViFixerDet på 27-06-2016 09:52
Murtykkelse ved efterisolering af en helstensmur - helstensmur 25 cm. + ventilation mellem mur og isolering 5 cm. + isolering 25 cm. + 2 lag gips 2,5 cm = 57,5 cm. Placeres vinduer og døre 7 cm fra ydermuren med 12,5 cm karme ser muren ud som om den er 38 cm tyk - ikke meget anderledes end nybyg.

Din mulige løsning er ikke fugteknisk korrekt.
Derudover hvis der tilføjes et ventileret lag mellem mur og udvendig isolering. Så vil den udvendige isolering ikke omfattes i en mulig energiberegning. Da det ventileret lag ses som et udvendigt lag..

 

 

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis