Gulvvarme - fundament dybde

Jeg går med tankerne at anlægge gulvvarme i halvdelen af mit hus fra 1972. Jeg vil selv brække betonen op, køre jorden ud, stampe og lægge isoleringen. Jeg har inden jeg er begyndt at brække noget op prøvet at grave et hul udvendigt på huset og konstateret at det ser ud som om fundamentet stopper ved 50-60cm'ers dybde. (Jeg kan ikke afvise at der er fundament dybere, men kan skubbe et søm 20cm ind under fundamentet i den dybde. Se billede som jeg tror det er:

- Kan jeg udgrave de 50cm det ca. kræver at lægge gulvarme hvis det er tilfældet, eller risikerer jeg at beskadige huset?

- Som jeg kan se var frostfri dybde dengang huset blev bygget defineret som 90cm og det var derfor egentligt den dybde jeg forventede. Vil en ejerskifteforsikring dække i mit tilfælde hvis fundamentet ikke er dybt nok?

 

Jeg går med tankerne at anlægge gulvvarme i... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu brudt betondækket op i et af mine værelser. Fundamenterne under de murede vægge giver mig 40cm at gøre godt med til konstruktionen. Min murer der skal støbe betondækket siger at det totalt tager 12cm. Det giver mig 28cm til polystyren.. Så jeg mangler 2cm.

Som jeg lige læser det er det G80 man skal lægge 300mm af for at opnå den lovbestemte u-værdi. Så G60 er helt udelukket, da jeg så skal bruge endnu mere. Findes der bedre løsninger end G80 polystyren, så jeg måske kun skal bruge 250mm for at opnå lovkravet?
Du kan få EPS der er tilsat grafit. Det isolerer 20% bedre end almindelig EPS.

Google EPS med grafit, så dukker de forskellige producenters versioner op.
C60 eller C80 er fint til dit brug og ja, det er kappilarbrydende. Og også tilsat grafit støv. 10 - 12 cm beton er ideelt. Jeg ville ikke være bekymret over at støbe 10 cm i stedet for 12.

km
Fandt den her tabel på Sundolits hjemmeside:
http://www.sundolitt.no/upload_images/B9BD8028761C4EF3BF9A3009BEEA2F5D.pdf

Den er vist svar på mit spørgsmål 250mm c80 kan bruges og vil være lidt bedre end lovkravet ved renovering.
Annonce
Og tak jeres svar. Godt at høre at i synes det er noget der virker.

Vi er enige om at vi er i gang med en renovering af din konstruktion.
Vi er enige om at du ikke udskifter din gulvkonstruktion om til en anden gulvkonstruktions art.
Derved er du underlagt bygningsreglementet punkt 7.4
Herved er det "rentable løsninger", der bestemmer hvor meget der skal efterisoleres.

Eksempel på rentabel løsning. Fra et terrændæk uden isolering:

Hvis du skal til at understøbe for at få plads til min. 275 mm isolering så vil det ikke være en rentabel løsning da, Omkostningerne er større end energibesparelsen for konstruktionens levetid. Det skal jo selvfølgelig eftervises ved beregning.

Producentet giver ikke altid alle informationer.

Hilsen Martin.

Husk Der skal udføres radonspærre ved gennemføringer og langs kanter ved tilstødende bygningsdele. Betonen kan udføres som 20MP i 100 mm tykkelse for at være radonsikker på selve overfladen. men så mangler der det andet som jeg beskrev.


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Må indrømme at rentabilitets bestemmelserne i bygnings regelementet føles som lidt et indgreb i folks personlige handlefrihed. Hvis man har lyst til at isolere mere end nødvendigt, burde det ikke anses som et brud på regelementet. Er heller ikke enig i BR10 bruger 30 års (eller længere) beregninger. I dagens Danmark er der ikke noget der bliver antikt, det bliver renoveret ved ny ejer eller ved ny kone. Interval måske 10 - 15 år og derfor burde rentabiliteten beregnes over måske 5 - 10 år.

km

Det kunne være interessant at se om man kunne finde et eksempel på en borger, som er blevet straffet for at lave en ikke rentabel isoleringsopgave på sin bolig... Mit bud er at du isolerer så meget som du har lyst og råd til, da det ikke er muligt at vurdere om isoleringen er rentabel når du laver den, da energipriserne i fremtiden ikke er kendte. Historiske fakta viser derimod at det på den lange bane altid har været rentabelt at isolere så meget konstruktionen har kunnet holde til.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
I snakker om noget jeg ikke ved noget om. Men måske burde jeg

Jeg anlægger gulvvarme i en konstruktion der ikke har gulvvarme. Om det er at ændre konstruktionen ved jeg ikke. Og om det så er en renovering ved jeg egentligt heller ikke...

Men jeg håber da vi er enige om at 250mm C80 giver mig bedre isolering end 300mm G60 som er det krav jeg forventer at skulle leve op til, og at det dermed er ganske ok det jeg har planlagt.

Så lige nu er jeg i godt humør fordi jeg uden det store besvær kan lave en rigtig fin løsning som totalt tager 37cm fra isoleringen starter til betondækket slutter. Så er mine 40cm indre fundamenter helt fint og jeg slipper for en masse bøvl. Det vil jeg gerne købe lidt dyrere isolering for at opnå.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis