Tips + råd til nedkøling

Hej alle

Jeg har samlet alt mit elektronik på loftet, herunder router, sonos, forstærkere, osv. Det har kørt kanon de sidste par år, men, men men. I foråret fik vi nyt tag, nemlig tagpap. Og nu er det hele blevet ekstremt ustabilt, da temperaturen på loftet er uhørt høj. Jeg vil skyde på der bliver 50-60 grader deroppe!! Mit spørgsmål er nu: er der nogen der har en god LDS løsning på, hvordan jag kan få elektronikken nedkølet? Det er lige nu samlet på en hylder, der fylder 70x70. Jeg tænker selv eventuelt at bygge et skab med en slags køler/aircon tilsluttet. Omvendt bliver det nok også en dyr fornøjelse.

Men lad høre, om der er nogen, der har en fiks idé.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du en mulighed for at forsyne din elektonik med en ventilator. Ventilatoren kunne hente luften ude fra og starte, når temperaturen f. eks. bliver over 25 grd., så ville du måske komme over dine problemer med varme.
Ventilatoren kunne være en temperaturstyret blæser til et computerkabinet.

fase
Ja, jeg kan godt tilslutte en blæser. Min nødløsning har været at have en gulvventilator til at stå at blæse direkte på alle enhederne. elektronikken står ca. midt på loftet, da dette gav bedst mening ift. fordelingen i huset. Hvordan tænker du, at man skulle hente luft ude fra?
Du kan vel tage luften oppe ved kip, da der skal være luftspalte til ventilering af tagrum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hmm jeg synes nu ikke, jeg kan se en luftspalte. I kippen mødes de to krydsfinerplader med en afstand på 5-10 c, og så er der ellers bare tagpap i mellem.
Ok så må der være en anden form for udluftning af tagrum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg vil tro at hvis du pakker det ind i kasse /skab og udluftning i toppen der føres opad - oghenter luften nedefra under udhæng eller lignene vil det fungere med almindelige ( måske isolerede ) ventilationsslanger - husk varm luft søger opad - sætter du blæser på så prøv med luft ind i bunden og ud højere. Måske er det nok at føre kold luft til bunden og bare lukke ud i tagrummet - men du skal have kold luft ind -tør og ikke varmere en luften i tagrummet hvis du slipper den ud der - snup ikke udluftningen fra badeværelse og få kondens i tagrummet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis