Har jeg husbuk eller borebiller og hvad gør jeg?

Jeg opdagede ”boremel” på sort isolering på rør i krybekælder for et par dage siden. Har nok anet det tidligere. Har haft huset et år. Fik kigget efter og det er tværbrætter der holder isoleringen op mod parketgulvet der er angrebne. Tog dem ud jeg nemt kunne og fik et chock. To af dem er nærmest hule og brækkede nemt. Det er ca. 8-10 brætter der er angrebne. Og Nogle enkelt borehuller på 1-2 mm ind i bærende bjælker. Hvad gør jeg? Hvor meget af kælderen på 87m2 skal behandles og med hvad og hvordan?

 


PerDahlstroem
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meld det forsikringen..

Jeg fik nyt gulv i to rum, pga. orm i træværket, forsikringen dækkede uden vrøvl (Alka)
Har du en ejerskifteforsikring skal den måske meldes her ?

Vi prøver igen, i morgen --
Har mailet med forsikring. De dækker kun hvis der er fare for mistet bæreevne og det er der ikke. De vil have mig til at få en tømrer til at vurdere, men det kan jeg godt selv, og vil nok blot betale 1-2000DKK for ingenting. Lærestandens. Hvad kan jeg selv gøre?

PerDahlstroem
Du har borebiller. Hvis det kun er de omtalte brædder der er angrebet, kan du få skovlen under det ved at fjerne dem. Borebiller kræver at der er min. 12 % vand i træet... Har du en mistanke om om de omtalte brædder har været fugtpåvirket? Hvis det er mere udbredt kan du få fat i noget der hedder protoxinsekt. Prisen er selvfølgelig pebret og der skal bruges 1\4 til 1\2 ltr pr. M2 træ. Du kan også få et skadedyrsfirma indover. Arbejdede selv for mortalin for nogle år tilbage... De ydede 10 års garanti... Men de behandlede kun synligt træ. Den måde man tjekker om midlet virker er at man efter behandling lægger plast under det behandlede. Efterhånden som de billelarver der allerede er inde i træet, borer sig ud gennem det behandlede lag, vil det holde op med at drysse med boremel.

Skrevet af PerDahlstroem på 24-06-2016 21:11
Mange tak Tusse67. Nej brædderne har ikke være mere fugtudsatte end resten af kælderen. Jeg hælder til selv at fjerne de angrebne brædder. Men også behandle det bærende hvori der er enkelte borehuller. Skal dog også se hvad der gemmer sig under/over isolering. Hvordan kan jeg komme protoxinsekt på. Da det selvfølgelig er over vand og fjernvarmerør er det lidt svært at kome til med pensel. Håber det kan sprøjtes på. Kan det det?

Tak for tippet om at check at behandling virker. Hvor længe vil angrebet fortsætte hvis man har behandlet korrekt?


PerDahlstroem
Tusse67. Jeg er da glad for at det "kun" er borebiller. Men hvordan kan du se at det ikke er husbuk? :-)

PerDahlstroem
Annonce
Hullerne fra husbuk er meget større,.. 6-10 mm. Hvorlænge angrebet varer efter behandling afgøres af hvornår der sidst er kommet nye billelarver i træet, da de kan trives under det behandlede lag indtil de skal ud. Kan ikke huske hvor længe larverne kan leve i træet.. Men det kan vel googles. Det væsentlige er at man stopper for tilgangen af nye larver. Og ja, det kan også sprøjtes på.
Jeg mener man kan gasse billerne. Ville det ikke være mere effektivt der nede?

 

Tak Tusse67! Hullerne på oversiden af brætterne er ret lange/store. Det er den side der har ligget op imod vindpappet, tror jeg det hedder. Men Protoxinsekt, som jeg vil sprøjte på, virker også imod husbuk, så det er vel ok.
Tak uldal. Jeg kan selv sprøjte Protok på. Jeg tror gasning er ret besværligt og dermed dyrt og ikke DIY arbejde. :-) Men sikkert effektivt og så er hele kælderen ordnet.

PerDahlstroem
Jo, det virker også mod husbukke... Men er det husbuk ville jeg kontakte forsikringen asap. Grunden til at de er nogle bæster er at de går i tørt træ. Men da du selv skriver at der er tale om en kælder er jeg overbevist om at det er borebiller. Husbuk træffes som oftest i spær
og lignende. Men for en sikkerheds skyld... Hvor store er de huller du har fundet på oversiden? At gasse dem er ikke en reel mulighed, medmindre du pakker hele hytten ind plast i en længere periode med genhusning og svedige håndflader når regningen kommer. Ellers ville gassen bare fise ud af huset før noget af det kom ind i træet.
Billen i et glas. De løber rundt og spreder vingerne ud en gang imellem!

 


PerDahlstroem
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også