Powerline Starter Kit.

Hej Alle.

Vi har først for nylig fået øjenene op for "filmstriben" Men hvis vi vil bruge min bærbare pc nede i stuen som forbindelse hakker det temmelig meget. Så tænkte jeg om det kunne være pga at det er en trådløs forbindelse at det var galt. Filmstriben advare mod trådløs forbindelse. Så så jeg den her https://www.conradelektronik.dk/Powerline-Starter-Kit-renkforce-PL500D-Duo-500-Mbit%2fs.htm?websale8=conrad-dk&pi=1299311 som jo forlænger gennem el-installationet så man kunne nøjes med et kort netværkskabel nede i stuen.

Men duer det? Er der nogen som kender det? og er 500Mbit/s hurtigt nok til en film i HD?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Alle. Vi har først for nylig fået øjenene op... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af kovas på 21-06-2016 23:00
Hej
Tak for svar.
Nitter hvorfor skal de sidde på samme sikringsgruppe? Da vi havde tidligere omtalte babyalarm kunne det fungere over en sikringsgruppe i huset til en trefaset i garagen, men bredbånd er måske mere følsomt. Hvis du har ret så er det ingen ide for det kan ikke lade sig gøre da det ikke er samme gruppe oppe som nede.
Det nye er så at vi prøvede nu i aften med en bedre pc ( den jeg skiftede harddisk i) og den kørte helt fint. Undre mig bare over at det tidligere (før jeg skiftede til win 10) ikke har voldt problemer at straeme dr.dk.
Så lige nu ved jeg ikke hvor problemet egentlig ligger.

Det er grundet du skal bruge 2 ledere til at overføre signalet (strømloop), eksv. mellem F1 og Nul.

Har du den anden "box" siddende mellem F2 og Nul, kan de ikke se hinanden idet "box" nummer 2 mangler F1. 

Højst sansynligt vil du kunne have forbindelse, bare du holder dem på samme fase. Grunden til jeg skrev samme sikringsgruppe, er det står i papirene til et lignende sæt jeg købte for nogle år siden.

Baby alarmen kender jeg ingenting til, men et gæt vil være man kun brugte elnettet til at forsyne kamera/modtager med strøm og sendte kamerasignalet som RF (et TV signal).

Du har problemer med den stakkels computer. Det kunne skyldes nogle problemer med en driver til WIFI eller du bor et sted hvor der er meget WIFI trafik.

Det er en utrolig dårlig kvallitet DR leverer sin streamning i. Hvis din router er nogenlunde up to date, burde du kunne se de fleste af deres kanaler samtidig over WIFI !!!

Godt du fik det til at virke. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

God morgen.

Tak for svar.

@ Kivi  Tak for tilbuddet, men det er ikke så tit jeg kommer forbi Odder. Men ellers så sender jeg en pm hvis det bliver aktuelt.

@ Nitter. Man kan ikke sige at det virker med den pc som jeg har til daglig. Den vi prøvede med i går var bare på besøg. Så noget kunne tyde på at problemet ligger i computeren. Den har kunnet køre filmstriben, men kan ikke mere.  Jeg har prøvet at opdatere driver / geninstalleret dem. Men det det har ikke haft nogen virkning. Så det er der den står nu. Det er en 10 -12 år gammel ruter. Kan det være sådan  den kan levere til den ene computer, men ikke til den anden grundet forskelle i hardware?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej igen.
Jeg ville ha prøvet med samme pc men med kabel forbindelse oppe på 1. sal. Men man kan kun låne 2 film om ugen så må vente med at prøve til fruen kommer hjem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis det er din trådløse router der er så gammel, så er der sket meget med hastigheden siden.

Den gang lå de omkring 11 mbits, idag er de langt hurtigere og kan klare flere brugere på en gang, så det var måske værd at opgradere.

Jeg eller fruen skal faktisk til Ranum og hente sønnen på lørdag, så det var da ikke umuligt at låne dimserne, men jeg tror du bliver bedre tjent med en opgradering af wifi.

Mvh. Ole
Skrevet af kovas på 22-06-2016 08:40

God morgen.

Tak for svar.

@ Nitter. Man kan ikke sige at det virker med den pc som jeg har til daglig. Den vi prøvede med i går var bare på besøg. Så noget kunne tyde på at problemet ligger i computeren. Den har kunnet køre filmstriben, men kan ikke mere.  Jeg har prøvet at opdatere driver / geninstalleret dem. Men det det har ikke haft nogen virkning. Så det er der den står nu. Det er en 10 -12 år gammel ruter. Kan det være sådan  den kan levere til den ene computer, men ikke til den anden grundet forskelle i hardware?

Tja og E. Det kunne tænkes din router er så langsom at det ligger lige "på vippen" med den kan følge med. Og laver du så om på et eller andet kunne det måske bevirke du falder ind over stregen, hvor der bliver underskud. Men det er kun gætværk. 

Jeg mener, ligesom Ole, du nok kunne trænge til en opgradering. Der er sket utroligt meget de sidste 10-12 år, det både med hastighed, sikkerhed og ikke mindst sænkning af strømforbruget. Det skulle overhovedet ikke undre mig det "kun" er en 10 Mbps router du har.

Ville personligt helt klart tænke i ny router næste gang muldvarpen vil ud af inderlommen for en kortere bemærkning. Det behøver slet ikke og være det sidste nye (mow dyre) "skrig" inden for router du investere i.   

Glæder mig til og høre, hvad resultatet af fruens træk på lånerkortet afslører.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Du kunne eventuelt lige springe ind på https://tjekditnet.dk/ og måle din bredbånds hastighed. Prøv både over kabel og WIFI.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 22-06-2016 10:33

Du kunne eventuelt lige springe ind på https://tjekditnet.dk/ og måle din bredbånds hastighed. Prøv både over kabel og WIFI.

 

 Hej Nitter

Uden kabel men 50cm fra routeren 8,71 Mbit/s med kabel 8,78Mbit/s I går nede i stuen 8,27Mbit.

Fik sønnens log ind til filmstriben. det køre upåklageligt både trådløst 50cm fra routeren  og med kabel. Så det kunne jo tyde på at signalstyrken ikke er god nok på wifi. I forhold til hvad som den lille bærbare har brug for.

@ Kivi. Endnu engang tak for tilbuddet, men som du selv er inde på så er det nok routeren jeg skal ha kigget på. Eller måske hele setuppet.

Det er et gammelt system fra den gang vi fik bredbånd. Der er et delefilter derfra hen til en speedstrem adsl modem og derfra til en d-link router med både trådløs og kabelforbindelse. Filter og adsl modem er noget ældre end d-linken da der gik nogle år inden vi fik brug for trådløs adgang

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 22-06-2016 11:49

 Hej Nitter

Uden kabel men 50cm fra routeren 8,71 Mbit/s med kabel 8,78Mbit/s I går nede i stuen 8,27Mbit.

Fik sønnens log ind til filmstriben. det køre upåklageligt både trådløst 50cm fra routeren  og med kabel. Så det kunne jo tyde på at signalstyrken ikke er god nok på wifi. I forhold til hvad som den lille bærbare har brug for.

 

Du har nok selv fundet fejlen.  Din router/internetforbindelse er simpelthen for langsom til og kunne overføre film/video i en rimelig kvallitet. For og være sikker på det skulle kunne køre uden afbrydelser, skal du nok regne med et overskud på 50-100%. Så reelt har du "kun" en bitrate på et sted mellem 4-6 Mbps eller Mb/s til din rådighed.

Ved ikke om det er muligt og sætte kvalliteten ned på streamingen af bibiolotekets udsendelser. Hvis muligt kan du jo prøve og sætte bitraten ned, det skulle helt sikkert kunne klare udfaldene, men det er måske så et problem om streamingen overhovedet er seværdig ???  

Den utrolig lille forskel (under 0,1%) du har mellem kabel og WIFI, kan sagtens være nok til det ikke kører over WIFI men lige kan "slæve" det hjem på kabel. 

Hvor mange Mbps på din internetforbindelse betaler du for ???

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter.
Mbps er det det samme som Mbit/s for jeg mener at det der det som står i mit abonement. 10Mbit betaler jeg for, men jeg tror nok at tdc tager højde for at de ikke kan levere det ude ved os på en gammel kobber ledning.
Jeg er lidt i tvivl men når Filmstriben siger min 10000Kb/s er det så ikke det samme som 10 Mbit/s? hvis det er tilfældet så er mine 8 Mbit jo egentlig ikke nok, men den gode bærbare kan fint køre det nede i stuen, og den lille kan køre det både med kabel og trådløst når den er lige op af routeren. Kan man så ikke konkludere at en bedre router skulle kunne gøre forskellen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 22-06-2016 20:34
Hej Nitter.
Mbps er det det samme som Mbit/s for jeg mener at det der det som står i mit abonement. 10Mbit betaler jeg for, men jeg tror nok at tdc tager højde for at de ikke kan levere det ude ved os på en gammel kobber ledning.
Jeg er lidt i tvivl men når Filmstriben siger min 10000Kb/s er det så ikke det samme som 10 Mbit/s? hvis det er tilfældet så er mine 8 Mbit jo egentlig ikke nok, men den gode bærbare kan fint køre det nede i stuen, og den lille kan køre det både med kabel og trådløst når den er lige op af routeren. Kan man så ikke konkludere at en bedre router skulle kunne gøre forskellen?

Ja 10 Mbps er det samme som 10 Mb/s, det betyder antal xx bit i sekundet. Modsat ville 10 MBps eller 10 MB/s være 80 Mbps idet det store B betyder byte og ikke bit som det lille b. 1 byte er lig 8 bit.

Ok med de 10 Mbps på din linie. Dengang jeg i fordums tid havde en 10 Mbps ADSL linie fik jeg pludselig en besked om at 10 Mbps blev lavet om til 20 Mbps ganske gratis idet det nu var den laveste hastighed de solgte. Og det er ved at være otte eller ni  år siden. Samtidig fik jeg mit bamle ADSL modem med externt skillefilter skiftet ud med et moderne der havde filteret indbygget.

I dag har jeg en 4G radioforbindelse på 30 Mbps i stedet til billigere penge ved samme firma. Det er noget der virker, omkring 25 Mbps i download og 8-10 Mbps i upload.

Ææææh, 10000 Kb/s er også nøjagtig lig10 Mb/s, så du har et vist underskud. 

Nej, når dit teleselskab ikke leverer mere end 10 Mb/s ude på din linie, er det formodentelig ikke din router der er den største af synderen, men din langsomme forbindelse. Det du har målt er normalt mere end flot på en 10 Mb/s forbindelse. Men laver du testen nu her igen, vil du sikkert opleve din hastighed vil være anderledes og næsten helt sikkert være lavere her om aftenen hvor mange er på nettet. Prøv og lav testen før og efter du ser film næste gang på, øh hvad var det nu stedet hed.      

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis