Starter som Elinstallatør

Ja som overskriftet siger, starter jeg som Elinstallatør til januar.

Vil meget gerne høre fra andre som har gået på uddannelsen, om de har nogle gode råd til mig

F.eks

Er der meget at lave på studiet?    

timer man bruger på lektier?

Er det svært?

Ved alt er relativt, men det kunne være rart med input

Ja som overskriftet siger, starter jeg som... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bliver 67 om en måned, men har stadig fuld arbejdstid. har haft egen installatør forretning i 22 år, indtil først i dette århundrede. Er ansat som elmand og reparatør på en metal varefabrik.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja ok. fedt at høre du stadigvæk er i gang. Men tak for dine svar, det er værdsat
Ja ok. fedt at høre du stadigvæk er i gang. Men tak for dine svar, det er værdsat
Nu skal man som elinstallatør kunne lidt mere end bare villaanlæg. Der er både "de store spændinger" på op til 400 kV her til lands og de lidt mindre, såsom dørtelefon og internetkabling og de helt spændingsløse fiberkabler. Så skal du lære lidt om eksplosionsfarlige miljøer og jævnstrømsanlæg (solceller) - altsammen elektrikkerarbejde. Du skal lære at en asynkronmotor ikke er andet end en transformator med lejr og mange andre sjove ting.
Og ikke mindst: Du skal lære at have respekt for de krafter du håndterer og dit håndtværk.

Ikke for at nedsætte elmandens ekspertise - men kendte man til effekttriac og trysistoren i de "gamle dage" i Aalborg?

Autorisation er ikke noget du få ved eksamen. Det er noget du søger om hos Sikkerhedsstyrelsen når du har dit egenkontrolsystem på plads.
>jeg havde i min læretid arbejdet en del med luftlednings montage.
> Og interesserede mig derfor vældig for det
> Alle tråde og master er stort set væk og der er masser af elektronik i industrien, frekvensreg.
> jævnstrømsstyring, servostyring og PLC for at nævne nogen.

til ev elmand:

Det er jo det, at Thulesen Dahl mv. ikke gider ser alt den højspændingsteknik mere. Men strøm til varmepumpe, jacuzzi og alt det andet skal der være.
At man ikke ser den, betyder at der er færre og færre der interesserer sig for det. Men behovet er kun blevet større. Godt nok bliver maskinerne mere og mere effektive og der er meget mere styring, men det betyder jo også at effektbehovet bliver mere og mere dynamisk og den stiger. Der er sku fremtid i den branche.
Stærkstrømfolk er en uddøende race og hvis man er sulten, kan man stille krav. Mange af de unge vil jo hellere lege med 3V on-off teknik.

Hvem kan klare sig i dag med en 63A gadesikring, når en folk vil have en 128A oplader til elbilen i indkørslen?

Jeg har lige fået stillet 4 MW kølekompressorer op. Jo den har "softstart" ellers vil det zzzzap være mørkt i Vanløse.

Derfor: Hurra for stærkstrømsfolk.
og til Sinkodingo: Bare klø på
Annonce
Jo man kendte sandelig til alle opfundne elektroniske dimser, også i Ålborg. Men det er vel i bund og grund ikke elinstallatørens kompetence at dimensionere dem, men blot bruge de apparater korrekt som de indgår i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Selv om det er længe siden, jeg stod i lære, betyder det jo på ingen måde, at jeg var udlært, tvært imod. Installatøreksamen gav bare en teoretisk viden, som var god at bygge videre på, og udviklingen har jo ikke stået stille, så hvis du vil følge med er der ikke andet at gøre end at "læse videre". Jeg har været så heldig at have fået lov til at beskæftige mig med alt lige fra 0,4 mm tråd og 4 - 20 mA til 10 kV.
Mjølner, jeg tror at elbilerne klarer sig med 63 A som stiklednings sikring. Men den der 4 MW kompressor vil vi gerne høre lidt mere om, forsyningsspænding og strøm samt softstarteren :-)

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis