Husqvarna Havetraktor YTH130 Startproblem

Hej Forum.
Har ovenstående havetraktor og har haft den siden 2001. Det har været en super maskine som altid har fungeret upåklageligt. Har løbende fået foretaget service årligt. Den er udstyret med en B&S motor.
For en uge siden under græsklipning, løb den tør for brændstof, det har vi jo oplevet tonsvis af gange og har bare fyldt den op igen og kørt videre, men denne gang kunne vi ikke få startet den igen.
Motor kører fint rundt, men den tænder ikke. Batteriet er fra sidste år.
Jeg købte et nyt tændrør og gav den ny olie (håber ikke det er den sidste olie :-)) det hjalp ikke. Jeg har haft karburatoren afmonteret og renset den med trykluft, dette hjalp heller ikke. Der løber fint brændstof til karburator og luftfilter er i fin stand, der er også gnist på tændrør (iøvrigt også på det gamle), men der kommer ikke brændstof ind i forbrændingskammer, da jeg kan se at tændrør er tørt, når jeg tager det ud. Jeg har forsøgt at give den en lille snaps direkte i kammeret, her starter den så også, men kun 2-3 sekunder, så slukker den igen.
Min konklusion er at der ikke kommer brændstof til kammeret, hvor kan jeg så finde fejlen ???

Jeg er absolut ikke motorekspert og har haft andre amatører til at kigge på den, men de lykkedes heller ikke.
 

Hej Forum. Har ovenstående havetraktor og har... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er jeg tilbage igen :-)
Jeg har nu købt nyt vedligeholdelsesfrit batteri og monteret det, men stadig vil den ikke starte.
Jeg har forsøgt som du skrev med et par lange startforsøg med choker helt åben og der kommer masser af brændstof til tændrøret, så kan jeg så gå ud fra at der er et problem med tændingen ?
Skrevet af zool2201 på 05-07-2016 11:45
Så er jeg tilbage igen :-)
Jeg har nu købt nyt vedligeholdelsesfrit batteri og monteret det, men stadig vil den ikke starte.
Jeg har forsøgt som du skrev med et par lange startforsøg med choker helt åben og der kommer masser af brændstof til tændrøret, så kan jeg så gå ud fra at der er et problem med tændingen ?

Bliver tændrøret nu også vådt med tændrørshætten siddende på tændrøret ???

Og det det samme sker med det andet nye/gamle tændrør du er i besiddelse af ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Din maskine har kørt fint i 15 år og efter en optankning vil den pludselig ikke mere,kunne det måske tænkes at denne ellers så trofaste motor har fået noget forkert/ringe brændstof?

René
Nitter: Har lige testet igen, Tændrøret bliver meget vådt med hætten på og "Væsken/benzinen" er lidt mælkehvid med små bobler.
Hvis jeg tager hætten af, bliver det en lille smule vådt, men det er små klare dråber.

ALB69: Det er nyindkøbt benzin (92 oktan) og vi bruger det oz til en lille selvkørende klipper uden problemer.
Skrevet af zool2201 på 06-07-2016 14:43
Nitter: Har lige testet igen, Tændrøret bliver meget vådt med hætten på og "Væsken/benzinen" er lidt mælkehvid med små bobler.
Hvis jeg tager hætten af, bliver det en lille smule vådt, men det er små klare dråber.
 

Uff det lyder absolut ikke sundt, omend selv samme prøve sidste gang viste et andet resultat !!!

Prøv lige og tjeck oliestanden i motoren ???

Og tjeck også lige, om der ikke er forsvundet en del benzin fra tanken ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Oliestanden er tjekket tidligere, men den står stadigvæk fint.
Der er ikke forsvundet benzin fra tanken.
Skrevet af zool2201 på 07-07-2016 09:20
Oliestanden er tjekket tidligere, men den står stadigvæk fint.
Der er ikke forsvundet benzin fra tanken.

Ja ok. Så ved jeg ikke hvor det hvide stads kommer fra.

Ligegyldigt, for og kontrollere tændingen på en anden måde, kan du sætte en 3 eller 5 mm skrue i i tændrørshætten. For tændingen er i orden skulle du kunne trække en gnist på 8-10 mm længde når du kører med starteren uden tændrør i motoren. 

Kan du ikke finde ud af noget, føler jeg du bør kontakte et værksted og få dem til at kigge på motoren. Det er formodentelig den billigste løsning, hvis du vil bevare havetraktoren.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej,

Jeg er på ingen måde ekspert, men jeg har haft et lignende problem, som er delvist blevet løst....

Jeg havde ligesom dig en gnist på tændrør, men tændrør fik ikke benzin. Min "mekaniker" blæste karburator igennem og borede hullet i tanken op (så benzin lettere kunne strømme igennem).

Grunden til at jeg siger at det kun virker delvist, er at den altså tager lang tid før den starter (det gjorde den ikke tidligere)... Og dette problem blev ikke løst ved nye tændrør.

Er du komme videre?
Jeg fik undersøgt traktoren og det viste sig at der var vand i benzinen. Man tømte tanken og gav den helt nyt benzin og så startede den :-)
Den kørte også fint da jeg fik den hjem, men kun i kort tid, så døde den igen.
Batteriet er fuld opladet men den starter overhovedet ikke. Jeg tror det er startrelæet, da der intet sker når jeg drejer nøglen.

Når jeg forsøger at starte den, kommer der kun et klik, dvs hvis jeg selv lige drejer motoren rundt, kan den dreje nogle få cm, når jeg forsøger at starte med nøglen. Hvis jeg prøver at sætte et startkabel fra plus-pol direkte til plus på starter, er den helt tavs.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også