Proppe terrasse - hvordan fjerne man overskydende prop?

Hej,

 

Jeg er netop blevet færdig med min træteresse i Cumaro-træ (hårdt-træ) og har proppet samtlige skruehuller og selvfølgelig limet pænt - hver prop stikker ca. 5-6 mm op over bræddet. Jeg havde så læst at man skal tage et super skarpt stemmejern, og så på den måde afkort propperne og til slut slibe for at den sidste mm kommer i niveau med bræddet. 

Mit problem er at den metode ødelægger propperne. Uanset hvor forsigtig jeg er, så knækker propperne ofte hele vjen ned unde bræddet. Jeg har prøvet alle metoder - både med årer, mod årer og på tværs af årer. Jeg har vendt stemmejern begge veje. Synes jeg har prøvet alt. Der er 1.500 propper i vente, så det skal fungere og samtidig se godt ud

Hjææælp - hvad er tricket?


Nicolai
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at lav et modhold med et stykke træ, sæt foden på brættet så det ligger fast. (hold fode i behørig afstand fra stemmejernet)

Men ellers kunne en multicutter nok bruges, brug et stykke karton, eller folie til at beskytte brættet mod ridser.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor langt er propperne nede i hullet ? Jeg vil skyde på de skal 6-7 mm nede minimum, hvis det skal have nogen chance for at holde.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Tak for gode råd indtil videre. Jeg har brugt jeres gode råd som undskyldning for at købe en multicutter. Man kan aldrig få gear nok

Propperne er ca. 5 mm. nede i hullerne, jeg turde ikke bore dybere end det ned i brædderne. Forboringen er ca. 11 mm dyb, men da den sidste del af forboringen er "spids", er den helt cylinderformede del af hullet kun 5-7 mm. dybdt.

Nicolai
multicutteren skal nok få has med propperne, men vil lige som elmand mene at en overfræser er det bedste og rigtige værktøj (og hurtigste) - specielt hvis træet er meget hårdt og der er 1500 af slagsen ville jeg vælge overfræseren.
hvis overfræseren er indstillet korrekt er det blot lige at 'suse' hen over bræderne, med multicutteren skal du være mere forsigtig og omhyggelig med hver prop. her vil du muligvis opleve at der nogle steder kommer 'ridser' i bræderne.

syntes du skal benytte lejlighedden til at købe en multicutter OG en overfræser
jeg selv har lige købt en fein i harald skrald, de har et sæt med både maskine og de mest brugte klinger/slibesål m.m. for 1500 kr. bemærk i øvrigt at du Ikke bør købe de billigste multicuttere da de typisk ikke har hurtigskift af klinge - fein's den billigste kræver f.eks. nøgle til skift ( men ikke den i kittet) og køb et 'stort' sæt med forskellige klinger, det er det billigste.
jeg har efterfølgende haft brug for at købe en diamant klinge til flise/sten arbejde og en dedikeret klinge til træ (de medfølgende er primært multi klinger/til hård træ)
skulle jeg gøre det om, hvade jeg muligvis købt en bosch til batteri istedet

min overfræser er blot en billig parkside fra lidl, den er super fin og i samme kvalitet som grøn bosch (lavet på samme fabrik)
Annonce
Det var faktisk en rigtig god ide ev elmand kom med der. En overfræser med et godt not fræsejern i. Den kan du så indstille så præcist, at du næsten kan undgå at skulle efterslibe.
Ellers bruger mange også en japaner sav til at skærepropperne af med, også slibe efter.
Bemærk i øvrigt de er MINDST 2 forskellige systemer til fastholdelse af værktøjet på en multicutter...
Jeg har en B&D, den fungerer fint, men kan ikke bruge alle FEIN værktøjerne, men kun udvalgte...

Kan i øvrigt fortælle at jeg købte den seneste diamant klinge via Amazon.de til ca 1/3 af prisen i DK.... Og to dages forsendelse.....

Hvad angår propperne vil jeg også tænke at en overfræser er det optimale..
Lav et par dummy brædder at teste på.. altså bor huller monter propper og se hvordan du skal indstille dybden og omdrejningerne på maskinen.....
En ret voldsom opgave at snitte 1500 stk med multicutteren og formodentligt skulle slibe efter følgende....

MVH Njord

MVH Njord
Tak for super gode indlæg og gode råd. Jeg ville lige give feedback på min løsning.

Først det vigtige: jeg har fået købt både multicutter og overfræser. Fantastiske værktøjer begge to.

Løsningen:

1. stemmejern virkede slet ikke. Hver 3. prop blev ødelagt. Om det er mine manglende evner eller at det bare ikke virker, ved jeg ikke.

2. Overfræseren gav et rigtigt flot resultat på hvarren den fræsede prop så ud. Men pga. at propperne sidder for tæt sammen OG fordi brædderne aldrig er helt lige, er det næsten umuligt at arbejde med overtræderen.

3. Multicutteren. Den virker! Med en bred "klinge" og er stykke tyndt pap under klingen, fungerer rigtig godt. Afhængig af vinklen kan det hænde at der kommer meget meget små mærker omkring proppen, men terrassen skal slibes og olieres alligevel. Dælme et lækkert stykke værktøj.

Og hastigheden på multicutteren er (grundet der ikke er "plads" til overtræderen) er rigtig hurtigt. Ja, der er 1.600 propper, men jeg tog 50 med multicutteren på 4-5 min.

Nicolai
Tak fir feedback.
Trods velmene råd kan vi alle blive klogere.
Et lille tip til din nye multicutter:
Jeg købte en bosch træ klinge, da jeg tænkte den måtte være kvalitet.
Den er også utrolig skarp, men desværre lavet så tynd i "pladen" at den også vibrere på den forkerte led....mine fein klinger er lidt tykkere og vibrere ikke så meget på den forkerte led.
hvis du borer til propperne med et forstnerbor får du en flad bund

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis