Starter som Elinstallatør

Ja som overskriftet siger, starter jeg som Elinstallatør til januar.

Vil meget gerne høre fra andre som har gået på uddannelsen, om de har nogle gode råd til mig

F.eks

Er der meget at lave på studiet?    

timer man bruger på lektier?

Er det svært?

Ved alt er relativt, men det kunne være rart med input

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det mange år siden jeg har taget installatør eksamen. Dengang var det 1 årig, men nu er det længere tid.
Hvis man regner med at det bare en repetering af det man har lært på Lærlinge skolen så regner man gruelig galt.
Ja der er meget at se til, der er en masse lektier men hvis du eller følger med og ikke har for mange "tømmermænds dage" så er det ikke så svært. Men sådan er det med mange uddannelser, Så det skal bestemt ikke skræmme dig.
Jeg gik på teknisk skole i Ålborg var gift og havde barn dengang, så Værtshusene i Jomfru Anegade tjente ikke stort på mig. Men der var da nogle klassekammerater som skulle "alle værtshuse igennem" Så der var da nogle stykker som enten dumpede eller droppede ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var også møntet på hvis du var ungkarl omkring 20 år. Din situation motiverer jo til at tage fat, da indtjeningen jo sikkert ikke ligner den du har i dag, så uddannelsen skulle helst gøres færdig på rekordtid. Jeg lavede kun lektier på hverdags aftener (og nogle nætter) da jeg havde noget arbejde i weekends.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har som elmand en ældre installatør eksamen, og må tilslutte mig udtalelsen om, at hvis du tror du lige skal repetere pensum fra teknisk skole, så tro om igen. Der kun læsestof i form af lovstof og elteori, og din dag er besat. Men det kan læres af normalt begavede mennesker.

fase
Hvis du tænker på, om det er et "halvtids-job" at læse til el-installatør, må jeg desværre skuffe dig. Det er ikke lige som mange andre uddannelser (pædagog ol.) hvor der er alt for meget tid, og alt for lidt lærerer.
Vil du have noget ud af studiet, så regn med skoletid fra 08-15 og et par timers lektier oveni..
Annonce
Er skam klar over at man ikke komme sovende til en autorisation😊 Men tak for de forskellige input.
Spørgsmået er så bare om jeg kommer til at terpe i SB, eller om det bliver den nye elsikkerhedslov. Hvis den altså når at blive færdig.
Du får ikke en autorisation, fordi du har en inst. eksamen. På den tid, hvor jeg fik min eksamen, skulle man have et års praksis efter bestået eksamen. Forbered dig på at du skal terpe enten det nu bliver den ene eller den anden lov, og så husk matematiken og fysik, det får du også brug for. Held med uddannelsen. :-))

fase
Jo mange tak😊 Er nu ret sikker på du tager den 6 timer autorisationsprøve til sidst. Og kan bruge den med det samme

Jeg mener nu også at det var praktik før eller efter eksamen. Jeg fik autorisation umiddelbart efter eksamen (få uger).
På det sidste halve år var der en fra Århus kanten der var dumpet der, Han havde startet firma i den overbevisning at han kunne klare det, men dumpede. Så kom han til Ålborg, samtidig med at han skulle have firma til at køre tæt på Århus. Oveni en del fartbøder så fik han igen en >dumpet<

De plejer at være med på det allenyeste. Men da strøm har sine naturlove m.h.t. varme i kabler m.m. så er der jo ikke så meget man kan ændre lovmæssig.

Jeg havde i min læretid arbejdet en del med luftlednings montage. Og interesserede mig derfor vældig for det fag på skolen. Altså højspændings master, tråde o.s.v. Med vindtryk bl.a.  Hvorimod det fag der dengang hed >anvendt industriel elektronik< ikke havde min store interesse. Det var ikke en rigtig disposition. Alle tråde og master er stort set væk og der er masser af elektronik i industrien, frekvensreg. jævnstrømsstyring, servostyring og PLC for at nævne nogen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ja god pointe ev elmand. Der er jo som sagt en masse naturlove som du siger. Men ser ihvertfald frem til studiestart. Er du selv gået på pension eller er du stadig aktiv?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis