Har jeg husbuk eller borebiller og hvad gør jeg?

Jeg opdagede ”boremel” på sort isolering på rør i krybekælder for et par dage siden. Har nok anet det tidligere. Har haft huset et år. Fik kigget efter og det er tværbrætter der holder isoleringen op mod parketgulvet der er angrebne. Tog dem ud jeg nemt kunne og fik et chock. To af dem er nærmest hule og brækkede nemt. Det er ca. 8-10 brætter der er angrebne. Og Nogle enkelt borehuller på 1-2 mm ind i bærende bjælker. Hvad gør jeg? Hvor meget af kælderen på 87m2 skal behandles og med hvad og hvordan?

 


PerDahlstroem
Jeg opdagede ”boremel” på sort isolering på rør i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har haft huset et år. Jeg tror jeg ved hvordan angrebet er startet. Kort fortalt. Der lå træstykker på gulvet i byggestøv og var stærkt angrebne da der var trængt vand ind til træet på gulvet fra den gammel terrasse. Jeg gætter på at det er derfra billerne har spredt sig! Jeg har støvsuget gulvet og fjernet alt byggeaffald og stoppet vandindtrængning. Øv at det er sket! Måske andre kan lære noget af dette?


PerDahlstroem
Tusse67. Overså at du skrev om 12% i træet. Det vil jeg se om jeg kan få målt. Så må det være målet at nedbringe denne % værdi hvi den er for høj.

PerDahlstroem

Så er der lidt flere billeder. På et kan en parring ses! Billerne bevæger sig langsomt og er bløde. Jeg har fundet dem op til 2 meter fra det nærmeste udbrudshul. Desværre er min træfugtighed ca 14-15%. Målt med HN måler. Jeg har fjernet de angrebne brædder der sidder løst. Men billerne er vist i det meste af kælderen. ´DER SKAL SPRØJTES. Håber nogen kan bruge dette?

 


PerDahlstroem
For at afslutte dette: Det kostede 16.000.- af få sprøjtet med Protox Insekt af en professionel. Tror ikke man skal gøre det selv pga. sundhedsfaren.

PerDahlstroem
Hej Perper

Hvordan er status i dag, efter behandlingen? 
spørge da jeg selv har opdaget at mine udhængbrædder er ramt samt at de er begyndt at gå i spærfoden. så skal selv til at kontakte et skadedyrsfirma til bekæmpelse af dem.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også